سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در دومین مکاتبه رسمی از ابتدای جنگ غزه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تخریب و نابودی عامدانه زیرساخت های شهری و اداری، بیمارستان ها و مراکز آموزشی را چشم اندازی وحشتناک برای جامعه بین المللی در قرن اخیر برشمرد که با تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی و بی عملی جامعه جهانی برای توقف آن، زمینه ساز وقوع یک نسل کشی خواهد بود.
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در بحبوحه بحران غزه روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان ماه به ژنو سفر کرد و با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی‌‌‌ داشت.
پنج عضو فعلی گروه بریکس، فعالیت تجاری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را به میزان ۵۶ درصد افزایش دادند و در سال گذشته حدود ۴۲۲ میلیارد دلار گردش مالی ثبت کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جایگاه عربستان سعودی را در سیاست همسایگی ایران برجسته دانست و بر اراده راسخ دولت مبنی بر گسترش مناسبات دو کشور و تعمیق همکاری‌های فی‌مابین در تمامی ابعاد تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی به مقامات این کشور توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع‌بینانه بنگرند و تصریح کرد: نیروهای مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مواضع ظلم‌ستیزانه کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، برزیل‌ و... علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی قابل تقدیر است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های سیاسی خود با وزیران امور خارجه کشورهای مختلف، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر درخصوص آخرین تحولات غزه گفتگو و تبادل نظر کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در دومین روز سفر منطقه‌ای خود، امروز با «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا دیدار و رایزنی کرد. وزیرخارجه ایران با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در محکومیت شدید سخنان نفرت انگیز و بی اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه ایران در جلسه دوشنبه شورای امنیت، به دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره‌ای شورای امنیت نامه رسمی و اعتراضی نوشت.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با بلومبرگ گفت: تصمیمی که حماس گرفت، تصمیمی کاملاً فلسطینی بود که عملیات طوفان الاقصی را انجام داد، دلایل آن هم کاملاً برای همه جهان روشن است.