محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: مدت افزایش خروجی از سد زاینده‌ رود با هدف مورد اشاره ۱۰ روزه است و در این مدت آب در کلانشهر و شرق اصفهان جریان خواهد داشت.
پژمان فتاح‌پور رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست قصرشیرین گفت: شاخص کیفی هوا بر اساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در ساعت هفت صبح امروز پنجشنبه بیانگر وضعیت بحرانی و ناسالم برای این مناطق است.
سازمان هواشناسی نسبت بارندگی و وزش باد شدید و همچنین احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ ها هشدار داد.
مدیرکل امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد که در پویش مردمی سه فرزندِ ماده یوزپلنگ ایرانی که ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی به دنیا آمدند نام‌گذاری می شوند.
دامپزشک متخصص مامایی گفت: از جمله این حیوانات با ارزش یوزپلنگ ایرانی‌ است که با اعلام خبر تولد فرزندان « ایران» از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نوید امید در بین دوستداران حیات‌ وحش بیشتر شد.
دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولید مثل، در خصوص جنسیت یوزهای متولد شده در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی گفت: خوشبختانه هر ۳ یوز متولد شده از ایران یوز در اسارت توران، ماده بوده و این اتفاق نویدبخش آینده‌ای روشن در جهت زادآوری‌ نسل بعدی و افزایش جمعیت این‌گونه ارزشمند خواهد بود.
برای اولین بار سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و زیربنائی شهرداری تهران راه‌اندازی شد که امید است این اتفاق مهم در شهرداری تهران منجر به ارزیابی موثرتر اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران شود و نتایج مطلوبی را برای توسعه پایدار شهری و بهبود کیفیت زیست شهری به همراه داشته باشد.
معاون حیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون یوز مادر (ایران) سه توله تازه به دنیا آمده خود را تحویل نگرفته است از این رو امکان اینکه توله ها دستی بزرگ شوند وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با حضور تیم دامپزشکی، سه توله یوز ایرانی در زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.
آمار و داده‌‌‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر در کشور، سالانه حدود ۱۰۰میلیارد مترمکعب آب از منابع سطحی و زیرزمینی برداشت و توزیع می‌شود که ۹۰‌درصد آن در بخش کشاورزی، ۸‌درصد به شرب و ۲‌درصد به صنعت تحویل می‌شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گفت: همان گونه که قبلاً هم گفته شد پیش‌ بینی می‌شود حدود روز دهم اردیبهشت ماه، توله های ایران، یوزپلنگ مرکز تکثیر یوز آسیایی پارک ملی توران، متولد شوند. بدیهی است یکی دو روز تاخیر و یا تعجیل طبیعی به نظر می رسد.

برخی از سراوانی‌ها امسال روزه‌شان را در کنار زباله‌ها افطار می‌کردند تا صدایشان را به مسئولان برسانند. آنها می‌خواهند زباله‌ای به این جنگل وارد نشود. لندفیل سراوان مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی بهسازی و تکمیل شود و روستاییانی که از این همه دپوی زباله در طول 40 سال آسیب دیده‌اند، خسارت پرداخت کنند.
براساس اعلام مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در اغلب مناطق کشور پیش بینی شده است.
دریاچه ارومیه، به عنوان یکی از ذخایر آبی و زیستگاه ارزشمند پرندگان و جانوران کشور با صرف هزاران میلیون تومان وضعیت خوبی ندارد و پس از 6 سال که از آغاز ساخت تونل انتقال آب می‌گذرد، هر روز خشک‌تر می‌شود.
محیط زیست مازندران:

به خاطر مردم، پلنگ را کشتیم

در پی کشته شدن پلنگ قائمشهری با شلیک گلوله یکی از مدیران محیط زیست، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران اعلام کرد: مامور ما چاره ای جز حفظ جان خویش و جمعیت حاضر در صحنه و شلیک به پلنگ در آن لحظه پر استرس نداشته است.
رییس سازمان محیط زیست کشور؛

تفنگ بیهوشی در ترافیک گیر کرد! پلنگ کشته شد

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: مشکلی در تامین تفنگ بیهوشی در شمال نداشتیم اما اصلاً تفنگ بیهوشی در ترافیک گیر کرد و نرسید و به هرحال پلنگ هم کشته شد.
بر اساس آخرین گزارش دریافتی از اداره محیط زیست شهرستان نمین، یک نفر از اهالی روستای " کنازق " بازداشت و با دستور دادستان رسیدگی به اتهامات این فرد در دادسرای شهرستان نمین ادامه دارد.
در پی دستور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر بررسی علت تلف شدن پلنگ قائمشهر، اداره کل محیط زیست استان مازندران در نامه ای با هدف تنویر افکار عمومی جزییات حضور پلنگ و نحوه تلف شدن این حیوان را تشریح کرد.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به دلیل تغییر شرایط آب‌وهوایی احتمال حمله ملخ‌ها به کشور منتفی شده است.