سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهوری گفت: محور ارتباطات ما در همه دیدارها با سران اقتصادی کشورها در سفر به نیویورک توجه به ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.
بر کسی پوشیده نیست که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی، موجب ایجاد تغییرات بزرگ ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه و به طور خاص غرب آسیا شد. در این راستا، یکی از مهمترین پیامد‌های این رویداد، شکل گیری اتحاد‌ها و رقابت‌های جدید در سطح منطقه بوده است. به عنوان مثال ایران که سال‌ها جز متحدان راهبردی آمریکا در خاورمیانه بود، به یکباره به جبهه رقبا و دشمنان این کشور پیوست و  به تدریج اقدام به توسعه نفوذ خود در منطقه غرب آسیا از طریق شکل‌دهی به محور مقاومت نیز کرد.
محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان معتقد است عملیات نظامی باکو با عدم حمایت ارمنستان از جمهوری‌خودخوانده قره‌باغ احتمالا به اهدافش خواهد رسید.
منابع خبری امروز (پنج‌شنبه) از ورود رئیس جمهوری سوریه به پکن خبر دادند.
با پیچیدگی تاریخی، روانی و سیاسی باید گفت روابط آمریکا و ویتنام از پویایی و کنشگری خاصی برخوردار است. پویایی آن به منطق ترکیب استراتژیک و اقتصادی آن پیوند دارد. این محاسبات اقتصادی که ویتنام را به سمت پیوند با آمریکا برده است. آمریکا هم در راستای سیاست‌های کلان خود، ویتنام را وارد زنجیره تولید نیمه‌هادی‌ها می‌کند که خود بحثی استراتژیک است. در سطح استراتژیک، با وجود اینکه چین طرف اول تجاری ویتنام است؛ اما آنچه آمریکا و ویتنام را به هم نزدیک می‌کند، نگرانی از برآمدن بیشتر چین و هژمونی چین در منطقه شرق آسیاست.
وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه جان‌ هاپکینز می‌گوید «نظم جهانی پیشین به پایان رسیده است». بلینکن می‌گوید جهان به سمت سه‌قطبی آمریکا، چین و روسیه در حال حرکت است. او در این میان باز به‌ طور ضمنی از آینده‌ای پر از جنگ‌های خونین خبر داد و گفت با چین بزرگ‌ترین چالش‌ها را خواهیم داشت.
همزمان با اصرار اروپا بر گسترش عهدشکنی‌های برجامی، روزنامه هم‌میهن ادعا کرد: با وجود حفظ تحریم‌های موشک‌های بالستیک علیه ایران توسط اتحادیه اروپا، امتیازات برجام برای ایران پابرجاست(!)
بعد از سومین سفر البرادعی، مدیرکل اسبق آژانس به ایران، طی یادداشتی در کیهان آورده بودیم که چالش هسته‌ای برای غرب فقط یک بهانه با هدف مقابله با پیشرفت‌های علمی ایران است و پیشنهاد کرده بودیم که تنها راه خنثی کردن این طرح آمریکا، خروج از NPT است. در آن هنگام پیشنهاد کیهان با اعتراض شدید محافل آمریکایی و اروپایی و بسیاری از مسئولان کشورمان رو‌به‌رو شد و ژیسکاردستن رئیس‌جمهور وقت فرانسه به وزیر خارجه کشورمان گلایه کرده و خواستار نادیده گرفتن پیشنهاد کیهان شده بود. چرا؟ برای این که پیشنهاد خروج ایران از NPT شلیک به پاشنه آشیل غرب در چالش هسته‌ای بود.
هشدار جدی مشاور رهبر انقلاب به کشور های منطقه:

ایران در مورد تمامیت ارضی خود کوتاه نخواهد آمد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران در مورد استقلال و تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد و کشورهای منطقه باید هوشیار باشند در دام نقشه‌های تنش زا، توطئه های شوم دشمنان نیفتند.