گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

معاون میراث‌فرهنگی کشور به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی عنوان کرد: در سال ۲۰۲۱ با توجه به توصیه ایکوموس و پیچیدگی محور انتخابی، نشست‌های مختلفی در سراسر جهان برگزار می شود و در ایران نیز کارشناسان میراث‌فرهنگی، سمن‌ها، دانشگاه‌های معماری و مرمت، برنامه‌های مختلف و نشست‌های مجازی برگزار می کنند.
به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی؛

برگزاری ۲ تور مجازی از محوطه میراث جهانی گنبد قابوس و شهر باستانی جرجان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، ضمن تبریک این روز به فعالان، دوستداران و حامیان میراث‌فرهنگی، از برگزاری دو تور مجازی از محوطه میراث جهانی گنبد قابوس و شهر باستانی جرجان خبر داد.

در ماه رمضان، مردم بندرلنگه و بستک همانند سایر اهالی شهرهای ایران با غبارروبی مساجد و منازل به استقبال ماه خدا می‌روند و از این فرصت برای برآورده شدن حاجات و دستگیری از مستمندان از همدیگر سبقت می‌گیرند.

زیان کرونا برای گردشگری به اندازه خسارت جنگ جهانی است؛

تغییرات در "ساری" برای میزبانی پایتخت گردشگری سازمان اکو در سال 2022

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر ویژگی‌های چندوجهی این استان در بخش طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی - فرهنگی، ظرفیت‌های کشاورزی، شیلات و همچنین ورزش، از بازنگری در ماهیت و ساختار گردشگردی "ساری" به عنوان میزبان پایتخت گردشگری سازمان اکو در سال 2022 خبر داد.
رویدادهای میراث فرهنگی و گردشگری در هفته جاری؛

کوک شدن ناقوس تاریخی شمس العماره/ محدودیت های پروازی

محدودیت پرواز به ۳۹ کشور،رسمیت یافتن اجرای طرح گردشگری آشوراده،به صدا درآمدن ساعت شمس العماره، برنامه ریزی برای حضور در اکسپو دوبی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: گردشگرانی چون «شاردن»، «کمپفر»، «کاتوف»، «پترو دلاواله»، «فوروکاوا»، «ماساهارو» و «رنه دالمانی» در سفرنامه هایشان مطالب جالبی از ماه رمضان و روزه‌داری ایرانیان مانند بیدار شدن وقت سحری، نخوردن و نیاشامیدن در طول روز، شلیک توپ در میادین شهر به وقت سحر و افطار و شور و شوق میان مردم و کسبه به منظور تدارک و آماده شدن افطاری آورده اند.
سرپرست میراث فرهنگی استان:

همه ظرفیت های توسعه گردشگری فراهم است

در کرمانشاه همه پتانسیل‌های لازم به لحاظ نیروی اسانی و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی برای توسعه فراهم است و اگر یک هماهنگی میان این ظرفیت‌ها صورت گیرد اتفاق بزرگی در استان شکل می‌گیرد.
وقتی گردشگران برای طعم متفاوت سفر می‌کنند؛

غذای خوشمزه شمیرانات به منوی گردشگری تهران اضافه شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شمیرانات از اضافه شدن «والک پلو» به منوی غذایی تاسیسات گردشگری شمیرانات تهران خبر داد و گفت: ترویج میراث غذایی ضمن حفظ هویت فرهنگی موجب توسعه گردشگری غذا نیز می‌شود.
گزارش اقتباسی پرسون از 8 بنای تاریخی دیار روسای جمهور؛

سرزمین کاروانسراهای ایران را بشناسید

سیاحت و سفر در راه‌ها دستاوردهای متفاوتی را در جریان تاریخ به یادگار گذاشته است. مهم‌ترین و ساده‌ترین آن‌ها، بنای ساختمانی برای آسایش و امنیت از خطرات سفر بود که بیشتر در راه‌های صعب‌العبور و نواحی گرم و خشک ساخته می‌شد. ایرانیان مبدع چنین ساختمانی بودند که بعدها نام کاروانسرا به خود گرفت، که در ایران لقب سرزمین کاروانسراها نیز به میامی سمنان تعلق گرفته است. دیاری که تاکنون قامت دو رئیس جمهور را در جمهوری اسلامی به ثبت رسانده است.
در زبان ژاپنی به شکوفه های گیلاس می‌گویند ساکورا. چندی پیش در اخبار ژاپنی‌ها آمده بود که زودرس‌ترین فصل روییدن شکوفه گیلاس (ساکورا) در ژاپن در ۱۲۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. دانشمندانِ ژاپنی می‌گویند، فصلِ شکوفه‌ گیلاس امسال زودتر از همیشه فرا رسیده است. در ۱۲۰۰ سالی که زمان به شکوفه نشستن درخت‌های گیلاس در ژاپن ثبت شده، این نشانه سنتی بهار هیچ‌وقت اینقدر زود فرا نرسیده بود.

ساعت کاخ گلستان که هدیه ملکه انگلیس به ناصرالدین شاه قاجار بود، پس از سال‌ها خاموشی دوباره به کار افتاد و صدای ناقوس آن صبح امروز در تهران پیچید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دماوند از چاپ نخستین نقشه گردشگری دماوند خبر داد و گفت: نقشه روستاهای گردشگری دماوند نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تهیه می‌شود.
معاون گردشگری کشور خبر داد:

تسهیلات کرونا برای فعالین گردشگری

معاون گردشگری کشور از امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.
کیپ هورن خطرناک ترین منطقه زمین است که در بین دریانوردان سرزمین مرگ نام گرفته است.

کمیته بحران گردشگری جهانی در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تشکیل جلسه داد و ازسرگیری سفرهای امن و فرامرزی، ترویج سفر ایمن در تمام مقاطع سفرهای توریستی، تأمین نقدینگی برای مشاغل گردشگری و محافظت از مشاغل و بازیابی اعتماد مردم به سفر بررسی شد. همچنین در کمیته، UNWTO و IATA (انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی) از راه‌اندازی قریب‌الوقوع یک ردیاب مقصد جدید خبر داده شد.
سازمان بهداشت جهانی خواستار از سرگیری سفرهای ایمن؛

چشم‌انداز گردشگری در سال ۲۰۲۱

سازمان بهداشت جهانی خواستار هماهنگی بیشتر برای از سرگیری و ارائه سفرهای ایمن برای سال ۲۰۲۱ است.