زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

انتخاب کلمه، عبارت و جمله هنگام صحبت کردن با فرزندان‌تان مهمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، البته درک می‌کنیم که وقتی بیش از حد خسته یا عصبانی هستید، مثبت اندیشی در حین صحبت کردن یا تنبیه فرزندتان دشوار به نظر می‌رسد. به گفته کارشناس والدین و نویسنده، آنچه می‌گویید – و نحوه بیان آن – اهمیت بسیار زیادی دارد.
نحوه پول توجیبی دادن به کودکان یکی از موارد مهم در تربیت اقتصادی است که اگر به‌طور صحیح اجرا نشود، نه تنها به کودکان مدیریت مالی را آموزش نمی‌دهد، بلکه آن‌ها را پرتوقع می‌کند، بنابراین لازم است تا با اصول آن و اشتباهات رایج در آن به‌طور کامل آشنا شوید.
مساله کاهش فرزندآوری مهم است و اتفاقا یکی از اولین موضوعاتی است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. ولی راه‌حل‌های این دولت نه تنها آن را بهبود نبخشیده که بدتر هم کرده و فاجعه‌بارتر اینکه، هزینه‌های گزافی روی دست مردم گذاشته، ولی خروجی آنها کاملا منفی بوده و زاد و ولد را تا چند درصد هم کاهش داده است.
بیشتر زنان در ۴۸ تا ۵۲ سالگی یائسه می‌شوند و عوارض متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند. خیلی از زنان به این دلیل که مطالعه کافی درباره یائسگی ندارند، تا وقتی یائسه نشدند، از عوارض و علائم این دوره آگاهی پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل سختی‌ها و عذاب‌های زیادی را تحمل می‌کنند.
زن مطلوب قشون زن، زندگی، آزادی طی این مواجهه حتی زنان هنرمندی که با کنش‌های سابق خود همراهی‌شان با این قشون را اعلام کرده‌ بودند، نیستند! زن مطلوب برای این قشون زنی است که بسان فیروز عروسک خیمه‌شب‌بازی ایام منتهی به عید نوروز تکلم، کنش، ارتباطات، احساسات و حتی فکر و تحلیلش تماماً در اختیار قشون زن، زندگی، آزادی باشد.
پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

زور و قانون و جرم و مجازات فقط یک بخش از ابزار سیاست‌ورزی و حکمرانی است. داشتن آن مجوز انجام همه اقدامات را نمی‌دهد و با آن نمی‌توان جامعه را ساخت. زور شاید شرط لازم حکمرانی باشد، ولی قطعا شرط کافی نیست. برای سوار شدن به هواپیما و رسیدن به مقصد داشتن بلیت شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. خود دانید.
در بحث مجازات های قانون حجاب و عفاف عموما مجازات های تا درجه 4 پیش بینی شــده که دارای اشــکال به نظر می رسد. چرا که همین الان جمعیت کیفری در ایران بالاست در گذشــته بیش از 3۰۰ هزار نفر جمعیت کیفری ایران بــود و چنین قوانینــی می تواند بر این جمعیت بیفزاید.
اهدای جایزه نوبل به تحقیقات مرتبط با منحصرا اقتصاد جنسیتی، شاید باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، تا توجه جهانی را بیشتر به مقوله رفع تبعیض‌ها جلب کند؛ ولی الان نیز بسیار جای تقدیر است که کمیته نوبل به اهمیت این شاخه از اقتصاد پی برده و به آن پرداخته است.
سوالاتی که از دیرباز در همه جوامع، اعم از توسعه‌ یافته و نیافته مطرح می‌شود و چه بسا در جوامع توسعه‌ یافته بسیارجدی‌تری است؛ چراکه انتظار می‌رود در چنین جوامعی شایستگی مبنای تعیین حقوق و دستمزد باشد نه جنسیت!
حجاب نه ‏تن‌ها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان است، بلکه از ضرورت‏های اجتماعی جوامع انسانی است که با حفظ آن، منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار می‏شود و رعایت نکردن آن، آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست برجای گذاشته‌است.
دکتر فهیمه قاسمی دکترای روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه در گفتگو اختصاصی با پرسون مطرح کرد:

آشنایی والدین با اصول فرزند پروری ( Parenting) یک ضرورت است

یک استاد دانشگاه گفت: از چالش های مهم والدین، چگونه رفتار کردن با فرزندان است. آیا رفتارهای اغلب والدین با فرزندانشان با سرشت و طبیعت آنها سازگار است؟ اغلب والدین نمی دانند که در مقابل رفتارهای بچه های خود چه برخوردی داشته باشند؟ آیا نوع تنبیه و تشویقی که نسبت به رفتارهای آنها در نظر می گیرند، با نوع رفتار بچه ها مطابقت دارد؟
حدود ۳۲ میلیون نفر از جمعیت ایران، دهه‌پنجاهی و دهه‌شصتی هستند که سالمندان آینده را تشکیل می‌دهند اما هنوز ساختارهای موردنیاز برای این تعداد فراهم نشده است.
مهمترین و بنیادی‌ترین نقش را در تربیت، خانواده و پدرومادر دارند که اگر درست به وظایف خود عمل کنند، شخص را تا حد بسیار زیادی در برابر آفات و حملات غیراخلاقی واکسینه و رویین‌تن می‌کنند و بعد محیط آموزشی است که اگر درست و صحیح عمل کند و تربیت سالم خانوادگی را ادامه دهد، کار تقریباً به فرجام آرمانی خود نزدیک شده است.
طبق آمارها، بیش از ۸۰ درصد زنان در ایران خانه دار و فارغ از اشتغال در جامعه هستند. با این حساب، تربیت نسل‌های پی در پی بر عهده چنین زنانی است که بودن در خانه برای همسرداری و فرزند پروری را برگزیده‌اند 

با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، مراقبت از بهداشت روانی دانش‌آموزان که وارد محیط‌های آموزشی و مدرسه جدید می‌شوند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به ششمین مرحله‌ پویش مشق احسان با هدف توزیع لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در مناطق کم‌برخوردار گفت: امسال در پویش ملی مشق احسان ۳۰۰ هزار بسته لوازم‌التحریر با مشارکت بیش از ۳۰۰۰ گروه مردمی و جهادی، مساجد و با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش بین دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار کشور توزیع می‌شود.