زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

چند سالی است که لزوم مشاوره‌های پیش از ازدواج به همه ثابت شده و تقریباً در کنار تمامی پیش آمادگی‌های ازدواج، مشاوره رفتن هم به امری الزامی بدل گشته است.
این روزها در برخی از خانواده‌ها کودکان به اتاق‌شان ‌می‌روند، در را به روی دیگران می‌بندند و وقتی والدین از آنان می‌خواهند تا به سایر اعضای خانواه محلق شوند با صورتی عبوس می‌گویند«حوصله ندارم».

خیانت شریک زندگی بسیار دردناک است و تأثیرش می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد را نابود کند.
شنبه شب، دو نفر از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون «جوانی جمعیت و تعالی خانواده»، با حضور در یک برنامه تلویزیونی یادآوری کردند که این قانون، از چند روز آینده برای کل کشور لازم‌الاجراست و استمهال 4 ماهه بعد از ابلاغ قانون هم، مهلتی بوده تا نهادهای مجری و مسوول در این قانون خود را برای انجام وظایف موکد آماده کنند.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود، گفت: بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
سامانه جامع حمایت از کودکان، زنان و خانواده طراحی شد تا امکان پیگیری ارجاعات و حصول نتیجه از طریق بخش‌های مختلف داخلی قوه قضائیه از جمله دادستانی یا سایر دستگاه‌های همکار (مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)) میسر شود.
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که وام ضروری ۱۲میلیون تومانی نوبت چهارم امروز چهارشنبه ۱۰فروردین ماه به حساب ۲۲ هزار و ۹۵۱ نفر از مشمولان واریز شد.

بر اساس تقویم خورشیدی ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ آخرین روز قرن چهاردهم و یکم فروردین ۱۴۰۱ آغاز قرن پانزدهم است، کودکان متولد شده بعد از تحویل سال به عنوان کودکان قرن جدید نام برده می شوند.
رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: ۲۰ درصد از زوجین متقاضی طلاق پس از دریافت خدمات مشاوره خانواده در دادگاه‌ها صلح کردند.
رضوی‌کیا گفت: برگزاری گذرهای فرهنگی با حضور زنان کارآفرین هم محله‌ای، زمینه همدلی و حس تعلق به محله را بین ساکنین محلات منطقه با مجموعه فرهنگی‌، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس دریاچه به وجود می‌آورد.
افزایش ناسازگاری‌ها و فزونی‌ جدایی‌ها را باید نگران‌کننده ارزیابی کرد و برخی آن را ناشی از تغییراتی می‌دانند که در جریان توسعه‌ اجتماعی و دستیابی به نقطه‌ تعادل جدید رخ می‌دهد. اما آنچه نگارنده را به نگارش این متن واداشته، هیچ ارتباطی به اختلافات در زندگی مشترک و علل رخداد طلاق ندارد، بلکه بحث بر سر ازدواج مجدد است، موضوعی که به نظر می‌رسد همچنان در جامعه به‌عنوان یک تابو شناخته می‌شود و گاه زنان و مردانی که قصد دارند زندگی مشترک جدیدی تشکیل دهند،به دلیل هراس از شکست و اشتباه مجدد، در اتخاذ تصمیم خود دچار تردید می‌شوند.
با وجود حکم صریح فقهی مقام معظم رهبری و اکثر مراجع عظام تقلید مبنی بر ممنوعیت شرعی انجام سقط جنین به‌بهانه‌هایی مانند تشخیص احتمالی سندرم داون، کوتولگی، ناقص‌الخلقه بودن جنین، شب‌کوری و... متأسفانه پزشکی قانونی اقدام به صدور مجوز سقط جنین می‌کند!