محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

یک صبح پر از استرس؛ آنهایی که حوالی منطقه خیابان کارگر و ساری قائمشهر زندگی می‌کنند، صبح پراسترسی را پشت‌سر گذاشتند. یک پلنگ وارد محیط زندگی آنها شده بود و خودش را به درد و دیوار می‌زد تا از میان انسان‌هایی که او را احاطه کرده بودند، بگریزد. ماجرا باخت-باخت بود. هم آدم‌های گوشی به دستی که سعی می‌کردند فیلم خوبی از این پلنگ به یادگار بگیرند، ترسیده بودند و هم این پلنگ فلک‌زده که در میان ازدحام جمعیت گیر کرده بود و از در و دیوار بالا می‌رفت تا راهی برای فرارش پیدا کند، از ترس قالب تهی کرده بود.
به مناسبت روز جهانی زمین پاک در دوم اردیبهشت ماه هر سال در تمام کشورها و از جمله ایران برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست ‌محیطی و تشویق و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین برنامه های مختلفی برگزار می‌شود.
مشاور رسانه‌ای یگان حفاظت سازمان محیط زیست از تلف شدن پلنگ زنده‌گیری شده در قائم شهر خبر داد.
اداره کل هواشناسی استان تهران از وزش باد شدید و رعد و برق و افزایش دما در روزهای شنبه و یکشنبه(3 و 4 اردیبهشت) خبر داد.
مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران در تازه‌ترین واکنش اعلام کرده که این پروژه فعلا متوقف شده و احداث آن منوط به نظر نهایی سازمان محیط‌زیست است.
با سخنان روزگذشته سخنگوی دولت درباره احداث پتروشیمی میانکاله، به نظر می‌رسد که تکلیف نهایی این پروژه مشخص شده است. بهادری‌جهرمی روزگذشته اعلام کرد کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی بدون اخذ مجوزهای لازم و قانونی هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. سخنانی که می توان آن را حرف آخر دولت در این خصوص تلقی کرد.
روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد که درختان جنگل هیرکانی به طرز بی رحمانه ای بریده شده و دوباره در تنه درخت جاساز شده بودند.
در کشور ما متاسفانه واقعیت خشکسالی و تغییر اقلیم از سوی طیف‌‌‌های خاصی انکار شده است و گفته می‌شود که اصلا چنین مشکلی وجود ندارد.
اینکه گفته می‌شود موضوع این پتروشیمی در تخصص هنرمندان نیست البته به خودی خود درست است اما واقعیت آن است که تبعات زیست محیطی توسعه غلط طی سال های گذشته برای همه مردم کشور بوده است و نه حتی یک روستا و یک شهر.
ظرفیت کل سدهای کشور ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است که از این میزان تا روز بیست فروردین ماه امسال، ۵۱ درصد پرشدگی (آب) دارند.