احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه هیچ کس تلاش مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را نمی تواند کتمان کند، تاکید کرد: هدف مجلس اصلاح این قانون و در نظر گرفتن شاخص هایی برای ورود افراد واجد شرایط به انتخابات بود که مجلس به هدف خود رسید.
ظاهرا اصولگرایان بیش از هر چیز دغدغه شاخص‌های دینی را دارند و به موارد دیگر چندان عنایتی ندارند. باید تاکید کنم که اتفاقا همین شاخص‌ها بیش از هر شاخص دیگری در مسیری خلاف انتظارات آنان در حرکت است. فقط نمی‌دانم که چرا حاضر نیستند یک ارزیابی اجمالی از این ماجرا ارایه دهند؟

برخی می‌گویند انتخابات ۱۴۰۰ از بسیاری جهات شبیه انتخابات ۸۴ است که هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی محتمل است با چند نامزد وارد گود انتخابات شوند.
«خبر آمد خبری در راه است» اصطلاحی رایج اما این بار مهم در اردوگاه اصولگرایان برای اعلام داوطلبی رییس قوه قضائیه بود؛ صف داوطلبان اصولگرا جوانان و حتی مشتاقان قدیمی حضور در پاستور، چشم انتظار اعلامی هستند که تکلیف بسیاری از رقابت‌های را مشخص می‌کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری از دیدار انتخاباتی خود با ۲ تن از نامزدهای احتمالی خبر داد و تصریح کرد: در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه ای، قرار است ‎برادرانه و ‎همه با هم ایران را بسازیم.

یک عضو هیئت اجرایی شورای وحدت با اشاره به ارسال نامه شورای وحدت به ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح کرد: بزودی نشست‌های هیئت عالی شورای وحدت در قالب کمیته بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با خود نامزدها برگزار می‌شود.
به گفته یک عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به طور دقیق‌تر ۵ هزار و ۸۲ نفر در هیات اجرایی و ۶ هزار و ۳۱۸ نفر توسط هیات نظارت از مجموع ۵۱ هزار و ۱۹۷ داوطلب، رد صلاحیت شده‌اند.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مهمترین وظیفه در برهه حساس فعلی، شرکت گسترده مردم در انتخابات آینده است؛ زیرا کلید حل مشکلات و رفع سختی‌ها و موانع در انتخاب خوب و مقتدرانه با حضور گسترده مردم است.
علی مطهری گفت: هر کسی که رئیس جمهور می‌شود باید اول مشکلش را با صدا و سیما حل کند. نمی‌توان به این صورت ادامه داد. قضیه صف مرغ را صدا و سیما دامن زد. مشخص است برنامه چیست. فیلم علیه وزارت خارجه می‌سازند. مگر ما دو حکومت داریم. این مشکلات قابل حل است. باید بروند نزد رهبری و این مشکلات را حل کنند.
اصلاح‌طلبان با دو رویکرد متفاوت می‌توانند وارد انتخابات شوند. رویکرد اول تقدم اهداف و برنامه‌هاست. رویکرد دوم تنظیم کردن اهداف خود با امکانات و وسایل و اشخاص ممکن و موجود است. این دو رویکرد بسیار متفاوت است و البته هر کدام نیز می‌تواند قابل دفاع باشد ولی نباید آنها را با یکدیگر خلط کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به رقبای خود اعلام کرد:‌ متهم سفره‌های خالی مردم کارگزاران هستند نه انقلاب؛ منازعات انتخاباتی و زدوبندهای سیاسی به مصلحت نیست زیرا مردم از باندبازی و جناح گرایی خسته شده‌اند.
سعید محمد تا الان جوان‌ترین نامزد شناخته‌شده جریان اصولگرایی است و این شانس را داشته که نامش حتی بعد از حاشیه‌های اخیر درباره استعفایش در بین ۱۰ نامزد اصلی شورای وحدت اصولگرایان دیده شود.
محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده شخصیت‌هایی هستند که بیشترین آرا را از سوی اعضای نهاد اجماع‌ساز به دست آورده‌اند و سه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند.
احمدرضا دلیران فیروز فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه اختصاصی با پرسون:

حضور رئیسی امید بخش و مشارکت افزا است/جای جهانگیری و ظریف در دادگاه است و نه انتخابات

احمدرضا دلیران فیروز تحلیل گر راهبردی سیاست و فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با پرسون با اشاره به تحولات صورت گرفته در قوه قضاییه توسط آیت الله ابراهیم رئیسی گفت:در طی دو سال از زمان تصدی ایشان، مردم و کارشناسان شاهد گام های بسیار مثبت عملی در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و ابلاغ سند تحول قضایی در راستای احیای حقوق عامه، گسترش عدالت و آزادی های مشروع و نظارت بر اجرای صحیح قوانین بودند و قوه قضاییه در زمینه گسترش شفافیت، مردم محوری، مسئولیت پذیری، احترام به مطالبه گری رسانه ها و توجه به صاحب نظران، نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه و جوانان و دانشجویان اقدامات بی بدیل و بی نظیری را انجام داده است و مردم و رسانه های منصف در این ایام مبارزه بی وقفه با رانت های بی حساب و کتاب اصحاب ثروت و قدرت، اختلاس های نجومی، ارتشاء، زمین خواری، تغییر کاربری های غیر مجاز و تجاوز به بیت الملل و محیط زیست را شاهد بوده اند.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن اعلام اینکه کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفت: برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد.