گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

پایتخت ایران موزه ای به وسعت یک شهر

تهران در نوروز 1400 را از داخل خانه‌تان 360 درجه ببینید

نوروز و تعطیلات با دیدنی‌هایش معنا پیدا می‌کند و چه خوش که با چند کلیک رایگان به دیدن جاذبه‌های تهران برویم و شهرمان را بهتر بشناسیم، که سرقفلی هر دیار و شهروند شدن هر شهری، در شناخت بهتر و بیشتر تاریخ و فرهنگ آن دیار و محل سکونت‌، تجلی پیدا می‌کند.
وجود ۱۸۴ سد بزرگ با ویژگی‌های منحصر به فرد ظرفیت قابل توجهی برای توسعه گردشگری در منابع آبی است و از طرفی می تواند فرصتی برای حفاظت از منابع آب و تبدیل به یک رویه پسندیده همه گیر باشد.
گزارش پرسون از آداب و رسوم کهن دیار هگمتانه؛

کوسه گلین نمایشی که نوید بهار می دهد

کوسه گلین ؛ نمایش و رسمی قدیمی در همدان است که آمدن بهار و رفتن زمستان را نوید می دهد و امروز در جشنواره های بزرگ و مراسم نوروزگاه برای آشنایی نسل جوان این آیین قدیمی اجرا می شود.
معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه، با توجه به نزدیکی قطر به ایران، فرصتی مناسبت برای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های گردشگری وجود دارد، گفت: در پی آن هستیم تا کاربری لنج‌ها را از تجاری به تفریحی تغییر دهیم.
شهر تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزاره قبل می‌رسد هر‌ ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی راهی این شهر جذاب می‌شوند تا رموز ناشناخته آن را کشف کرده و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.
یزد‌ازکهن‌ترین مناطق ایران‌زمین و واژه‌ای باستانی است که ریشه در «یشت yast» یا «یزت yazt» و «یسن yasn» به معنای ستایش، نیایش، پرستش ایزد دارد. در پاره‌ای از متون قدیمی، یزد را «دارالعباد» یا «دارالعباده» نیز گفته‌اند. «احمد کاتب» مورخ یزدی قرن نهم هـ. ق نوشته است: «در سال 504 هـ. ق، ملک‌شاه سلجوقی حکومت یزد را به علاءالدوله کالنجار واگذار کرد و آن را دارالعباده نامید.»
سال گذشته که به نوروز نزدیک می‌شدیم، هیچکس باور نمی‌کرد ویروس کرونا این میهمان ناخوانده قرار است تا نوروز ۱۴۰۰ هم در شهرهای ما جا خوش کند، کرونا آرام آرام آمد، کوچه‌به‌کوچه، شهربه‌شهر به هر جایی که دلش می‌خواست سر زد و نفر به نفر جان گرفت.
با وجود تاکیدات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا و درخواست از مردم برای پرهیز از هرگونه سفر متاسفانه میراث فرهنگی کردستان با انتشار خبری از اسکان 4 هزار مسافر و نیز بازدید 262 هزار و 741 نفر از امکان تاریخی و دیدنی در این استان خبر می دهد.

از جاذبه های تاریخی سقز می‌توان به تپه قلعه زیویه، روستای تاریخی ترجان، مسجد دومناره و کاروانسرای تاجوانچی اشاره کرد. مسجد دومناره متعلق به دوران افشاریه است و قدمت قلعه باستانی زیویه  به ۷۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در سال جدید و در راستای افزایش نشاط اجتماعی با دعوت از گروه های سرود و اجرای برنامه در اماکن تاریخی یزد لحظات زیبایی را برای مردم رقم زده است.
موزه مردم شناسی ارومیه یا عمارت کلاه فرنگی از ساختمان‌‌های قدیمی ارومیه است که امروزه یکی از جاذبه‌‌های تاریخی این شهر بوده و این اثر تاریخی زیبا با توجه به تنوع بالای اشیاء فرهنگی موجود و ارزش‌های معماری بنای تاریخی آن، در نوع خود یکی از موزه‌های شاخص به شمار می‌آید.
عبدالمالک شنبه زاده گفت: تمامی تأسیسات گردشگری از جمله هتل، مهمانپذیر، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، واحد مربوطه پلمب خواهد شد.

مردمان شهر مریوان از نژاد «ماد آریایی» هستند که ریشه در اولین اقوام ساکن منطقه دارد و اهالی آن به زبان کردی سورانی صحبت می‌کنند و اغلب پیرو دین اسلام و مذهب سنی شافعی هستند.

سوغات و دیدنی‌های بخشی از بهشت ایران؛

آذربایجان‌غربی تاکستان ستاره‌ها/ ارومیه سرزمین خورشید

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی، یکی از شهرهای قدیمی و زیبا و خوش و آب‌وهوای ایران است که قدمت آن به هزاره دوم می‌رسد این شهر در جلگه‌ی وسیع و سرسبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور، سیب و مزارع می‌باشد به علت دارا بودن آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای توریستی کشور به شمار می‌رود و رودخانه‌ شهرچای ارومیه از جنوب آن گذشته و بعد از مشروب نمودن زمین‌های زراعی و باغات مسیر خود به دریاچه ارومیه سریز می‌شود. طی سال‌های اخیر بر زیبایی و عمران و آبادانی شهر ارومیه افزوده شده است و این شهر در دوران حکومت پهلویی به رضاییه معروف شد.