بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

روسیه با ثبت ۹۶۸ فوتی جدید بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، رکورد جدید تلفات روزانه کرونایی را در این کشور ثبت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با بیان این‌که در شرایط فعلی می‌توان 3 میلیون دوز واکسن نورا را در هر ماه تولید کرد؛ خاطرنشان کرد: ما برای تولید این واکسن کرونا، از ظرفیت‌های موجود کشور استفاده خواهیم کرد و خط تولید دیگری را راه‌اندازی نکرده‌ایم.
سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادرشده از سوی وزارت بهداشت است.
بیخیالی جامعه در برابر کرونا درست زمانی که خیز پنجم کرونا فروکش کرده در حالی اتفاق افتاده که به طور مداوم ادعای عجیب واکسیناسیون ۷۰ درصدی کرونا از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده و بر طبل بیخیالی بیشتر می‌کوبد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونا تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۷۸۸ دُز رسید.

بااینکه میزان واکسیناسیون کشور تا حدی افزایش یافته و تعداد قابل توجهی از مردم واکسینه شده اند، اما هنوز افرادی هستند که حاضر به تزریق واکسن نیستند و در عین حال دلایل مختلفی هم برای طفره رفتند از این کار دارند. همین موضوع باعث شده تا دستگاه‌های بهداشتی، «قرنطینه هوشمند» را که در سراسر دنیا رایج است، در دستور کار قرار دارند.
رییس انستیتوپاستور ایران با اشاره به ویژگی‌ها و درصد بالای ایمنی‌زایی واکسن "پاستوکووک"، گفت: واکسنی تولید شده که تنها واکسن کونژوگه دنیا است و تنها واکسنی است که در کنار خودش یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.
مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران با تشریح نحوه تزریق دز دوم واکسن معتادان و افراد بی خانمان، گفت: با تاکید شهردار تهران جهت واکسینه شدن افراد آسیب‌پذیر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، معتادان، بی‌خانمان‌ها، کودکان کار و خانواده‌هایشان و حاشیه‌نشینان واکسینه می‌شوند.
طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته بیش از ۴۶۹ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین ۷ هزار و ۸۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.
نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کردند، حتی در صورت آلوده شدن نیز ویروس کمتری را منتقل می‌کنند؛ این نتایج براساس برخی شواهد افزوده که واکسن‌ها می‌تواند انتقال نوع دلتا را کاهش دهد.
مهم ترین رویدادهای خبری کشور در هفت روز گذشته؛

اقتدار و موفقیت در سایه سلامت همگانی

در هفت روز گذشته، اتفاق‌های زیادی در کشورمان رخ داده است. خبرهای شاد و غمگین، تلخ و شیرین؛ اما آن چه ورای همه تیترها به بیرون درز می کند نشانه های موفقیت و شادی است که روز به روز بیشتر می شود. از برد یزدانی گرفته تا ثبات نسبی بازارها و واکسیناسیون همگانی و مانور فاتحان که نشان داد خوابی پوچ است نگاه چپ به مرزهای ایران.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته در کشور متاسفانه ۱۸۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و این درحالیست که پس از ۸۲ روز، آمار روزانه فوتی‌های این بیماری به کمتر از ۲۰۰ نفر در کشور رسیده است.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه بالا بودن مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور و در برخی استان‌ها، از آثار پیک پنجم است، در عین حال درباره احتمال بروز پیک ششم، گفت: بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر با پیک جدیدی مواجه باشیم. با این حال همه این پیش‌بینی‌ها بر اساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین اینکه سوش جدیدی که نسبت به اقدامات بهداشتی یا واکسن مقاوم باشد یا خیر، متغیر است.
یک پزشک اورژانس با بیان اینکه واکسیناسیون تعریف مشخص دارد و وقتی واکسیناسیون کامل می‌شود که ۱۴ تا ۲۸ روز از تزریق دوز دوم آن گذشته باشد، گفت: با این حال کسی که بین تزریق دو دوز واکسن، مبتلا می‌شود ۸ تا ۱۲ هفته پس از بهبودی می‌تواند دوز دوم را دریافت کند.