محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

بله! میانکاله برای افرادی مانند عیسی کلانتری فقط "یک قطعه زمین ۹۰ هکتاری با قابلیت تولید علوفه است!" نه یک تالاب بین‌المللی ارزشمند به عنوان "ذخیره‌گاه‌ زیست‌ کره"؛ همین تفکر تا به امروز سنگین‌‌ترین لطمات را بر پیکره محیط زیست کشورمان وارد کرده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ١٢٨ گونه جانوری و مهره‌دار در کشور در معرض خطر انقراض قرار دارد که برخی از آنها وضعیت خوبی ندارند و بیشتر به گروه دوزیستان برمی‌گردد.
بحران کم آبی هنوز جــان بسیاری از کودکــان را تهدید می‌کند و بسیــاری از کودکان هنوز در استان سیستان و بلوچستان برای یک جرعــه آب، یا گرفتار گانــدوها می‌شوند یا در آب غرق می‌شوند.
ما در شرایطی این روزها با افزایش ریزگردهای کشورهای همسایه مواجه هستیم که در آن کشورها، همه به دنبال منافع خود در زمینه برداشت منابع هستند.
آنگونه که شواهد نشان می‌دهد وضعیت توله‌یوز پلنگ به‌گونه‌ای بوده که با نظر دامپزشک متخصص تصمیم گرفته می‌شود به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل‌شود، اما متاسفانه این توله بیمار در مسیر انتقال به تهران تلف می‌شود.
تصاویر ماهواره‌ای درباره گرد و غبار دیروز هم موید ورود آن از شمال آفریقا، عربستان و عراق به ایران بود که سال‌ها قبل و در دولت یازدهم بارها گفتیم ولی در آن روزگار نباید به باور مردم می‌نشست.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تلف شدن دومین توله یوز آسیایی به دنیا آمده در مرکز تکثیر یوز آسیایی خبر داد و گفت: علت تلف شدن این توله در دست بررسی و نتیجه پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: در صورت تداوم آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی مردم و جهت کاهش مواجهه با ذرات معلق کمیته شرایط اضطرار باید در خصوص ادامه تعطیلی تصمیم گیری کند.
شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد 97 قرار گرفته و هوای تهران در مرز آلودگی است.

دامپزشک معالج ایران و توله‌های یوز تصاویری از لحظه به دنیا آمدن توله‌های یوز با انتقادات وارده به تیم مراقبت از توله‌های یوزپلنگ ایرانی واکنش نشان داد.
این روزها، بقـــا و رشد هر سانتیمتر از توله‌های یوزپلنگ ایرانی که به «ایران» شهرت دارد، بارقه‌ای از امید را در دل مردم طبیعت دوست زنده نگاه می‌دارد و هر خبری در این رابطه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود.
شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد 77 قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول است.
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کشت غله شرق اصفهان تا ۱۵ خردادماه به ثمر برسد، گفت: جریان زاینده‌رود بعد از تحویل حقابه کشاورزان در نوبت چهارم، ۲۶ اردیبهشت‌ماه بسته می‌شود.
«حله» نفس نمی‌کشد. ماهیان تالابی مرده‌اند. بی‌آبی طاقت پرندگان را طاق کرده است. «حله» محکوم به مرگ زودهنگام شده. روزگاری 42هزار هکتار به «حله» اختصاص داشت. تالابی که ابتدا و انتهایش را نمی‌شد در دهستان «انگالی» یافت و امروز خشک‌رودی بیش نیست. دورانی که دهستان «انگالی» هر‌ازگاهی شاهد گم‌شدن محلی‌ها بود در تالاب.
براساس آخرین اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط ۲۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد که با کوچک شدن جمعیت، درون‌آمیزی آنها افزایش و به مرور در توله‌های آنها اختلال ژنتیک ایجاد می‌شود، عاملی که به نظر می‌رسد توله‌های تازه متولد شده "ایران"، یوز در اسارت توران را تهدید می‌کند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب هوا از ابتدای هفته جاری در پایتخت گفت: راهکار مدیریت و کنترل آلودگی ناشی از گرد و خاک، تهیه مدل پیش‌بینی مناسب و اجرای دیپلماسی صحیح محیط زیستی است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خسارت خشکسالی به محیط زیست کشور را ۲۸۷۸۵ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های مقابله با خشکسالی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.