۵ استان در وضعیت بحرانی نرخ ازدواج/ ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: هم‌اکنون ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند و سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افرادی که در سن ازدواجند، ازدواج می‌کنند.
تصویر ۵ استان در وضعیت بحرانی نرخ ازدواج/ ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، سینا کلهر سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی و فاطمه زهرا (س) و روز ازدواج برگزار شد، اظهار داشت: با روند ثابتی در حوزه ازدواج مواجهیم.

وی درباره تعداد افراد در سن ازدواج گفت: سن ازدواج مقوله عرفی است، اما اگر برای دختران ۱۵ تا ۴۹ و پسران ۲۰ تا ۴۹ سال باشد، ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند و ۱۰ تا ۱۲ درصد که در سن ازدواجند، سالانه ازدواج می‌کنند.

تهیه نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور

کلهر از تهیه نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور خبر داد و گفت: به صورت مجزا شرایط هر استان مشخص است.

وی درباره زمان طلایی ازدواج گفت: این یک مسأله عرفی است ولی از نظر من شانس و وقت ازدواج برای دختران ۱۷ تا ۲۳ سالگی و برای پسران ۲۰ تا ۲۵ سالگی است.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: ۴۷۰ جشن ازدواج در کشور به صورت نمادین برای ترغیب و ترویج ازدواج با شعار آسان و آسمانی در شهرهای مختلف و در معابر عمومی برگزار می‌شود.

کلهر از صدور مجوز برای ۱۵۰ مراکز واسطه‌گری ازدواج خبر داد و گفت: بیشترین مجوزها برای تهران و خراسان رضوی بوده است.

وضعیت کلی بیکاری جوانان بعد ۲ دهه امسال کاهش یافته است

وی در مورد اشتغال جوانان گفت: وضعیت کلی بیکاری جوانان بعد دو دهه امسال کاهش یافته و به شاخص ۱۶ درصد رسیده است. چالش بزرگ ما البته کیفیت اشتغال است و تناسب درآمد شغلی و نیاز اولیه وجود ندارد و به دنبال رفع آن هستیم.

کاهش موارد طلاق در کشور

کلهر در مورد شاخص طلاق گفت: به لحاظ تعداد طلاق سال پیش ۶ هزار مورد کاهش نسبت به ۱۴۰۱ داشته‌ایم و بیشترین کاهش در تهران بوده است. البته نسبت ازدواج به طلاق به دلیل متغیرهای مختلف دقیق نیست و حداقل ۳ تا ۵ سال باید روند کاهشی باشد که بتوان گفت کاهش طلاق داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ازدواج تحت تأثیر متغیرهای کلان از جمله تورم و مسکن هم است، گفت: شاخص تورم به طور کلی افزایش و این مسأله در تشکیل زندگی مشترک تأثیر گذار است و باید متغیرهای کلان در کنار اقدامات حمایتی خرد مثل وام ازدواج این شرایط بهبود یابد.

۵۰۰ هزار واقعه ازدواج طی سال گذشته ثبت شد

وی اعلام کرد: ۵۰۰ هزار واقعه ازدواج طی سال گذشته ثبت شده که در واقع ازدواج یک میلیون نفر است. همچنین ۷۴ درصد ازدواج‌ها ۱۸ تا ۳۵ سال بوده است.

کلهر با بیان اینکه با ۳ شاخص وضعیت ازدواج، سنجیده می‌شود، گفت: شاخص اول مربوط به تعداد ازدواج‌هاست. اگر این شاخص را در نظر بگیریم تعداد ازدواج‌های سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان حدود ۴۰ هزار واقعه ازدواج کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که از ۵۲۶ هزار واقعه ازدواج به ۴۸۰ هزار واقعه ازدواج رسیده‌ایم. اما آیا این، نشانه کاهش تعداد ازدواج‌هاست؟ این شاخص گویا و کافی نیست، زیرا تعداد جمعیت جوان کاهش یافته و به طور طبیعی نیز تعداد ازدواج‌ها هم کاهش می‌یابد.

۵ استان وضعیت بحرانی نرخ ازدواج را داشت/ ۳ استان با بیشترین ازدواج‌ها

کلهر اعلام کرد: سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم وضعیت قرمز و نارنجی (بحرانی) ازدواج را طی سال گذشته داشته و در واقع نرخ ازدواج به ازای هر هزار نفر جمعیت در آنها کمتر بوده است و بیشترین نرخ ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی بوده است.

۱۷۴ هزار نفر در صف وام ازدواج

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: وظیفه معاونت، پیگیری وام ازدواج است. سال گذشته حدود ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد و به طور میانگین ۹۰ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

کلهر بیان داشت: طی ۲ ماه سال جاری نیز، ۴۵ هزار وام ازدواج پرداخت شده است و همچنین ۱۷۴ هزار نفر در صف هستند. برای کاهش صف، تاکنون بیش از سه بار به نهادهای مختلف و مرتبط نامه رسمی در خصوص پیگیری موضوع ارسال و دو مرتبه از طریق وزیر ورزش و جوانان موضوع پیگیری شده است.

وی بیان داشت: طی ۲ ماه گذشته شکایت‌هایی در خصوص ثبت در سامانه و معرفی به شعبه‌ها وجود داشت که این شکایت‌ها دریافت و به بانک مرکزی انتقال داده شد. آخرین جواب مکتوب بانک مرکزی این بود که اشکالاتی که در ابتدای سال به طور طبیعی رخ می‌دهد، برطرف شده است و از خردادماه به روال طبیعی پرداخت وام‌ها باز می‌گردیم.

منبع: مهر

681563