جزئیات توزی واکسن یادآور کرونا با ترکیب جدید ضد اُمیکرون

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز چهارشنبه راه برای توزیع واکسن یادآور کرونا با فرمولاسیون یا ترکیب جدید ضد سویه اُمیکرون در چند روز آینده گشود.
تصویر جزئیات توزی واکسن یادآور کرونا با ترکیب جدید ضد اُمیکرون

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از یواس‌دی تودی FDA به واکسن «دوظرفیتی» مجوز داد که هم ویروس اصلی کرونا و هم زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 آن را که اکنون در جهان غلبه دارند، هدف قرار می‌دهد.

یک کمیته مشورتی «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره افرادی که باید این واکسن یادآور را دریافت کنند، مشورت کند. در نهایت رئیس CDC باید امضای نهایی را برای توزیع این واکسن انجام دهد.

واکسن‌ یادآور شرکت‌های فایزر-بیونتک برای همه افراد هر فرد ۱۲ ساله و بالاتر و واکسن یادآور شرکت مدرنا فقط برای بزرگسالان (۱۸ ساله و بالاتر) تایید شده است. هر دو واکسن برای استفاده دست کم دو ماه پس از تزریق هر واکسن قبلی کرونا مجوز گرفته‌اند.

این شرکت‌ها می‌گویند آماده توزیع این واکسن‌های روزآمدشده در ماه سپتامبر (شهریور) هستند.

چرا باید واکسن یادآور زد

البته دانشمندان می‌گویند این واکسن‌های جدید احتمالا نسبت به واکسن اولیه مزیت بزرگی نخواهند داشت. اما هر مقدار افزایش حفاظت در برابر کرونا هم ارزشمند است و بالقوه می‌تواند از مرگ، بستری شدن و کووید-۱۹ درازمدت جلوگیری کند به خصوص که انتظار می‌رود مانند دو سال گذشته پاندمی در طول فصل‌های پاییز و زمستان اوج‌گیری شیوع بیماری رخ دهد.

کارشناسان به خصوص بر اهمیت واکسیناسیون و دریافت یادآورها در افرادی که تا به حال واکسن نزده‌اند، تاکید می‌کنند. دریافت واکسن‌های جدید که به طور خاص زیرسویه‌های غالب فعلی را هدف قرار می‌دهند، بالقوه می‌تواند از عفونت‌های جدید برای مدتی جلوگیری کند و خطر کووید درازمدت را کاهش می‌دهد که می‌تواند با علائمی مانند فرسودگی و «گیجی مغزی» (فقدان تمرکز) ماه‌ها پس از پایان عفونت حاد افراد را آزار دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد واکسن‌های یادآور کرونا نهایی شدن نتایج کارآزمایی‌های بالینی (آزمایش انسانی) را برای دادن مجوز ضروری نمی‌داند، یعنی مشابه کاری برای واکسن‌های آنفلوانزا که هر سال بر حسب تغییر سویه‌های ویروس تغییر داده می‌شوند، انجام می‌شود.

تاخیر در تایید واکسن‌های یادآور جدید باعث می‌شود که نتوان از آنها برای مقابله با موج شیوع بعدی در فصل‌های سرد استفاده کرد.

در هر دو واکسن یادآور فایزر-بیونتک و مدرنا پروتئین شاخکی (اسپایک) واکسن اصلی که پروتئین شاخکی (اسپایک) سطح ویروس را هدف قرار می‌دهد با یک فرمولاسیون جدید همراه شده است که پروتئین شاخکی جهش‌یافته موجود در زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 سویه اُمیکرون را هدف گرفته است.

این واکسن‌هایا یادآور باید به کاهش شمار عفونت‌ها و نیز به حداقل رساندن موارد بیماری شدید کمک کند. بررسی‌های حیوانی این واکسن‌ها نشان داده‌اند واکسن یادآور باعث پاسخ‌های آنتی‌بادی قوی می‌شود.

زیرسویه BA.5 در حال حاضر تقریبا عامل ۹۰ درصد همه عفونت‌ها در آمریکا و زیرسویه BA.4 تقریبا بقیه آنها را ایجاد می‌کند.

این شرکت‌ها می‌توانند واکسن‌های را در کمتر از سه ماه تغییر دهند که یکی از مزیت‌های اصلی فناوری mRNA است که اساس هر دو واکسن فایزر-بیونتک و مدرنا است.

چه کسانی باید واکسن یادآور بزنند

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد شش ماه پس از آخرین واکسن کرونا یا آخرین مورد عفونت کرونایشان واکسن یادآور دریافت کنند، گرچه افراد دارای نقصان ایمنی ممکن است نیاز به تزریق‌ واکسن با فواصل زمانی کمتر داشته باشند.

هنوز روشن نیست که آیا تزریق واکسن با فواصل ششماهه را تا کی باید ادامه داد یا اینکه آیا زمانی اغلب افراد نهایتا حفاظت ایمنی کافی برای حفاظت بیماری شدید را به دست خواهند آورد و فقط افراد در معرض خطر بالا نیاز به واکسن یادآور خواهند داشت یا نه.

واکسن زدن همچنین می‌تواند به محدود شدن ظهور سویه‌های جدید هم کمک کند. تصور بر این است که سویه‌های جدید در افرادی ایجاد می‌شوند که از پس مبارزه با ویروس بر نمی‌آیند. هر چه میزان تکثیر ویروسی کمتر باشد، احتمال رخ دادن جهش جدید کمتر می‌شود.

واکسیناسیون در برابر هر دوی ویروس اصلی و سویه اُمیکرون همچنین ممکن است به پیشگیری از جهش یافتن ویروس به سمت عقب به سویه‌های ابتدایی‌تر جلوگیری کند.

414012