مجلس

همراه با نمایندگان مردم از تمام خبرهای مهم و به روز پارلمان در سرویس مجلس پرسون مطلع شوید.

سیر نزولی مشارکت مردم در انتخابات طی سال‌های اخیر به ویژه در دو انتخابات 1398 مجلس شورای اسلامی و 1400 ریاست ‌جمهوری، در شأن نظام جمهوری اسلامی که با بیش از 98 درصد مشارکت مردمی تأسیس شد، نیست.
تحرکات این روز‌های کامبیز مهدی زاده داماد حسن روحانی، از سوی برخی از ناظران، در راستای تلاش او برای رسیدن به بهارستان، تفسیر می‌شود. او این روز‌ها حضور پر رنگی در توییتر و برخی رسانه‌ها دارد.
«آقای لاریجانی تصمیم برای ورود به انتخابات مجلس ندارد. افرادی که می‌گویند ایشان به انتخابات ورود می‌کند، بهتر است دلایل خود را نیز مطرح کنند. آقای لاریجانی صراحتا اعلام کرده بود که قصد ورود به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را ندارد. چند ماه پیش من در مصاحبه‌ای این موضوع را اعلام کردم و از ایشان نقل قول کردم و خود آقای لاریجانی نیز سخن من را تایید کرد.
محمدتقی نقدعلی درباره اعتراضات و ارسال پیامک‌های اعتراضی به نمایندگان گفت: ما بهتر است قانون‌گذاری نکنیم تا اینکه یک قانون بد درخصوص حجاب و عفاف داشته باشیم. قانون باید قاطع و موثر و بازدارنده باشد نه اینکه صرفا از سر رفع تکلیف باشد.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور: «اگر طرح اصلاح قانون انتخابات نهایی و به قانون تبدیل شود، از ۱۶ مرداد ثبت نام اولیه از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.» با نزدیک شدن به این بازه‌های زمانی مهم، پرسش‌هایی پیرامون حضور یا عدم حضور «علی لاریجانی» مطرح شده است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به انتخابات مجلس پیش‌ رو و اهمیت سلامت و صحت انتخابات، طرح استیضاح وزیر کشور به صلاح نیست و از این رو شخصاً با استیضاح وزیر مخالف هستم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه اجرای قانون عفاف و حجاب نباید موجب اختلاف در جامعه شود، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش می کند با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های مختلف، لایحه عفاف و حجاب را به گونه ای اصلاح کند که بازدارندگی کافی را به دنبال داشته و قانونی در تراز قانون انقلاب اسلامی باشد.
واکنش‌های اصلاح‌طلبان به اظهارات محمدرضا باهنر درباره «بازگشت به صندوق رای» که به گفته وی نوعی «نصیحت» بوده است، همچنان ادامه دارد. برخی آن را تهدید می‌دانند که نتیجه عکس خواهد داشت و عده‌ای معتقدند که می‌توان با تعامل و رایزنی، شرایط را برای شرکت در انتخابات آینده فراهم کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل و نکوداشت اهالی قلم و فعالان فرهنگی حوزه ادبیات پایداری گفت: همدان توانایی جذب پنج هزار نیروی کار را دارد و اکنون برخی کارخانه ها و حتی کشاورزان نیروی کار ندارند و کارخانه ها دنبال نیروی کار هستند.
یک نماینده مجلس گفت: نمی‌دانم چرا برخی می‌خواهند جامعه را عصبانی کنند، آیا می‌خواهند مردم از صندوق‌های رأی قهر کنند و به این خاطر مردم را عصبانی می‌کنند یا نظر دیگری دارند؟ من نمی‌دانم چرا می‌خواهند مردم را با برخی از صحبت‌ها عصبانی کنند؟
امام‌جمعه آستارا ، عذر بدتر از گناه این است که برای اثبات نظریات خود از رهبری خرج می‌کنند؛ وقتی رهبر معظم انقلاب مواضع و نظرات خود را صریح و شفاف بیان می‌کنند، چگونه از فرمایشات رهبری نیت‌خوانی کرده و مسائلی را که بر خلاف نظر خودشان است، خلاف منویات رهبر معظم انقلاب می‌دانند.
احسان ارکانی نماینده نیشابور می‌گوید: می‌خواهند واقعیت‌ها را زیر حرف‌های قشنگ و شعار‌های زیبا قایم کنند. در نگاه به شاخص‌ها، می‌بینیم بسیاری از آن‌ها رشد منفی دارند و اینکه ما گفتاردرمانی و شعاردرمانی کنیم، واقعاً نمی‌دانم چقدر مطلوب باشد، اما باید قبول کنیم مردم این‌ها را از ما نمی‌پذیرند.
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بیاناتی حاکی از توجه به روش‌ها و نظام‌های علمی و پیشرفته داشته‌اند که ظاهرا از تحول عمیق در اندیشه ایشان و اصلاح حکمرانی در جمهوری اسلامی حکایت می‌کند.