سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

رفت‌وآمدهای دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان طی یک ماه اخیر و رایزنی‌های مقامات دو کشور، در ظاهر تغییر در سطح روابط دو کشور را نشان می‌دهد؛ قطعا تغییر تاکتیک ایران و قاطعیت در بیان مواضع خود با تاکید بر تغییر ناپذیری مرزهای ژئوپلیتیکی موجب شد تا باکو از مواضع ادعایی خود کوتاه آمده و عقب‌نشینی کند.
با چند ایمیل هیچ تحلیلگری نمی‌تواند تصور کند که کسانی به دنبال یک «پروژه بین‌المللی فراتر از برجام» باشند و نشان می‌دهد خودشان به دنبال «اهداف سیاسی-جناحی فروتر از برجام» همچون بزک کردن دموکرات‌ها و تطهیر ظریف و رابرت مالی و فضا‌سازی برای القای امیدواری کاذب به برجام و مقصر نشان دادن دولت و نظام در شکست فضاحت بار برجام با دستاورد هیچ و خسارت محض و نهایتا کاسبی خود هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سیاسی کمیته صلح نوبل در اعطای جایزه به یکی از شهروندان ایرانی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد همواره بر تحقق عینی صلح در سطوح منطقه ای و جهانی تاکید داشته و همواره بر تقویت فرهنگ صلح اهتمام داشته است؛ اما هیچ گاه نمی خواهد از صلح و تحقق آن سوء استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، حمله تروریستی امروز به مراسم فارغ التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص این کشور را که به شهادت ده‌ها تن از افراد نظامی و غیرنظامی انجامید، به شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری ارمنستان تاکید کردم بحران قفقاز از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان این منطقه (چارچوب۳+۳) قابل حل و فصل است.
کیهان نوشت که اگر دولت سعودی و دولت‌های مشابه درصدد دستیابی به امنیت پایدار هستند، این امنیت از طریق برادری میان آنها و ملت‌های مسلمان و جریانات مقاومت به‌دست می‌آید نه از طریق اتصال و ارتباط با دشمنان اسلام و مسلمین که ناتوانی و رو به زوال بودن آنان به اثبات رسیده است
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:بزرگواران می‌فرمایند، نفت می‌فروشیم، پولش را هم می‌گیریم. بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف. چند برابر سابق هم می‌فروشیم. تازه درسِ دیپلماسی هم می‌دهیم با برقراری روابط با فلان و بهمان.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت با ایشان در روز ولادت پیامبر گرامی اسلام در روز ۱۱ مهرماه، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین وکینه ورزی این رژیم علیه کشور‌های مسلمان منطقه، مسئله فلسطین و غصب و بیرون راندن ملتی از خانه‌های خود و شکنجه و کشتار آن‌ها را مسئله اول چند ده سال اخیر دنیای اسلام خواندند تأکید کردند: نظر قطعی جمهوری اسلامی این است دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سرمشق کار خود قرار دهند، ضرر خواهند کرد چرا که این رژیم رفتنی است و آن‌ها در حال شرط‌بندی روی اسب بازنده هستند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری موفق چین و ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی شانگهای و بریکس، تعاملات منطقه‌ای و ارتقای سطح روابط دوجانبه، اهمیت ظرفیت‌های متقابل را به نمایش گذاشته است.
وزارت خارجه آمریکا در راستای بهانه‌جویی برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای ، اعلام کرد که به بازگشت به این توافق فکر نمی‌کند، چرا که تهران مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران را لغو کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به سالگرد شهادت کودک بی‌گناه فلسطینی در ۲۳سال پیش نوشت: ۲۳سال از شهادت مظلومانه محمد الدره کودک بی‌گناه فلسطینی می‌گذرد و ۲۳ سال است که مادران فلسطینی هر شب داستان مقاومت او را در گوش فرزندانشان نجوا می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید، بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.
جهان امروز، جهان مهاجرت است و کانون های بحران، مبدا مهاجرت اند. افغانستان طی حدود نیم قرن گذشته، کمتر روی آرامش دیده و به ویژه در 2 سال اخیر که حکومت سختگیر طالبان روی کار آمده است، شرایط زندگی در آن کشور برای مردم، بسیار دشوار شده است.