سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی درباره دیدارهای دوجانبه در مسکو نوشت: در ادامه دیدارهای دوجانبه در مسکو با وزرای امور خارجه ترکمنستان قزاقستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ علاوه بر مذاکرات پنج‌جانبه وزیران خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر، درباره موضوع فلسطین و راهکارهای توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها مذاکره خواهیم داشت.
در پی ادعاهای بی‌اساس نماینده انگلیس، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ضمن رد این اتهامات، به نقش اساسی انگلیس در رنج طولانی مدت برای مردم فلسطین اشاره کرد.
بایدن رئیس جمهوری است که در مرحله ای از ضعف ناشی از کهولت سن در رنج است. ژنرال های حزب دموکرات با وجود احترامی که برای او قائلند نگران کهولت سن او و آن چیزی هستند که درباره بایدن در افکار عمومی نقش بسته است. بسیاری از نظر سنجی ها ترامپ را بسیار خوش شانس تر از بایدن می داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با کذب خواندن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال توسعه دامنه جنگ در غزه نیست، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل، در گروگان آمریکاست.
وزیر خارجه سلطنت عمان امروز به تهران سفر می‌کند و در جریان این سفر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
«جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی دست داشته است، تهران بازیگردان اصلی صحنه ای است که شاخه نظامی حماس در هفت اکتبر برابر با پانزدهم مهرماه به راه انداخت، باید دسترسی ایران به شش میلیارد دلار پول ایران در قطر را مسدود کرد. پول موجود در قطر خرج حمله به اسرائیل توسط گروه های مقاومت فلسطینی خواهدشد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت:حدود ۲۰۰ شهید و ۶۰۰ زخمی، نتیجه ۲۴ ساعت حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه پس از اقدام رژیم در پایان دادن به آتش‌بس ۷ روزه است، حملاتی که مجددا با چراغ سبز آمریکا آغاز شده تا بر جنایت هولناک کشتار بیش از ۱۶ هزار فلسطینی طی ۴۸ روز، فهرست بلند دیگری از جنایات جنگی، کودک‌کُشی و نسل‌کُشی اضافه شود.
دنیای اقتصاد نوشت:خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشته است «عربستان سعودی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است که اگر فعالیت گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، با هدف جلوگیری از درگیری‌ منطقه‌ای متوقف شود، آنگاه عربستان سعودی نیز همکاری‌هایش را با ایران گسترش خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه ۳ کشور اروپایی درباره موشک فتاح ۲ را فاقد مینای حقوقی خواند و به آنها توصیه کرد از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزند.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر "اتهامات بی اساس" آمریکا را علیه تهران رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا نقاط دیگر دست نداشته است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آفریقا نیاز به قیم ندارد و بازیگری بالغ و رشید است، گفت که بدون سهم شایسته کشورهای این قاره، هیچ نظمی پایدار نخواهد بود.
وزیر امور خارجه گفت: حزب الله یکی از قوی‌ترین نیروهای مقاومت در منطقه است به گونه‌ای که تنها در ۶ هفته گذشته بیش از ۲۸ بار آمریکا و برخی کشورهای غربی به حزب‌الله پیام دادند.