بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

یکی از کارهای خوبــی که در سطـوح جهانی یا ملی انجام می‌شود، نامگذاری روزها به مناسبت‌های خاص است. یکی از این روزها، روز جهانی پیشگیری از خودکشی است که مصادف با 19 شهریور 1400 می‌باشد.
بنابر اعلام مقامات چین روز گذشته (شنبه) ۲۵ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور ثبت شده که این آمار نسبت به یک روز قبل آن که ۱۷ مورد بوده، افزایشی بوده است.
از هم‌ اکنون رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که متولد سال ۱۳۷۰ یا قبل از آن هستند و کد ملی آنها قبلا به وزارت بهداشت ارسال شده می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن خود را انتخاب کنند.
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاران مثل همیشه در ایام کرونا نیز از جان و رفاه خود گذشتند تا مردم سالم بمانند، البته مطالباتی هم دارند که گر چه جنبه مادی هم دارد اما برجسته کردن این خواسته‌ها در مقابل ایثار آنان درست نیست.
منابع آگاه در ژاپن اعلام کردند: طی روزهای آینده بررسی لزوم تزریق سومین دُز واکسن تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) و در بحبوحه گسترش سویه بسیار مسری کرونا موسوم به دلتا آغاز خواهد شد.
به گفته محققان داروی پروبنیسید دارای طیف وسیعی از ترکیب‌های ضد ویروسی است که می‌توان آن را به عنوان یکی از گزینه های اصلی مقابله با کرونا ویروس معرفی کرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۳۳میلیون و ۹۲۷ و ۷۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و میزان واکسیناسیون کرونا به ۲۵.۸ درصد رسیده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره منع تردد شبانه، اظهار کرد: این محدودیت‌ها در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه ‌روزی دارند برداشته می‌شود. ما خیلی دوست داریم همه محدودیت‌ها حذف شود اما علت برقراری این محدودیت جلوگیری از مهمانی‌های شبانه بود.

سازنده واکسن کووید آسترازنکا گفت: افراد دارای نقص ایمنی و سالمندان تقویت‌کننده دریافت خواهند کرد اما من فکر نمی‌کنم همه مشمول تقویت‌کننده واکسن باشند. مصونیت در اکثر مردم پایدار است.
بهرام عین الهی وزیر جدید بهداشت با انتخاب‌های سختی روبروست. هر مدیری که منصوب می‌کند وضعیت آینده‌ی پاندمی کرونا در ایران را تغییر خواهد داد. بسیاری از نهادهای مرتبط با سلامت، شرکت‌ها و سندیکاهای مهم دارویی و بهداشتی و چهره‌های سیاسی این روزها توجه ویژه‌ای به وزارت بهداشت دارند.
مدیرکل بیمه سلامت استان تهران گفت: اول اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه به تدریج کاهش کاربرد دفترچه بیمه سلامت را داشتیم و به تدریج بخش خصوصی هم وارد این فرایند شد و از اول مهر دیگر از بخش خصوصی هم نسخه دستی نمی‌پذیریم.
آخرین آمار کرونا در ایران؛

۲۰۹ شهر در شرایط نارنجی قرار دارند

طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۶۸ شهر کشور در وضع قرمز، ۲۰۹ شهر در وضع نارنجی و ۷۱ شهر در وضع زرد قرار دارند.

کرونا در دومین سال شیوع خود همچنان در حال تاخت و تاز است درصورتی که تصور می‌شد چند ماه بعد از پیدا شدنش با گرمایش هوا و گذشت زمان به حاشیه رانده شود اما کرونا هر روز قوی‌تر شد، اشکال دیگری از خود نشان داد و خود را تازه و تازه‌تر کرد، از نوع آلفا به بتا، گاما، دلتا، لامبدا و اخیرا مو تغییر شکل داد و هر نوع آن متاسفانه نسبت به نوع قبلی خطرناک‌تر شد و جان تعداد بیشتری را گرفت تا بدان حد که هیچ‌کس انتظار چنین تغییر، انتششار و جولانی نداشت.
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا با بیان اینکه افزایش آمار واردات و واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش مردم شده است، گفت: امیدواریم واکسیناسیون روزانه به زودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت سر بگذارد.
رییس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: لوکوموتیو واکسن به شدت در حال سرعت گرفتن است به طور قطعی هم شواهد داخلی و هم شواهد خارجی نشان می‌دهد که واکسیناسیون موجب کاهش بستری و کاهش مرگ و میر می‌شود. بنابراین هر واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد یا واکسن‌های تولید داخل مورد تایید وزارت بهداشت، باید مردم را به مصرف‌شان تشویق کنیم.
بیداد کرونا و بیش از ۱۱۳هزار زندگی‌ای که در ایران مُرد؛ جان‌هایی که در سایه نبود واکسن و تزریق قطره‌چکانی آن در کشور و البته اشکالاتی در مدیریت بیماری، هر روز روانه قبرستان شد؛ حالا اما جای خوشحالی است که از زمین و آسمان واکسن می بارد و وعده کنترل بیماری در ماه‌های پیش رو داده شده است.
با وجود روند کاهشی کرونا در اکثر استان‌ها اما بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، 168 شهر همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۱ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.