احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

اگر آیت‌ا... هاشمی امروز زنده بود، یقینا پیروزی روحانی ریشه‌دار، معتدل و عملگرایی همچون آیت‌ا... رئیسی را به فال‌نیک می‌گرفت و از انجام هر کمکی به ایشان دریغ نمی‌ورزید. ولی قطعا آیت‌ا... هاشمی برای توفیق «دولت رئیسی» توصیه‌هایی راهبردی هم ارائه می‌کرد که - با اندکی اغماض- احتمالا شبیه توصیه‌های زیر می‌شد:
ابراهیم رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی و اظهارات اخیر خود اولویت نخستش را بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم قلمداد کرده است؛ اتفاقی که مطالبه اصلی مردم از رئیس‌جمهور آینده کشور نیز به شمار می‌رود.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان این بود که فاصله‌شان با مردم زیاد شده بود و گفتمان رایج اصلاح‌طلبی در جامعه اوج نگرفت. گفتمان باید شکل بگیرد تا مردم در عرصه بایستند و در هر شرایطی به اصلاح‌طلبی پاسخ مثبت دهند.

عامل سوم بقای نظام، بی گمان نقش ممتاز اکبر هاشمی رفسنجانی است که سکان کشتی توفان زده را در دست گرفت. ناخدا، روحیه داد و کشتی را به او سپرد، یا خود قابلیتی نشان داد و در دست گرفت.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ملاک ما استفاده از افراد شایسته و کارآمد است و همه باید در پی کمک به دولت و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشیم و نباید از دولت سهم‌خواهی کنیم.
حدادعادل گفت:‌ باید از برادرم قالیباف تشکر کنم که ایشان از ماه‌ها پیش که برای ریاست جمهوری بحث داشتیم، صریحا اعلام کرد که اگر آقای رئیسی به صحنه بیاید من نخواهم آمد و ایشان به این هم عمل کردند. اگر جز این بود انتظار همکاری مجلس و دولت به تصور نمی‌آمد و الان یک وفاق و صداقت عمیق و باطنی بین آقایان رئیس و قالیباف روسای دولت و مجلس هست.
دولت هشت ساله اعتدالگرا با روزهای پرفراز و نشیب در حالی به پایان می‌رسد که منتظر روی کار آمدن دولتی از جناح مقابل است. روزهای پرفراز و نشیبی که باری بر گردن اصلاح‌طلبان شد و امید برخی را از اصلاحات ناامید کرد.
قانون مجموعه بایدها و نبایدهایی است که شیوه رفتار شهروندان را در جامعه شهری تعیین و تبیین می‌کند به نحوی که بتوانند به شکل مطلوب و شایسته در کنار یکدیگر زندگی کرده و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند. در وضع قوانین باید مقتضیات زمان و مکان در نظر گرفته شود و قبلا از سوی کارشناسان فن، پیامدهای مثبت و منفی آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
مجلس هفته گذشته بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را در دستور کار قرار داد. در این طرح قرار است فعالیت افراد، سازمان‌ها و.. در پیام‌رسان‌های مسدود شده، جرم تلقی شود. حتی به افراد حقیقی و حقوقی دو ماه فرصت برای تطبیق شرایط نیز داده شده که به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند.
اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در دستور کار دولت جدید، حتی از الان و پیش از ورود به پاستور، مساله برجام و گفت‌وگوی وین است. دولت جدید حداقل دو ماه طول می‌کشد که به‌طور نسبی مستقر شود، ولی زیان حاصل از عدم توافق و نهایی کردن آن حتی در این دو ماه نیز بسیار جدی است چه رسد که کلا به تاخیر افتد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آرای باطله ما در نظام و ترم حقوقی انتخابات یک عدد در حد یک تا دو درصد بوده است اما این که تا مرز 20 درصد و 18 درصد آرای باطله داشته باشید پیام نگران کننده و تلخی است.
برای هنگامی که گرد و خاک مبارزات انتخاباتی فرو می‌نشیند و دولت جدید آماده ورود به میدان سیاست است، آمریکایی‌ها ضرب‌المثل معروفی دارند: «در زمان کمپین‌های انتخاباتی می‌توان شعر گفت، اما پس از انتخابات باید نثر گفت.»
با پایان رای‌گیری واعلام رسمی اسامی منتخبین از رئیس جمهور تا اعضاهای شورای شهرها، نمایندگان میاندوره‌ای مجلس وخبرگان، بررسی‌ها و تحلیل‌ها آغاز شد. هرکدام از صاحب نظران، تحلیل گران و کارشناسان سیاسی وانتخاباتی براساس برداشت‌های خود نکاتی رادر این خصوص ابراز داشتند.
همه جناح‌های سیاسی بدون استثنا دولت را «ابرماشینی» می‌دانند که با استقرار در آن می‌توانند مشکلات لاینحل را در فرصتی کوتاه حل کنند. اما سابقه کوتاه دولت‌داری در چهار دهه بعد از انقلاب نشان داده چنین اتفاقی اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است.
حجت الاسلام مهدوی‌زادگان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی ضمن بررسی رفتارهای گروه‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به این سوال پاسخ داد که چرا مشارکت ۵۰ درصدی، پرشور نامیده می‌شود.