زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

به تازگی در برنامه جهان‌آرا پخش‌شده از شبکه افق انتقادهای تندی به رویکرد دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی و روحانی درباره حوزه زنان مطرح شده است؛ انتقادهایی که با واکنش زهرا شجاعی، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت‌های هفتم و هشتم، شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده دولت یازدهم و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم مواجه شد و در بیانیه‌ای آوردند: «إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِنْکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اهتمام دولت سیزدهم به منظور حمایت از مادران، گفت: در دولت سیزدهم اتفاق نظر وجود دارد که بیشترین حمایت از مادران به نسبت تعداد فرزندانی که دارند انجام شود و در این دولت قطعا اهمیتی که به مادران داده خوهد شد به نسبت تعداد فرزندانی که دارند و به دنیا می‌آورند، بیشتر از گذشته خواهدبود.
تیم ملی فوتبال ایران آماده می‌شود تا روز هفتم بهمن، سریع‌ترین صعود تاریخی‌اش به جام جهانی را جشن بگیرد. این تیم باید در ورزشگاه آزادی به مصاف عراق برود و در صورت کسب سه امتیاز این دیدار خانگی، صعودش را به جام جهانی قطر 2022 قطعی می‌کند؛ آن‌هم سریع‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ.
روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد: بازدید از برج میلاد تهران، همزمان با ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز مادر و تکریم از مقام بالای زن، برای بانوان و مادران گرامی رایگان خواهد بود.
معاون امور زنان و خانواده گفت: در واقع در صدد هستیم مشاوره رایگان خانواده همانند پزشک خانواده در اختیار زوجین دهک‌های پایین تا چهار سال نخست زندگی مشترک قرار گیرد.
ازدواج یکی از اصلی‌ترین گذارهای زندگی برای هر دختر و پسر است. همسان‌گزینی اصلی‌ترین حرکت در مرحله اول و سپس تفاهم و مهارت حل مشکلات و تداوم محبت‌آمیز روابط زناشویی گام‌های بعدی هستند.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر گفت: خبر خوش برای زنان را ان شاءالله رئیس جمهوری در روز زن خواهند داد، اما به مناسبت هفته و روز زن، آزادسازی بانوان زندانی جرام غیر عمد و حمایت از بانوان زندانی و خانواده‌هایشان در دستور کار است.
درصد تغییر در تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۹نسبت به متوسط ۵ سال قبل آن در حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.
مصرف الکل، سیگــار و مواد مخدر، هر چند یک آسیب اجتماعی به حساب می‌آید، اما روند نزولی آن و کاهش سن افرادی که به این مواد مخدر روی می‌آورند، یکی از معضلات و آسیب‌های جامعه است. بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان، نبود شادی و نشاط را در جامعه دلیل این امر می‌دانند، هر چند که آمارهای آن در بسیاری از مواقع خط قرمز بوده است. این موضوع در میان مصرف الکل که به‌طور سالانه جان بیش از 400 نفر را در کشور می‌گیرد، بیشتر به چشم می‌آید. البته با شیوع کرونا، این آمار افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که در سال 99، فقط در یک هفته 110 نفر به‌دلیل مصرف الکل جانشان را از دست دادند.
براساس طرح جوانی جمعیت خانواده‌های دارای فرزند سوم مشمول وام‌‌های متعددی می‌شوند؛ از وام ۳۰ میلیون تومانی تا وام ۴۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن. اما شرایط دریافت این وام چیست و وام فرزند سوم چه زمان پرداخت می‌شود؟
بسیاری از زنانی که در ایران زن بدحجاب قلمداد می‌شوند، حجابشان بیشتر از دخترانی است که به دلیل محجبه بودن حق ورود به فلان دانشگاه اروپایی را پیدا نمی‌کنند. این یعنی اگر آن دختر محجبه از اروپا به ایران بیاید، باز هم بابت پوشش‌اش مواخذه خواهد شد.
از زن و شوهرجوانی که تمکن مالی داشتند، پرسیده شد چرا بچه‌دار نمی‌شوند تا زندگی‌شان شیرین‌تر شود؟ گفتند: از کجا معلوم که زندگی‌مان شیرین‌تر شود؟ ما به چه جرأتی موجود زنده‌ای را سر به دنیا دهیم، در حالی که در این سرزمین هزاران خطر در کمین او نشسته است!
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در اقدامی قابل تامل تسهیلات فرزندآوری ذیل تبصره ۱۶ را حذف کرد.
‌«در» برای فوتبال ایران دیگر روی همان «پاشنه» همیشگی نمی‌چرخد؛ اگر تا همین چند سال اخیر می‌شد با شیوه‌های قدیمی و لابی‌های داخلی و خارجی، تهدیداتی را که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا می‌شد، حل‌وفصل کرد، دیگر این فرمول جوابی نمی‌دهد و «سیاست وعده»، شبیه به حنایی شده که رنگش را برای این دو نهاد و مرجع فوتبالی از دست داده است.
یک مشاور با تاکید بر لزوم تقویت مهارت‌های گفت‌وگوی والدین و نوجوانان به دلیل اهمیت ارتباط مستقیم اعضای خانواده با یکدیگر، گفت: گاهی درون خانواده‌ها گفتگو به معنای واقعی شکل نمی‌گیرد و از این رو نوجوان می‌ترسد با مادر یا پدر خود مستقیم صحبت کند و با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی ما رخنه کرده است، نوجوان برای بیان خواسته‌ها و احساسات خود به والدین از طریق فضای مجازی اقدام می‌کند. از این رو والدین باید ابتدا مهارت‌های گفت‌وگو را بیاموزند و سپس این مهارت‌ها را به نوجوانان آموزش دهند.
نگاهی به عرصه‌های گوناگون شهری بستری از بیم و امید و تلاش و کنش جمعی را به تصویر می‌کشد که هر کدام از آنها رنگی از رنگ‌های زندگی اجتماعی است. تردد، تامین نیازهای زندگی، تعامل و ارتباطات اجتماعی از سه‌گانه‌های اصلی در حضور مردم در شهر است.
یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد در دو یا سه دهه آینده کودکان کریسمس را جشن مخصوص ایرانی‌ها قلمداد کنند و کم کم نوروز را فراموش می‌کنند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در سال ۹۹ پس از سالها نرخ ازدواج جوانان به میزان ۵ درصد صعودی شد، گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز این نرخ با شیب کمتری همچنان صعودی است.
مدیر برنامه درمان ناباروری وزارت بهداشت با بیان اینکه تحلیل‌ها، سرشماری‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه جمعیت برآورد شده، نشان داده که ما در یک شرایط بحرانی هستیم.