معاونت زنان رییس جمهور اعلام کرد؛

اقدامات ویژه ازدواج روستاییان دهه شصتی

معاونت زنان و خانواده رییس جمهور اعلام کرد: افزایش مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نبود ظرفیت شغلی موجب کاهش ازدواج در روستاها و افزایش تعداد دختران مجرد دهه شصتی روستایی شده است.
تصویر اقدامات ویژه ازدواج روستاییان دهه شصتی

به گزارش سایت خبری پرسون، معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرد: در دهه‌های گذشته نبود ظرفیت شغلی و درآمد ثابت و امکانات مهاجرت از روستا به شهرها را تبدیل به یک اتفاق همیشگی و طبیعی کرده که رو به افزایش است. به تدریج با رفتن مردان از روستاها برای کار و کسب درآمد روند مهاجرت به خانواده آنها هم می‌رسد و این موجب از بین رفتن بخش بزرگی از ظرفیت دامی و کشاورزی کشور می‌شود. علاوه بر آن این مسئله موجب کاهش ازدواج در میان دهه شصتی‌های روستایی شده و با مهاجرت مردان تعداد دختران مجرد دهه شصتی در روستاها افزایش یافته است.

دولت سیزدهم برای جلوگیری از سیل مهاجرت و معکوس کردن آن اقداماتی انجام داده است. در ابتدا لازم بود که ظرفیت ایجاد شغل افزایش پیدا کند. لذا تسهیلات مشاغل روستایی مخصوصاً مشاغل مربوط به بانوان افزایش یافت. بر این اساس در سال ۹۹ بودجه در نظر گرفته شده برای مشاغل روستایی فقط ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. اما سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۵ برابر بیشتر به مشاغل روستایی اختصاص یافته است.

همچنین دولت برای ضمانت این تسهیلات روستایی اقدام به تأسیس صندوق ضمانت نموده است که با اعمال شیوه زنجیره‌ای برای ضمانت این مشکل هم به کلی حل شده است. تاکید شده است که این تسهیلات در کمترین زمان ممکن و با کمترین دوندگی اداری داده شود.

در این راستا تفاهم نامه‌ای با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم برای اعطای تسهیلات اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان منعقد شده است. همچنین جهت ارائه کالا کارت جهیزیه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با بانک قرض الحسنه مهر ایران تفاهم نامه امضا شده است. علاوه بر آن طی قراردادی با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نیز به زوجین روستایی وام تعلق می‌گیرد. در مجموع مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان وام برای ازدواج روستاییان دهه شصتی اختصاص یافته است.

بانوان روستایی همچنین می‌توانند به آموزش‌های مناسب در زمینه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی هم دسترسی داشته باشند و در کنار آموزش با دریافت سریع مجوزهای مشاغل خرد و خانگی بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار شوند. در مجموع با وجود مزایا، تسهیلات اشتغال روستایی، اختصاص کالا کارت جهیزیه و وام اشتغال زن و شوهرهای روستایی دهه شصتی، خانواده‌های روستایی می‌توانند برای زندگی و کسب درآمد در روستای خود بمانند.

منبع: مهر

706290