احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

در حالی که شورای نگهبان با رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات تلاش در تک‌قطبی‌شدن انتخابات داشت و تقریبا هم موفق بود، اکنون حداقل حضور نامزدهایی غیر از اصولگرا را که تاکنون نامزد رسمی اصلاح‌طلب‌ها هم نبوده و بعید است این‌گونه هم شود نیز بر‌نمی‌تابد و به دنبال رد صلاحیت آنهاست.
آیا از پس یک کشور بر می آیید؟!

وضعیت کاندیداها: خونه ندارم، ماشین ندارم!

برای بررسی پدیده محرومیت کاندیداها لازم است به برخی اظهارات این روزهایشان در کنار مسئولیت‌هایی که تاکنون داشته‌اند، توجه و سوال شود این کاندیداها که نتوانسته‌اند شرایط یک زندگی معمولی مانند مسکن و اتومبیل را برای خانواده خودشان مهیا کنند، چطور وعده‌های ناب به مردم می‌دهند؟
بعضی اظهار‌نظرها نه‌تنها از سر دلسوزی نیست؛ بلکه تحریک‌کننده است، بعضا دیده می‌شود برخی از رسانه‌ها هشدار می‌دهند نمایندگان چگونه صحبت کنند و نکنند و به کدام حوزه ورود نکنند.
پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با پرسون:

امکان تجدیدنظر در احراز صلاحیت داوطلبان تا شروع فرایند انتخابات وجود دارد

اگر برای شورای نگهبان محرز شود که داوطلبی را که تأیید صلاحیت شده،‌ صلاحیت لازم را ندارد طبق ماده ۵۴ قانون انتخابات او را از ادامه رقابت منع خواهد کرد یا اگر داوطلبی را پس از رد صلاحیت، واجد صلاحیت دانست و ادله کافی برای این موضوع به دست آورد، تأیید صلاحیت او را اعلام می‌کند. این یک امکان قانونی است که پیش‌بینی شده است و احیاناً اگر داوطلبی مدرکی دارد که براساس آن صلاحیتش می‌تواند احراز شود، آن مدرک تقدیم شورای نگهبان کند.
بخشی از اصلاح‌طلبان از فقدان کاندیدا می‌گویند و بخش دیگر معتقد است با استفاده از حداقل ظرفیت‌های موجود باید در انتخابات حاضر شد ابهامات اصلاح‌طلبان همچنان باقی است.
به نظر می‌رسد که مساله مشارکت در این دور از انتخابات به محوری‌ترین موضوع تبدیل شده باشد. اگر اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را که در سال ۱۳۵۸ برگزار شد در نظر نگیریم، در سایر انتخابات همیشه تعدادی بودند که مردم را دعوت به تحریم انتخابات می‌کردند، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌گاه این دعوت‌ها منجر به نتیجه‌ای نمی‌شده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه جدی برای مبارزه با فساد دارم گفت: برنامه دولتم این است که ساز و کارهایی که در دنیا جلوی فساد را گرفته است به کار گیریم.

در روزهای منتهی به انتخابات، اصلاح‌طلبان با توجه به عدم احراز صلاحیت داوطلبان خود به نوعی بی‌عملی ‌سوق داده شده‌اند. از سوی دیگر اصولگرایان دغدغه عدم‌کناره‌گیری نامزدهای تایید شده و شکل‌گیری اجماع درون‌جریانی را دارند آن‌ هم در شرایطی که دو نامزد نزدیک به اصلاح‌طلب رشد آرام و مستمری دارند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توافقی که با چین نوشته شده ناقص است و من این تفاهم‌نامه را از حالت یک ‌طرفه به دوطرفه تغییر خواهم داد.
یادداشت میهمان؛

به «بودن موثر» فکر کنیم

یادداشت/ پیشنهاد می‌شود ضمن رایزنی با عقلای قوم و اصولگرایانی که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، ائتلافی فراگیر شکل گیرد و طیفی از کاندیداهای موجود، اعم از اصلاح‌طلب و یا حتی اصولگرای معتدل قائل به اداره عقلایی کشور، تحت پوشش قرار گیرد و نهایتا بر کاندیدای واحدی توافق شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مساله کرونا را بسیار جدی و اورژانسی توصیف کرد و گفت: دو تا سه ماهه این موضوع را جمع می کنیم تا مردم خاطرجمع شوند که سال بعد می توانند زندگی عادی داشته باشند.
هرچند بانک مرکزی باید مستقل عمل کند ولی در کشور ما همانطور که اختیار تعیین رئیس کل بانک مرکزی برعهده رئیس‌جمهور است این نهاد مالی هم مجری سیاست پولی و مالی تعیین شده از سوی دولت است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس نظرسنجی‌ها تأثیر آرای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است. عوامل موثر بر میزان مشارکت بیشتر شرایط اقتصادی و معیشتی است یا این که بحث‌های سیاسی و اجتماعی باشد. شورای نگهبان باید براساس قانون اساسی موظف است که شرایط افراد را احراز کند. اگر فردی شرایط را ندارد، مقصر شورای نگهبان نیست.
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: من بعید می‌دانم انتخابات به دور دوم کشیده شود و یا آقای جلیلی بماند ولی در هر صورت فرایند رقابت ادامه دارد و نامزد ما آقای رییسی است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است گفت: نباید اجازه دهیم دولت‌های گذشته تکرار شوند؛ ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم که این موضوع در شأن مردم ایران نیست.