محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

از آنجا که «شکار تفریحی» توسط مراجع تقلید حرام اعلام شده مسئولان محیط زیست می‌کوشند برای پاک کردن مهر «شکار تفریحی» از پیشانی مجوزهایی که صادر می‌کنند با طرح ادعاهایی غیرعلمی هدف از فروش مجوزها را نه تفریح، بلکه تعدیل جمعیت و اصلاح ترکیب جنسی وحوش اعلام کنند.
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، کیفیت هوای ‌بیشتر مناطق ‌پایتخت امروز (۱۶ بهمن ماه) در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد بود. این در حالیست که بهبود کیفیت هوا طی فردا دور از انتظار نیست.
طی ۲۴ ساعت گذشته غلظت آلاینده‌ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای پایتخت افزایش یافته و کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای گروههای حساس جامعه کاهش یافت.
آرتمیا جزء موجودات ریز دریایی از شاخه بند پایان، رده سخت پوستان و زیر رده آبشش پایان است که امروزه به عنوان یک غذای زنده ارزشمند برای تغذیه بسیاری از ماهیان پرورشی، میگو و انواع ماهیان تزیینی به ویژه در مراحل حساس لاروی در سطح وسیعی از جهان به کار برده می‌شود و آرتمیا یک گنج بی‌پایان در دل دریاچه ارومیه است که در صورت توجه مسوولان و با مدیریت اصولی می‌تواند تحولی در اقتصاد منطقه ایجاد کرده و باعث ارزآوری و درآمدزایی در کشور و منطقه شود که همچنان مورد اغفال مسوولین قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به مرگ ۱۱۷ قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله گفت: آزمایش آنفلوآنزای این پرندگان منفی است.
معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی تازه به کشور از ۱۶ بهمن گفت: روز جمعه ۱۷ بهمن در استان‌های غربی کشور و استان های واقع در دامنه زاگرس مرکزی و دامنه جنوبی البرز مرکزی، برف و باران خواهیم داشت.
معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت زیستگاه طبیعی از جمله سه تالاب بین المللی "آلماگل، آجی گل و آلاگل" این شهرستان انجام شد و نتیجه کار شمارش حدود ۷۰ هزار قطعه انواع پرنده است.

هوای تهران در حال حاضر در شرایط پاک قرار گرفته و طی ۲۴ ساعت گذشته کیفیت هوا در شرایط سالم قرار داشته است.
کیفیت هوای پایتخت عصر امروز پنجشنبه -نهم بهمن- با افزایش غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص ۱۵۳ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و در وضعیت قرمز قرار گرفت.
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که برای حل مشکل آلودگی هوا به مردم می‌گفت دعا کنید باد بیاید، در نهایت مجبور شد به جز دعا، نسخه‌ای دیگر برای حل مشکل آلودگی بپیچد؛ نسخه‌ای که به نظر نمی‌رسد چه دولت کنونی و چه دولت آینده قادر به اجرای آن باشند.
طوفان شن بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های استان کرمان خسارت وارد کرد که ۲ هزار میلیارد ریال آن در شهرستان رودبار جنوب خصوصا شهر «زهکلوت» و مابقی خسارات در شهرستان ریگان گزارش شده است.
در سال‌های اخیر حدود پنج هزار و ۵۰۰ مورد تغییرکاربری زمین کشاورزی و یا فروش این اراضی در این منطقه شناسایی و گزارش شده که بیشترین آنها در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شاهین شهر و میمه، شهرضا و سمیرم بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد:

اصفهان رتبه اول ثبت روزهای ناسالم در میان کلانشهرهای کشور

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در نشست مجازی روز ملی هوای پاک با موضوع «گزارش تحلیلی وضعیت کیفیت هوای کلانشهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتری آن به توزیع نامتوازن صنایع در استان اصفهان اشاره کرد وگفت: بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک، ۱۵ هزار واحد صنفی تولیدی، ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی، حدود ۹۰۰ معدن فعال و ۲هزار واحد سنگبری در استان اصفهان فعال هستند.