زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

حسن‌زاده گفت: متقاضیان ازدواج و طلاق باید در سامانه ثبت نام الکترونیکی ثنا برای گرفتن کد ثنا اقدام و تصدیق الکترونیکی دریافت کنند.
با در نظر گرفتن موانع ازدواج و فرزند آوری، شاهد افزایش جمعیت پیر در کشور هستیم، مسئولان باید شرایط ازدواج جوانان و فرزند آوری را فراهم کنند تا این فاجعه حل شود.
ساختار و شرایط عینی و ذهنی جامعه و همین‌طور سپهر جامعه برای فرزندآوری مهیا نیست که هیچ، تهدید هم می‌کند. شرایط و فضایی که اغلب جامعه را دربرمی‌گیرد. به باور مهاجری اینها موجب می‌شود تعادل ساختمان جمعیت به‌هم بریزد.
صدور پیام دیروز رهبر معظم انقلاب به نخستین جلسه این ستاد هم بار دیگر تاکیدی بر این بود که اهمیت جوان شدن جمعیت کشور و حمایت از خانواده، موضوعی راهبردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل و انجام زایمان به آرایشگاه می‌روند، موهایشان را براشینگ می‌کنند، لاک می‌زنند یا ناخن می‌کارند کم نیست؛ زیباسازی‌هایی که صدای ماماها و متخصصان زنان را درآورده و مخالفتشان هم دلایل پزشکی دارد.
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و بیمه سلامت به طور کامل این پوشش را ایجاد می‌کند.

محققان با قرار دادن موش های ماده در معرض صداهای جیغ، به کاهش سطح استروژن و هورمون آنتی مولرین که برای باروری حیاتی هستند اشاره کردند. پژوهشگران اعلام کردند که استرس همچنین تعداد و کیفیت تخمک ها را کاهش داده و در نتیجه نوزادان کوچکتر می شوند.
«فرزندفروشی» یا «جنین‌فروشی» باتوجه به شرایط اقتصادی وارد فاز جدیدی شده است و باعث شده تا برخی زنان به ‌جای آنکه هزینه‌ای برای سقط جنین بپردازند به ‌دنبال مشتری برای آن بگردند و با این تفکر که می‌توانند از این راه پولی به دست بیاورند، فرزند خود را بفروشند تا شاید بتوانند زندگی خود را متحول کنند.
وقتی در خیابان‌های شهر قدم برمی‌داریم با تصاویر گوناگونی از حضور زنان روبه‌رو هستیم؛ یکی از این تصاویر در دست داشتن کالسکه کودکان است و آن دیگری کالسکه خرید است که آنان با حجم بزرگی از خرید روزانه به همراه می‌برند!
یک روانشناس با بیان اینکه متناسب با زمینه روانی افراد، آسیب‌های طلاق می‌تواند برای برخی کمتر و برای برخی دیگر بیشتر باشد، گفت: با این حال تمام افراد پس از طلاق گرفتن، دچار آسیب‌های روانی می‌شوند و از این رو لازم است به طور تخصصی تحت نظر یک روانشناس متخصص و بعضا روانپزشک متخصص باشند.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، با بیان اینکه محققان دانشگاه "استنفورد" نظریه قدیمی که «زوجین هر چه بیشتر با هم باشند شروع به شبیه سازی کرده و شبیه یکدیگر می‌شوند» را آزمایش کرده و آن را با علم مدرن رد کرده‌­اند، گفت: زوج­ین پس از ازدواج و با گذشت زمان بیشتر شبیه به یکدیگر نمی‌­شوند بلکه از همان ابتدا زنان و مردان تمایل دارند افراد مشابه خود از لحاظ ظاهر، شخصیت­، ارزش­ها و وضعیت اجتماعی و اقتصادی را برای ازدواج انتخاب کنند.
دورهمی بزرگ بیرون از شهر. زن، مرد و کودک دور هم جمع شده‌اند. ماشین دهان باز می‌کند برای بالا آوردن آنچه از سطح شهر جمع کرده است. کیسه‌های بزرگ و کوچک گره‌خورده، سر ریز می‌شوند به پای شرکت‌کنندگان این دورهمی بزرگ.
در قانون مدنی، شوهر در برابر زن دارای اختیاراتی است که زن فاقد آن می‌باشد، مانند طلاق دادن زن، ازدواج مجدد، تعیین محل سکونت. اما طبق مجوز قانون مدنی، زنان نیز می‌توانند با استفاده از شروط ضمن‌ عقد تا حدودی محرومیت‌های قانونی خود را جبران کنند.
خزعلی مطرح کرد:

۱۰ سال معطلی یک لایحه

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت ۱۰ سال است که برای تصویب و اجرا معطل مانده است که با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم به زودی درباره این لایحه نتیجه خوبی حاصل شود.
رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت که بوستان‌های مادر و کودک در تمامی دنیا وجود دارد و این اقدام شهرداری که بسیار قابل تقدیر است نه تنها نشان از تبعیض بین زن و مرد ندارد، بلکه توجه به نیاز و جایگاه مادر و کودک است.
اخیرا قضات در استعلامی از معاونت حقوقی سوالاتی پیرامون نحوه رسیدگی به درخواست توقیف اموال فرد پس از فوت وی را مطرح کردند.
عفت آی دکتر روانشناسی تربیتی درباره چهار نکته ممنوع در زندگی زناشویی و به خصوص در ابتدای شکل گیری رابطه بین زن و مرد توضیحاتی داد.