محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

بسته شدن پرونده تنها طرح دوستدار محیط زیستی تالاب انزلی؛

طرح زیست‌محیطی که در ایران متوقف شد اما در کُره‌جنوبی به بالندگی رسید

در حالی که طرح زیست پالایی تالاب انزلی یکی از شرکت‌های دانش بنیان طی ۱۰ سال مطالعه و تحقیق تولید شد و فاز پایلوت آن در این تالاب اجرایی شده است، دستوری مبنی بر توقف آن در کشور صادر شد؛ ولی با امضای تفاهم نامه‌ای با کشور کره‌جنوبی در حال حاضر چهار پروژه زیست محیطی با استفاده از این فناوری در حال اجرا است و مدیرعامل این شرکت تاکید دارد فناوری‌هایی که بدون پشتوانه کشور به بازارهای بین المللی عرضه می‌شوند، با یک دهم قیمت واقعی به سایر کشورها واگذار خواهند شد.
همزمان با روز جهانی محیط زیست اتفاق می افتد؛

برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای آب و انرژی

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای آب و انرژی با همکاری وزارت نیرو و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران همزمان با روز جهانی محیط زیست برگزار می‌شود.
تخصیص حقابه بختگان از سال ۸۴ رعایت نشده ‌است. تالاب بختگان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت پس از تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب کشور است. بختگان فقط تالاب نیست و دریاچه و پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی بختگان را هم در بر ‌می‌گیرد.
سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله سم بیوتوکسین حساس به حرارت (بوتولیسم) بوده است.

علی نژاد گفت: امسال در برخی شهر‌ها مواردی از قاچاق چوب با آمبولانس حمل جنازه و ماشین‌های حمل گوشت داشتیم.
از سال گذشته تاکنون شبهاتی درباره مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مطرح شده است. اخیرا ابتلا به وبای پرندگان به عنوان فرضیه‌ای درباره علت این اتفاق طرح شده اما یک عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیته مشورتی میانکاله این مسئله را رد می‌کند.
درحالی ۱۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله در استان مازندران به دلیل آنچه که «سم بوتولیسم» گفته می‌شود، تلف شده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تا مشکلات خلیج گرگان برطرف نشود و میانکاله احیاء نشود، مرگ و میر گسترده پرندگان ادامه خواهد داشت.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ گفت: در بازرسی از یک تریلر در جاده قدیم گلسار، 15 تن چوب قاچاق به ارزش 5 میلیارد ریال کشف شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خواهان توقف بهره برداری از جنگل ها در برنامه هفتم هستیم و ما در سازمان جنگل ها و مراتع کشور بر مبنای کارشناسی های انجام شده، استمرار توقف بهره برداری از جنگل ها را ضرورتی اساسی می دانیم.
بررسی ماجرای واگذاری بخشی از یک جنگل قدیمی در گفت‌وگو با کهرم؛

سالی15 هزار هکتار از جنگل‎های هیرکانی آتش می‎گیرد

یک فعال محیط زیست گفت: جنگل های هیرکانی نور از قدیمی ترین جنگل‌های دنیا هستند و حدود سه تا پنج میلیون سال قدمت دارند.اروپایی‌ها وقتی بخواهند در مورد اجداد جنگل‌های خود مطالعه کنند به اینجا می آیند.
میزان گرم‌ترشدن ایران طی نیم‌قرن گذشته، عدد درشت و هولناکی است. سریع‌ترشدن تبخیر دریاچه‌ها و منابع آبی، تخریب خاک و کاهش کیفیت محصولات و از بین رفتن برخی گونه‌های جانوری، تصویری آخرالزمانی از آن چیزی است که انتظارمان را می‌کشد.
مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: طرح  حمایت از حیات وحش لرستان به مدت دوماه با مشارکت سازمان جنگلبانی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و فعالان محیط زیست با هدف تهیه خوراک، امنیت و نصب نشانک برای کنترل و سرشماری اجرا خواهد شد.

امام جمعه زابل در شمال سیستان و بلوچستان با عنوان اینکه تالاب بین المللی هامون نقش مهم و حیاتی در زندگی مردم سیستان دارد، گفت: برای احیای آن باید مادرانه دلسوزی کرد تا رونق و آبادی را به این منطقه به ارمغان بیاورد.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

فروش این خودروها غیرقانونی است!

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فروش یا پیش فروش همه خودروهایی که مجوز محیط‌زیست را نگرفته‌اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست، جلوی این تخلف گرفته می‌شود.