دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

یکی از بحران هایی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به ارث گذاشت، بحران بدهی است. شاید خلاصه بحران بدهی را بتوان در گزارش صندوق بین المللی پول دید که بر اساس آن، نسبت کل بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از حدود 12 درصد در سال 92 به حدود 48 درصد در سال 1400 (تقریبا نصف کل تولید ناخالص داخلی کشور) رسید.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که صحبت‌ها درباره تغییر در کابینه دولت چقدر جدی است، بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور با هیچکس عقد اخوت نبسته‌اند؛ تغییر یا باقی ماندن برای بنده به عنوان رئیس دفتر و سایرین، در مدار کارآمدی است.
رئیس جمهور نیروی انسانی نخبه را پرچمدار شعار «ما می‌توانیم» در کشور خواند و گفت: موفقیت‌های نخبگان کشور در المپیادهای علمی جهانی، از مهم‌ترین مصادیق امیدآفرینی در کشور و بسط روحیه خودباوری در جامعه است.

روزی که آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شعار خود را دولت مردمی اعلام کرد، مشخص بود که در آستانه یکسالگی دولتش ارتباط با مردم در اولویت اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها خواهد بود و مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری از مهمترین ارکان دولت.
همه چیز آنطور که می‌نمایاند ساده نیست؛ یکدستی و حفظ یکدستی گاهی خود یک مساله‌ی پیچیده است که می‌تواند این ایده را تا مدت‌ها بسوزاند. این روزها رئیسی، نماد این ایده است تا نماد یک دولت، گاهی آنقدر با رئیس‌جمهور بودن فاصله می‌گیرد که انگار فرستاده‌ی رئیس‌جمهور است تا خود رئیس‌جمهور.
معاون‌ اول رئیس‌جمهور روابط جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و روسیه را راهبردی توصیف و بر گسترش همکاری‌های تهران- مسکو در اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا تاکید کرد و گفت: اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط فیمابین جدی است.
آیت الله رییسی گفت: تشکیل بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و فرهیخته، نتیجه نگاه حکمت‌آمیز رهبر معظم انقلاب بود. امروز موضوع نخبگان و حمایت از آنان دغدغه دولت مردمی است و این نگاه باید در همه ارکان دولت هم حاکم باشد.
روز گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی با حضور خبرنگاران گزارشی از عملکرد یک‌ساله خود ارائه کرد و به سوالات خبرنگاران درباره بودجه، ارز ترجیحی، رشد اقتصادی و دیگر برنامه‌های اقتصادی دولت پاسخ داد. او با بیان اینکه هنگام ابلاغ بودجه گرانی ناشی از جنگ اوکراین پیش‌بینی نشده بود، افزود: دولت در حال حاضر از محل حذف ارز۴۲۰۰ نه تنها درآمدی به دست نمی‌آورد، بلکه بیش از مقادیر تعیین‌شده در بودجه یارانه پرداخت می‌کند. میرکاظمی منابع پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوارها را تشریح کرد.
انسیه خزعلی درمورد هشدارها نسبت به قرار گرفتن ایران در سیاه چاله جمعیتی گفت: قانون «جوانی جمعیت» از جمله برنامه‌هایی است که ریاست جمهوری تأکید دارند به سرعت پیگیری شود.
صولت مرتضوی اظهار کرد: سفرهای استانی با یک نگاه کاملا کارشناسی انجام می‌شود و آن‌هایی که به اجرای مصوبات سفرهای استانی نقد دارند، بگویند کدام یک از مصوبات اجرا نشده است.
وزیر کشور گفت: با کمکی که دولت انجام داد، هم‌اکنون حدود ۵میلیون کارت ملی افرادی که چندین سال در انتظار بودند تحویل شده است و تا دو ماه دیگر نیز الباقی کارت‌ها تحویل خواهد شد.