زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

انتظار به سر آمده است و پنچ قلوهای قزلسفلو به نام‌های (سارا، زهرا، مریم، احمد و محمد) ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ در بیمارستان بقیه الله به دنیا آمدند. محمود قزلسفلو پدر ۳۳ ساله اهل استان گلستان شهرستان مینودشت و همسرش صاحب یک پسر ۶ ساله هستند.
تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان در قوانین، جای خالی متخصصان زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری، اهمیت موافقت برای تشکیل سازمان زنان و خانواده،توجه به فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.
شهید بزرگوار «علیرضا ملازاده» در فرازی از وصیت‌نامه خود تاکید می‌کند: شهید وقتی که غرق در خون می‌شود فریاد برمی‌آورد «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین‌تر است»، من اکنون نیز فریاد برمی‌آورم «خواهرم حجابت را، حجابت را حفظ کن. تن‌پوش و لباست را حفظ کن. خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شئ رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»
دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه ۵۰ درصد از ناباروری‌ها به دلیل تأخیر در فرزندآوری است، گفت: در بسیاری از ازدواج‌ها جوانان به علت مسائل مربوط به شغل، درآمد و تحصیلات فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند که این مسأله مشکلات خاص خود را در پی خواهد داشت.
قانون فعلی به جرم بی‌حجابی پرداخته و جزء‌نگری ندارد. بر اساس این قانون هر کس حجاب را رعایت نکند ۳ میلیون تومان جریمه می شود و به جرم کشف حجاب و بدحجابی مانند سایر جرائم رسیدگی می شود، اما در لایحه جدید مواردی مانند تذکر و ارشاد شفاهی و پیامکی را گنجانده ایم تأثیرگذاری آن در کاهش جرم ثابت شده است.
در صداقت و دلسوزی تهیه‌کنندگان لایحه عفاف و حجاب و نیز نمایندگان محترم مجلس تردیدی نیست و دقیقاً به همین علت، از آن عزیزان انتظار می‌رود از روی دیگر این سکه نیز غافل نباشند و خدای نخواسته به جای مقابله با کشف حجاب، دشمن را در اجرای این طرح خزنده و خسارت‌بار، یاری نکرده باشند!
قانون هنگامی کارایی دارد که همسو با اخلاق و سنت و رسوم باشد. قانونی که بخواهد در این زمینه‌ها دخالت و مقابل با آنها قد علم کند، خود را پیشاپیش ناکارآمد کرده است. به ویژه در مواردی که قانون مخالف عقل سلیم و منطق جامعه است. نمونه آن قانون ماهواره و قوانین قبلی آن در زمینه رسانه‌هاست. از همان آغاز که این قانون تصویب شد، بسیار روشن بود که امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.
دلایل متعددی در رابطه با این آمار تکان‌دهنده و ناپدید شدن زنان در هند ذکر می‌شود. بسیاری از فعالان حقوق زنان، اقدامات دولتی برای مقابله با این پدیده را ناکافی می‌دانند.

لایحه حجاب‌ وعفاف نه تنها توجیه‌گر رفتارهای سلبی است که تا فاجعه مرگ مهسا اعمال می‌شد، بلکه مجموعه‌ای گسترده از مجازات‌ها را برای به اصطلاح متخلفان در نظر گرفته که به تعبیر بسیاری از دلسوزان کشور به مثابه اعلام جنگ با جامعه است.
در عدالت ترمیمی هدف غایی اصلاح ســاختار جامعه، جبران زیان وارده و ایجاد شــرایطی برای توافق طرفین یک جرم در تأمین و جبران زیانی است که در نتیجه جرم ایجاد شده است. لذا آنچه در تعریف کیفر و مجازات ها باید منظور نظر قانونگذار قرار گیرد علاوه بر اصــول و قواعد بدیهی حقوق کیفری، تأمین شرایطی است در جهت عدالت کیفری.
در ماده ۱۴ لایحه حجاب و عفاف که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و قرار است به تصویب برسد، وظایف وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام شده است.