محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

دوره‌ای بود که تصمیم بر این شد با توجه به سابقه خوب وجود وزارتخانه‌ای مجزا در حوزه محیط زیست، ایجاد شود و تلاش‌هایی برای انجام آن صورت گرفت.
سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، گفت: تاریخ احتمالی حمله ملخ‌ها در نیمه دوم ماه مارس، یعنی اوایل فروردین سال آینده است. از کشورهای شرق شبه جزیره عربستان این ملخ‌ها به کشور ما حمله خواهند کرد.
تالاب میانکاله، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است که البته به‌غیر از جاذبه‌های گردشگری که سودی از آن نصیب مردم منطقه نمی‌شود، تنها درآمد مردم بومی آنجا از این تالاب بین‌المللی و جذاب، یا شکار پرندگان مهاجر است یا راهنمایی شکارچیان به محل اجماع پرندگان و دور زدن محیط‌بانان در قبال گرفتن پول.
یکپارچگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با سازمان محیط زیست، ادغام سیاست­گذاری منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در راستای بهره برداری موجب تهدید امنیت غذایی خواهد شد.
این روزها، نگارش نامه دست‌نویس برای ادغام دو سازمان حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها نقل محافل علمی و تخصصی است، نامه‌ای همراه با خط‌خوردگی که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به رئیس‌جمهور نوشته است. علی سلاجقه در نگارش این نامه شتاب‌زده، یکی از موضوعات مهم و بالمطالبه برای جوامع نخبگان و بدنه کارشناسی کشور را ادغام 100 درصدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ذکر کرده است!
مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر کیسه‌های پلاستیکی در میادین تره‌بار و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اما بر اساس آیین‌نامه جدید سازمان استفاده از آن‌ها در این مراکز ممنوع می‌شود و مشتریان برای استفاده از پلاستیک باید مالیات بپردازند.
مدیر باغ وحش ارم:

«ماوی» تلف شد

مدیر باغ وحش ارم اعلام کرد: به دلیل دشوار بودن درمان بیماری پریتونیت در میان گربه‌سانان، «ماوی» طاقت نیاورد و درمان‌ها نتیجه نداد و این ماده پلنگ تلف شد.
مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: جمعه سامانه بارشی از غرب وارد کشور می شود و بارش باران و برف در برخی مناطق خواهیم داشت.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن ابراز نگرانی از ورود احتمالی فاضلاب تولیدی پردیس به منابع آب سد ماملو از بازدید آتی مجمع نمایندگان تهران از سد ماملو خبر داد.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: هوای ۱۶ ایستگاه تهران در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد و با توجه به ارتباط موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ و آلودگی هوا، تصمیم‌گیری جدی کارگروه شرایط اضطرار در خصوص کاهش میزان مواجهه مردم با آلودگی هوا در کلانشهرها و بخصوص شهر تهران ضروری است.
با وجود این که حدود یک ماه است که موضوع ورود فاضلاب تصفیه نشده انسانی به منابع تامین آب شرب تهران در بالادست سد ماملو در رودخانه جاجرود در محافل خبری داغ شده است و هفته گذشته نیز به همراه مسئولان محیط زیست استان تهران گزارشی میدانی از این مساله تهیه کرد، اما همچنان شاهد تداوم ورود فاضلاب خام انسانی به رودخانه جاجرود در فاصله 10 تا 15 کیلومتری بالادست سد ماملو هستیم و به نظر می‌رسد تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شماره 2 پردیس که می‌تواند از این مساله جلوگیری کند، تا پایان سال 1401 طول می‌کشد.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از امشب تا جمعه ( ۸ بهمن‌ماه) در بعضی ساعت‌ها در بخش‌های جنوبی استان بارش پراکنده و در نیمه شمالی استان بارش باران و برف مورد انتظار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: اگر سه شبانه روز تلاش یوزپلنگ نر و ماده (ایران) برای انجام عمل لقاح موفقیت آمیز باشد، در اوایل اردیبهشت‌ماه باید منتظر تولد توله‌هایشان باشیم.

اداره هواشناسی استان تهران، به تقویت پایداری هوا و انباشت آلاینده‌های جوی به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کاهش کیفیت هوا از بعد از ظهر امروز دوشنبه هشدار داد.
این روزها تأیید حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور بازتاب زیادی در میان مردم به‌خصوص طرفداران محیط زیست و حیوانات داشته است. قطعا نه راقم سطور و نه هیچکس دیگر که دسترسی و اشراف کامل به جزئیات پرونده نداشته باشد، نمی‌تواند پیرامون این موضوع اظهارنظر حقوقی صائبی ارائه نماید.
وکیل نجفی در خصوص آخرین وضعیت پرونده برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی گفت: دو جلسه صلح و ساز بنا بود در خصوص پرونده موکلم آقای برومند نجفی برگزار شود که یک جلسه آن روز گذشته (یکشنبه ۳ بهمن) برگزار شد و جلسه دیگر قرار است روز سه‌شنبه ۵ بهمن برگزار شود.
امروز جمعه (اول بهمن‌ماه) در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور و روزهای جمعه و شنبه (۱و۲ بهمن‌ماه) در نیمه شرقی کشور، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۲ درجه رخ خواهد داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از نفوذ سامانه پرفشار و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد طی دو روز اول بهمن ماه خبر داد.