سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه گفت: ‌اکنون اعلام و شناسایی بین‌المللی رژیم صهیونیستی به عنوان «هویتی تروریستی» و پیگرد و محاکمه جنایتکاران جنگی صهیونیست مطالبه همه انسان‌های آزاده، منصف و عدالتخواه جهان است.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با توجه به تحولات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: وضعیت فلسطین توجه فوری بین المللی را می‌طلبد.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با توجه به تحولات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: وضعیت فلسطین توجه فوری بین المللی را می‌طلبد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رفتار وحشیانه رژیم صهیونسیتی در تجاوز، هتک حرمت ادیان الهی و حمله به میراث تاریخی و فرهنگی بشری مشابه گروهک‌های تروریستی بدوی و داعش است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه منطقه در شرایط بشکه باروت سر می‌برد و امکان انفجار و از کنترل خارج شدن شرایط وجود دارد، گفت: امیدوارم هرچه زودتر شاهد توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشیم .
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همزمان با پایان محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: تمامی تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده و اعمال شده علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال شده به بهانه برنامه هسته‌ای این کشور، بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده اند.
رادیو فرانسه گزارش داد که زندانی دو تابعیتی فرانسوی-ایران که پیشتر به دلایل امنیتی در ایران زندانی شده و آزاد شده بود، به پاریس بازگشته است.
گذر زمان ثابت کرد که انتقادات مخالفین برجام به این توافق مبنایی بود و ریشه در واقعیت‌های موجود داشت نه از سر حب و بغض‌های سیاسی.
وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در جده خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی، تحریم نفتی علیه این رژیم و اخراج سفرای آن از کشورهایی که دارای رابطه با این رژیم هستند،‌ شد.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان اعلام کرد که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از امروز ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی مرتبط با نقل و انتقالات مرتبط با موشک‌های بالستیک در شورای امنیت نیست.
ظریف در واکنش به بمباران یک یمارستان در غزه از سوی اسرائیل نوشت: شرم بر غرب. شرم بر سازمان ملل. شرم بر دنیا.
این نوشتار با این هدف نیست که مهاجرین افغان خطر امنیتی دارند بلکه انسان‌های شریفی هستند که اقتصاد کشور را هم رونق می‌دهند البته که باید در این خصوص مواظبت هم نمود تا مشکل احتمالی پیش نیاید.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بمباران بیمارستان «المعمدانی »غزه توسط رژیم صهیونسیتی در شب گذشته گفت : این جنایت برای مسلمانان جهان و وجدان های آگاه در جهان غیر قابل تحمل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جنایت هولناک حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه را که منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر از بیماران و مجروحان بی‌دفاع و بی‌پناه شد، با قوی‌ترین عبارات محکوم کرد
در واکنش به تصمیم شورای اتحادیه اروپا برای عدم اجرای تعهدات این اتحادیه در موعد سال هشتم اجرای برجام مصادف با ۲۶ مهر ۱۴۰۲، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲ نامه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبانی غیرقانونی این تصمیم را تشریح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصمیم شورای اتحادیه اروپا برای عدم اجرای تعهدات این اتحادیه در موعد سال هشتم اجرای برجام مصادف با ۲۶ مهر ۱۴۰۲ (برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، اظهار کرد: این اقدام شورای اتحادیه اروپا، نقض صریح تعهدات اتحادیه و سه کشور اروپایی ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی توام با سوء نیت است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها، به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هیچ سناریویی را بعید نداند،زیرا مقاومت بیکار نخواهد ماند.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنش‌ها در منطقه، بر باز شدن کریدور بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیان غزه تأکید کرد.