مقصد طلایی گردشگری در سواحل مکران

بندر چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی در جنوب شرقی ایران دارای ویژگی‌ها و جاذبه‌های منحصر به فرد اقتصادی و گردشگری است و شکوفایی و بهره مندی ار آنها، این منطقه بکر را به مقصد گردشگری جهانی تبدیل می‌کند.
تصویر مقصد طلایی گردشگری در سواحل مکران

به گزارش سایت خبری پرسون، چابهار در جنوبی‌ترین نقطه از استان سیستان و بلوچستان و محل تلاقی شاهراه بین المللی جنوب به شمال و شرق به غرب است و با ظرفیت‌های بی نظیر دریایی در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، صنعت و گردشگری، بستری متنوع برای توسعه و رشد اقتصادی ایران و استان‌های واقع در جنوب شرق است.

چابهار نزدیک‌ترین بندر به آبراه‌‌های بین ‌المللی است که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن آثار خاص تاریخی و طبیعی گردشگری در ردیف 10 نقطه مهم استراتژیک جهان برای گردشگران قرار دارد.

همچنین چابهار به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای عمان، یک نوار ساحلی منحصر به فرد با دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی است. آب و هوای گرم و مرطوب و جاذبه‌های خاص سواحل مکران، صخره‌های مرجانی، غارهای بان مسیتی تیس، کوه‌های مینیاتوری در کنار آثار تاریخی، چابهار را به عنوان یک بندر متمایز با دیگر بنادر ایران و منطقه خاص برای گردشگران بین المللی و داخلی مطرح کرده است.

رییس جمهوری سال گذشته در سفر به سیستان و بلوچستان درباره ظرفیت های چابهار و سواحل مکران گفته بود که سواحل مکران ظرفیتی است که اگر فعال شود امکان بهره‌برداری بهتر از اقتصاد دریا و اقتصاد گردشگری در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود. این از ظرفیت‌های خوبی است که خداوند به این استان مرحمت کرده و می‌‌تواند دروازه ارتباط با دنیا و کریدور شرق با غرب و شمال با جنوب باشد.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس نیز با اشاره به ظرفیت های بندر چابهار گفته که سواحل مکران به لحاظ استراتژیک به هندوستان کوچک مشهور است و بیش از 70 درصد ماهی‌های صنعتی کشور در قطب شیلاتی کشور از آب‌های همین محدوده صید می‌شوند. شاید چابهار و شهرستان‌های اطرافش تنهاترین نقطه کشور هستند که همه گیاهان گرمسیری همچون پاپایا، کُنار، انبه و چیکو در آن به عمل می‌آید؛ میوه‌هایی که حتی ممکن است بسیاری از مردم اسمی از آن‌ها نشنیده باشند.

با وجود جاذبه‌های خاص چابهار، بسیاری از ظرفیت‌های این منطقه هنوز مغفول مانده و شکوفا نشده است که توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان را به این منطقه ضروری می‌سازد. به گفته نصراله ابراهیمی مسئول اداره منطقه آزاد چابهار، پیشبرد برنامه‌ها پیرامون حوزه گردشگری در این منطقه با نگرش ملی و فراملی به مباحث و ابعاد گردشگر امکان‌پذیر خواهد بود. در مرحله نخست برای توسعه گردشگری منطقه باید ظرفیت‌سنجی و نیاز سنجی چابهار از منظر زیرساخت‌های گردشگری در حوزه هتلینگ، ورزشی، شناگاه و تفریحات دریایی سالم، سپس سرعت بخشیدن به طرح جامع مصوب منطقه از حیث اجرای پهنه‌های گردشگری و در آخر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در اجرای رویدادهای بین‌المللی و منطقه در چابهار انجام شود.

او همچنین گفته که در حال حاضر در سطح منطقه پروژه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله ساخت هتل‌های مختلف، مجموعه‌های گردشگری و زیرساخت‌های ورزشی در دست احداث است.

چابهار و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری

گردشگری به عنوان صنعت سفید مطرح است و ایران ظرفیت‌های‌ زیادی در این صنعت دارد و با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشکری در ردیف 10 کشور اول دنیا قرار دارد. ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی، مرزهای آبی و خشکی، آثار تاریخی و برخورداری از ظرفیت شهرهای ساحلی و بنادر از مزیت‌های گردشگری در ایران است که با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، فرصت و نقطه قوتی برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی به شمار می‌رود.

چابهار به عنوان یک بندر مهم اقیانوسی و منطقه آزاد تجاری در شرق ایران، یکی ظرفیت‌های بزرگ گردشگری کشور است و توجه به فراهم سازی و بسترها و زیرساخت‌های موردنیاز برای شکوفایی این منطقه ضروری است.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار در این زمینه می‌گوید: «برای رسیدن به چشم‌انداز اقتصادی ـ گردشگری مبتنی بر سیاست‌گذاری‌های انجام شده، باید بستری از امکانات لازم برای جذب و افزایش حضور گردشگر در این منطقه ایجاد شود که نخستین آن ترمیم و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است. منطقه آزاد چابهار به دلیل موقعیت راهبردی در سطوح ملی و فراملی همواره در مدار توجه و تمرکز ویژه قرار داشته است.»

همچنین به گفته او وجود بنادر تجاری و دریایی، ترمینال‌های نفتی، مناطق تجاری، صنعتی و گردشگری در کنار دیگر قابلیت‌ها، نقش و کارکردی ژئوپلیتیکی به آن داده است. از طرفی، چابهار، سهل‌ترین و بهترین مسیر دسترسی کشورهای محصور در خشکی، مانند کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است و مهمترین راه‌های کریدور شرق به غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است. برآیند این ظرفیت‌ها باعث شده چابهار وجهه بین‌المللی خاصی داشته باشد و حتی به لحاظ قطب سرمایه‌گذاری، سرآمد دیگر مناطق آزاد باشد.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه افزایش درآمد برای استان سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین مادری و حتی کشور با بهره‌گیری حداکثری از مزیت‌های این منطقه و در رأس آن گردشگری، می‌تواند محرکی مهم برای تداوم کسب درآمدهای غیرنفتی از این مبدا باشد، می‌گوید که برای تحقق این هدف، ابتدا باید زیرساخت‌های گردشگری در چند حوزه اعم از زیرساخت‌های حوزه ارتباطی، مثل راه‌های زمینی، ریلی و هوایی تقویت شود.

نبود زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری موضوعی است که نماینده‌ چابهار در مجلس نیز به آن اشاره دارد: «ازآنجایی که بندر چابهار مقصد گردشگری استان سیستان وبلوچستان و حتی کشور است، باید به همان اندازه برای رونق گردشگری و تقویت زیر ساخت‌های گردشگری تلاش کرد و همت گمارد.»

ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری خارجی

ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در چابها به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد و دولت نیز به دنبال فراهم ساختن بسترهای مورد توجه و اطمینان سرمایه‌گذاران است. علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، پیش تر گفته بود که حضور سرمایه گذاران گردشگری در سواحل مکران باید در قالب بسته‌های سرمایه گذاری اجرا شود که در این راستا سرمایه گذاری در سواحل مکران و توسعه آن را بررسی و با توجه به نیازسنجی، تقدم و تاخر آن مشخص شده است. سپس آن‌ها را در قالب بستهء‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذارانی قرار دادیم که می‌توانستند با حضور خود سواحل مکران را به سمت توسعه پایدار صنعت گردشگری سوق دهند و زیرساخت های لازم را آماده کنند.»

سواحل مکران به عنوان جنوبی ترین حاشیه منطقه چابهار این امکان را دارد که قلب توسعه سرمایه گذاری شرق کشور باشد. در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به سواحل مکران نگاه ویژه‌ای وجود دارد و تحقق چشم انداز ترسیم شده برای این منطقه خاص راهبردی به توجه خاص سیاستگذاران، برنامه ریزان و مجریان نیاز دارد تا ضمن توسعه این منطقه، منافع و اهداف ملی تعیین شده در این نقطه خاص برای کشور تامین شود.

در شرایطی که ایران تحت تاثیر تحریم‌های مختلف قرار دارد، چابهار، بندری معاف از تحریم است و همین موضوع به عنوان یک مزیت برای توسعه گردشگری و بهره گیری از ظرفیت‌های متنوع این منطقه برای جذب گردشگران خارجی و بین المللی به شمار می‌رود.

413424