انتخابات رقابتی بایسته نظام

یکی از اقدامات موثری که می تواند ما را از این بحران ها بیرون آورده و کشور را در یک شرایط بهتر قرار دهد انتخابات رقابتی تر و اجماع ملی و حضور همه بخش ها در سرنوشت کشــور اســت.
تصویر انتخابات رقابتی بایسته نظام

به گزارش سایت خبری پرسون،سید محمود‌ میرلوحی فعال‌ سیاسی در یادداشتی نوشت: مدتی اســت کشــور با چالش هایــی نظیر مسائل زیســت محیطی، تحریم و کرونا دست و پنجه نرم می کند. ســال ۹۶ بعد از انتخابات اعتراضاتی شروع شــد که ادامه یافت و برخی این تلقی را داشــتند که به واســطه یکدست نبودن قوا کســانی که در قوه مجریه و مجلس هستند با سیاســت های اصلی کشور همراهی نمی کنند و عامل عدم موفقیت ها و بحران های مختلف اقتصادی و اجتماعی را عدم یکدستی می دانســتند.

از طرفی شــاهد بودیم با اینکه ترامپ برجــام را بهم زد و مزاحمت درســت کرد ولی در داخل هم کسانی بودند که معتقد بودند که باید برجام را آتــش زد! این حوادث باعث شــد در انتخابات ۹۸ مسائلی پیش آمد و مســیر به گونه ای پیش رفت که شرایط آرام است و فقط مشکل این است که یکدستی وجود ندارد.

آقــای روحانی بحــث رفراندوم و حزب اتحاد ملت هم پیشنهادی مطرح کرد و با اینکه کارگروهی ایجاد شد ولی شــاهد بودیم چون ترکیب مجلس تعییر کرد، فضا عوض شــد و تقریبا دولت و آقای روحانی بحث رفراندومی که پیشنهاد کرده بودند را پیگیری نکردند. بعد از آن در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد بودیم که با شدت بیشتری عمل و رفتار شد. جریان اصلاحات که مهمترین بخش حاضر در صحنه انتخابات بود و می توانست نقش داشته باشد به حاشیه رفت اما از زمانی که انتخابات ۹۸ انجام شد، عملا سه سال مجلس تا به حال کارکرده و یکسال و نیم دولت سر کار اســت محصول و نتایجش به بار نشست.

امروز در حوزه سیاست داخلی عملکرد را می بینیــم. در حوزه اقتصاد هم مشــکلات مختلف است و مرتبا تقریبا در این دولت قیمت ارز دو برابر و تورم به این شکل، سرمایه گذاری منفی و نرخ رشد پایین است و مشکلات متعدد و مختلفی در گرانی ها و تورم های ارزی شاهد هستیم. التهاباتی که در نیمه دوم سال گذشته خود را نشان داد در کنار سایر اعتراضاتی که در کشور و کارمندان هر سه قوه صورت گرفت به گونه ای که برای اولین بار کارکنان قوه قضائیه مطالبه حقوق داشــتند و کارگران و معلمان هم به جای خود با همه این مســائل می توان نتیجه گرفت که کارنامه این یکدستی همینی شــد که امروز محصولــش را می بینیم.

یعنی هم در شرایط بین المللی و ســرانجام برجام و اف ای تی اف مشــکلات بیشتر شــد و به دولت روحانی فرصت فیصله دادن به برجام را ندادند به امید اینکه از ۱+5 و آمریــکا امتیاز بگیرند و امروز حاضرند به همــان متن آقای روحانی برگردند. مسائلی که دیروز دکتر روحانی بدان اشاره کردند و رفراندوم و انتخابات و اینکه ملت روشن کند آیا شیوه شورای نگهبان و تفسیری که از قانون اساسی کرد را می پسندند یا اینکه معتقدند باید انتخابات آزادتر و رقابتی تر باشد.

ممکن اســت در دنیا امروز در انتخابات روش تبلیغــات و شــیوه هایی که عمــل می کنند، دموکراســی و آزادی انتخابات و نقش مردم، مراتبی داشته باشــد و کارتل ها و بخش های مختلف موثر باشــند ولی فعال آنچه مهم است اینکه هر نفر یک رای و رای افراد برابر اســت و هیچکس و قدرتی حق نــدارد در رای مردم اعمال نظر کند و در آن دخل و تصرف نماید. به تعبیر امام(ره) میزان رای ملت است.

می توان گفت کشور عملا در توسعه دچار مشکل شده و اینکه ملت ما از بقیه ملت های منطقه جلوتر بوده و مشروطیت را داشته و مدرسه دارالفنون و دانشگاه تهران را از یکصد سال قبل دارا بوده جای خودش ولی امروز می بینیم کشــورهای حاشــیه خلیج فارس که آب خوردن خود را با کوزه از ایران می بردند توسعه یافته اند. بسیاری از قبیله ها و اقوام در دو طرف مرز هســتند و می بینید که ۱۳ تا از این ۱5 کشــور شــرایط اقتصادی نســبت به این طرف مرز بهتر شده. ظرفیت ها و فرصت هایی در کشــور از دست رفته و اتفاقاتی که بخصوص طی ۳۰ سال اخیر در دنیا افتاده بسیار گسترده است و تحوالتی که در فناوری و تولید ثروت و ایجاد درآمد در بین کشــورها رخ داده زیاد است. ک

شوری که یک زمان از نظر تولید ناخالص داخلی به ژاپن تنه می زده اما امروز در کشــورهای منطقه و آسیا جایگاه مناسبی ندارد. قرار بود طی سند چشم انداز ســومین در منطقه و آسیا باشیم. در حوزه حمــل و نقل، صادرات نفت و ســایر فناوری ها و هسته ای و موشک اتفاقاتی افتاده و باید خدا را شکر کرد ولی دوستان توجه ندارند که رفاه عمومی، ســرانه درآمد مردم و نقشش در زندگی مردم در کشورهای همسایه مشهود است. طبیعی اســت که 5 میلیون خانم های تحصیل کرده کشور انتظار اشتغال دارند.

لذا به نظر می رسد از توســعه عقب افتاده ایم و وقت آن رســیده که تحولی صورت بگیرد و به نظر می رســد یکی از اقدامات موثری که می تواند ما را از این بحران ها بیرون آورده و کشور را در یک شرایط بهتر قرار دهد انتخابات رقابتی تر و اجماع ملی و حضور همه بخش ها در سرنوشت کشــور اســت. همانطور که دکتر روحانی به درستی اشــاره کردند راه حل اصلی مشکلات برگزاری همه پرسی در زمینه سیاست خارجی داخلی و اقتصاد است.

منبع: آرمان ملی

479512