بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۴۱ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۷۸ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۹۱۰ هزار و ۳۹۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است و ۲۱۸ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۷۴۴ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا ضمن تفسیر مطالعه شیراز در مورد کارآمدی پنج درصدی واکسن سینوفارم در جلوگیری از ابتلا به عفونت کرونا به تزریق دز یادآور واکسن سینوفارم در سالمندان و حتی الامکان با واکسن متفاوت تأکید کرد و گفت: باید تزریق واکسن یادآور برای افراد بالای ۶۵ سال هر چه سریعتر لحاظ شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر خبر داد،

ورود ۶ میلیون دوز واکسن سینوفارم به کشور

بیست و هفتمین محموله واکسن کرونا حاوی ۶ میلیون دوز واکسن، امروز بیست و پنجم مهرماه در فرودگاه امام خمینی به وزارت بهداشت تحویل داده شد.
کمتر کسی نامه پرسوز و گداز وزیر اسبق بهداشت را در روز دوم شهریورماه امسال فراموش کرده، مخصوصا هزاران نفر از مردمی که در غم از دست دادن عزیزانشان، خاکستر‌نشین شدند و حتی امکان برگزاری سوگواری را نداشتند. همه آنها سهل انگاری دولت وقت و شخص وزیر را در واردات واکسن، دلیل اصلی آن اتفاقات می‌دانستند که مردم با هزاران سختی پنج پیک کرونا را پشت سر گذاشتند.
پس از وزیر کشور، وزیر بهداشت هم نسبت به وقوع موج ششم کرونا هشدار داد.هرچند رنگ‌های قرمز و نارنجی نقشه کرونایی کشور از هفته پیش جای خود را به رنگ زرد و حتی آبی در برخی مناطق داده است، اما انتشار نقشه جدید کرونایی کشور از افزایش مجدد شهرهایی با رنگ قرمز حکایت می‌کند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته متاسفانه ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
سخنگوی ستاد کرونای شهرداری تهران، جزئیات فاز دوم پویش «تهران دوباره جان می‌گیرد» را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه استقبال خوبی از خودروهای ون شد، بیش از ۲۴ هزار نفر واکسینه شدند و همچنان ون‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
در شرایطی که مسئولان اعلام می‌کنند که میلیون‌ها نفر در کشور واکسینه شده‌اند، آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرده و جامعه به‌نوعی دچار بی‌خیالی شده است. در این میان تاکنون مقاله یا اظهار‌نظری از سوی هیچ متخصص و پزشکی از سازمان‌های جهانی منتشر نشده که با واکسیناسیون حتی 70 درصدی نیز کرونا از بین خواهد رفت یا آمار آن به صفر خواهد رسید. در این میان، شاید متهم اصلی افزایش یا ثبات آمار نیز بر همین اساس است.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج ششم بیماری کرونا در کشور، الزام رعایت موارد بهداشتی در کنار واکسیناسیون، توزیع واکسن پاستور در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مطالعات در دست انجام درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا از جمله سینوفارم و ... توضیح داد.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با عنوان این مطلب که هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت هدف کشور ۲ دوز واکسن کرونا زده‌اند، گفت: برای رسیدن به ایمنی جمعی، ۲ تا ۳ ماه فاصله داریم.

رییس اداره مطالعات بالینی و مراقبت‌های دارویی سازمان غذا و دارو درباره روند صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن‌های کرونای تولید داخل، با تاکید بر اینکه قبل از اتمام فاز سوم مطالعات بالینی واکسن‌ها و انتشار گزارش آن، مجوز مصرف اضطراری آن را صادر نخواهیم کرد، گفت: بنابراین مجوز مصرف اضطراری واکسن موسسه رازی نیز پس از ارائه گزارش بینابینی فاز ۳ مطالعات بالینی مبنی بر اثربخشی مناسب واکسن صادر خواهد شد که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
دانشمندان به تازگی واکسنی تولید کرده‌اند که می‌تواند به همه‌گیری‌ها با منشا بیماری‌های حیوانی پایان دهد. در آزمایش‌های انجام شده در کارایی این واکسن مشخص شد که این نوع واکسن پنج گونه مختلف از کروناویروس ازجمله کووید ۱۹ را در مسیر خود متوقف کرد.
شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۴۰ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۶۳۲ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۹۰۵ هزار و ۱۱۲ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است و ۲۱۸ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۷۶۸ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
معضل تمام نشدنی قاچاق دارو؛

دولتی‌ها مجوز گرفتند؛ بقیه در نوبت...

در شرایطی که کشور با کمبود منابع دارو و سودهای نجومی در ارتباط با ارز دو نرخی 4200 تومانی برای واردات دارو و متریال آن روبه‌رو است، یکی از راه‌های کسب سود در این روزها، موضوع واردات و خرید و فروش دارو است. هنوز موضوع انحصاری مجوز تاسیس داروخانه، یکی از موارد پرچالش در میان پزشکان و داروسازان است که در این شرایط خبر می‌رسد که مسئولان دولتی، بیش از 1000 داروخانه در سراسر کشور دارند.
ایران در هفته ای که گذشت؛

شمیم مهر در آذر

واکسیناسیون دانش آموزان و بازگشایی مدارس، دغدغه خانواده های ایرانی در فصل پاییز 1400 شده است. حالا خبر بازگشایی مدارس از همه جا به گوش می رسد. خانواده ها هم با مشاهده واکسیناسیون دانش آموزان بیشتر از 12 سال، آموزش حضوری را بر آموزش آنلاین مقدم گرفته اند.
آخرین آمار کرونا در ایران؛

امروز 197 نفر از هموطنان جان باختند

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در طول شبانه روز گذشته، ۱۹۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: در چهار یا پنج سال اخیر سطح معیشتی پزشکان به شدت پایین آمده است. میزان تعرفه و دستمزد پزشکان به نسبت تورم مملکت بسیار پایین است. ویزیت ما براساس قیمت جهانی چیزی در حدود ده دلار بود. درصورتی که این قیمت در کشورهایی مانند ترکیه بین ۷۰ تا ۲۰۰ دلار متغیر است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه خود با مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید براین که باید از ورود افراد غیر متخصص و غیر علمی به این حوزه جلوگیری کرد؛ گفت: طب سنتی باید براساس سیاست های ابلاغی سلامت شکل گرفته و از به حاشیه رفتن آن پیشگیری کرد.
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال گذشته؛

مؤسس ۱۰۰۰ داروخانه کشور، مقامات دولتی هستند

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال گذشته، مؤسس ۸۱۲ داروخانه از کارکنان بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی بوده و مؤسس ۲۲۱ داروخانه نیز از کارمندان شاغل در پست‌های حاکمیتی سیاست‌گذاری، صدور مجوز و نظارت بر امور دارو است.