سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع ایران نسبت به حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه اظهار کرد: هرچه بکارید درو می کنید. حمایت از تنش، واکنش خواهد داشت. ما بارها منتقل و منعکس کردیم. حمایت از متجاوز واکنش ملت ها را در پی خواهد داشت. آن چیزی که آمریکایی ها بیان می کنند بخشی از کنش و واکنشی از سوی ملت ها است. این بخشی از سیاست های غلط آمریکا در منطقه است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت کلی اراضی اشغالی و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر در آینده‌ای نزدیک راه حل سیاسی جایگزین نشود هر آن، احتمال وقوع هر حادثه غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد.
ظریف وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در نشست «بررسی تحولات فلسطین» گفت: الان بزرگترین دستاوردی که اسرائیل می‌تواند در این قضیه داشته باشد و آبرویی ایجاد کند، وادار کردن آمریکا به درگیری بزرگتر در منطقه است تا شکست فراموش شود. موضع‌گیری مقام معظم رهبری در روز دوم با عنایت به این واقعیت بود که کسی برای اسرائیل چتر نجات نیندازد. مردم فلسطین مقاومت کردند و جمهوری اسلامی هم همواره از این مقاومت حمایت کرده، اما شکست خوردن این دوگانه رژیم صهیونیستی یعنی مظلومیت و شکست ناپذیری واقعیتی است که نباید اجازه دهیم با تحریف رسانه‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با رادیو ملی آمریکا عنوان کرد که وی با « رهبران مقاومت در لبنان و همچنین گروه‌های فلسطینی» دیدار داشته و شنیده است که آن‌ها برنامه‌هایی دارند که «از هر آنچه که شاهدش بودید، قوی‌تر و عمیق‌تر هستند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز (پنج‌شنبه) به وقت تهران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع فلسطین وارد نیویورک شد، نوشت: در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه تلاش می‌شود
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص گفت: جنایات فجیعی که رژیم اسرائیل به‌صورت روزمره علیه غیرنظامیان غزه انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای است که نه‌فقط در ایران و نه‌فقط در کشورهای عربی و اسلامی، بلکه حتی در افکار عمومی اروپا هم دچار خشم شده‌اند و علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند.
زیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی مردم غزه و حمایت های آمریکا و معدودی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی، به نقطه نگران کننده ای رسیده است و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف ها وجود دارد.
از این جهت آنچه اهمیت دارد اینکه قطعنامه ۲۲31 در مورد برجام همچنان به قوت خودش باقی است. از طرفی باید اذعان داشت که برداشته شدن تحریم های موشکی ایران قطعا دستاورد بزرگی برای کشورمان است و حتی یک تحریم هم که برداشته شود برای کشور گشایش ایحاد می کند مخصوصا که تحریم های شورای امنیت نیز باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، زنجیرهای این حیوان درنده را باز گذاشته‌اند، گفت: حامیان رژیم صهیونیستی نمی‌توانند از مسؤولیت جنایات جنگی این رژیم شانه خالی کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست فرمت منطقه‌ای ۳+۳ در تهران گفت: ایران ستون و لنگر ثبات و امنیت در منطقه بر اساس دکترین امنیت دسته جمعی بومی و معتقد به ظرفیت مؤثر کشورهای منطقه برای حل و فصل مشکلات و ثبات پایدار برای تأمین منافع مشترک و توسعه و پیشرفت جمعی است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیات آزادسازی ۴۳ میلیون دلار از مطالبات ایران از آمریکا، گفت: آمریکا رای دیوان داوری دو کشور را سال‌ها نمی‌پذیرفت اما با پیگیری این پرونده از سوی ایران، مجبور به آزادسازی اموال کشورمان شد.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست بررسی راه‌های حقوقی و قضایی مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت: پرونده کیفری رسیدگی به جرائم سران جنایتکار صهیونیستی تشکیل می‌شود.