گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

سفر به کیش در همه ایام سال، شدنی است؛ حتی اگر هزینه‌ها سرسام‌آور باشند! برای کیش رفتن، آسایش و رفاه در طول مسافرت، خیلی پراهمیت است. در واقع همه مسافران، سفر با امکانات عالی می‌خواهند که واقعا خوش‌گذرانی کنند. شاید به‌نظر برسد که هزینه‌ها، مانع اصلی دستیابی به این وضعیت باشند، اما در اکثر اوقات، تورهای گردشگری کیش با برنامه‌های تفریحی، این مشکل را به‌ خوبی حل می‌کنند.
برخی رود دره‌های غرب تهران امکانات رفاهی متنوعی دارند

فرحزاد تا زرنو در دوقدمی

به هر گوشه و کنار محدوده غرب تهران که بنگرید، نام و نشانی از یک جاذبه‌ طبیعی زیبا را می‌بینید و می‌شنوید. در میان آنها، دره‌هایی وجود دارد که شهرت برخی از آنها مانند فرحزاد و کن به‌دلیل امکانات فراوان‌شان تا آن سوی آب‌ها رفته است.
شهرری با قدمتی بیش از ۷ هزار سال نقش مهمی در تاریخ ایران زمین دارد. وجود آثار تاریخی مربوط به دوره‌های متعدد تاریخی نشان از وجود تمدن در این منطقه داشته است. این منطقه از گذشته‌های بسیار دور سکونتگاه مردم بوده است.
یکی از کهن‌ترین یادگاری‌های تهران قدیم را باید در دل بازار نو تهران و در سرای ماشاءالله‌خان کنونی جست‌وجو کرد؛ دیواری کاهگلی متعلق به دوران شاه‌طهماسب صفوی و به طول چند متر که از حدود ۵ قرن پیش به یادگار مانده است. پس از ساخت این دیوار محافظ بود که هسته اولیه تهران امروز به تدریج شکل گرفت.
استان لرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار، یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی ایران است. آبشارهای زیبا و سحر انگیزی چون «بیشه پوران»، غار «منو» و غار شگفت‌انگیز «وقت ساعت»، تالاب «ازگن» یا «قارون» و تنگ «لی لی» از جمله دیدنی‌های این است.
فقدان جریان دائمی زاینده‌رود، بسته‌شدن آن در درازمدت و یا اقدام برای جاری‌شدن رود در بازه‌های زمانی نامنظم، سبب هوازدگی، خوردگیِ سازه‌های آبی و درنهایت نشست و فرورفتگی زمین و آغاز ترک‌ها در پل‌های تاریخی خواهد شد.
کندلوس نام روستایی بسیار زیبا و ییلاقی در استان مازندران است که با آب‌وهوای خوش و طبیعت خارق‌العاده خود، سالانه هزاران نفر از مردم را راهی شمال کشور می‌کند. این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده و با قدمت چندهزار ساله، یکی از مهم‌ترین روستاهای کشور نیز محسوب می‌شود. به بیان دیگر، در این دهکده به راحتی می‌توان رد پای تمدن قبل از میلاد مسیح، تمدن ایران پیش از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را پیدا کرد.
ایران و مصر پس از ۴۰ سال، اما در حوزه گردشگری با یکدیگر به تفاهم رسیدند. مطابق تفاهم‌نامه‌ای که میان این دو کشور از چند ماه قبل منعقد شده، مقرر شده بود که از ابتدای مهر سفرها و تورهای گردشگری میان دو کشور آغاز شود.
غار موزه وزیری، محلی برای زنده شدن خاطرات

زنده شدن جادوی قصه ها در لواسان!

موزه وزیری، نخستین غار موزه‌خصوصی در ایران است که مرحوم ناصر هوشمند وزیری آن را راه‌اندازی کرد. او  به طبیعت علاقه زیادی داشت و به همین‌خاطر در منطقه خوش‌آب‌وهوای لواسان، زمینی به مساحت هزار مترمربع خرید.
جاذبه‌های دیدنی تهران قابل شمارش نیست،‌ یکی از جاذبه های طبیعی کلانشهر پایتخت که شاید تا حدودی برای بسیاری از ساکنان آن ناشناخته است، چشمه هایی است که از دل کوه ها سر بر می آورند و با جاری شدن در دل کوه ها و دشت ها مسئولیت سیراب کردن دشت‌های اطراف و زمین های کشاورزی را بر عهده دارند.
عزت‌الله ضرغامی از بی‌مسئولیتی‌ها در رسیدگی به معضل سرویس بهداشتی و پاکسازی سواحل گفت و با تاکید بر اینکه باید خط‌شکنی کرد، افزود: هر وقت به شوخی حرفی را می‌زنم، گوشی تلفن رییس‌جمهور مدام زنگ می‌خورد، عده‌ای از حرف‌های من گله می‌کنند، ولی ما این کار را انجام می‌دهیم، نگران هم نیستیم. اگر ترسی داریم باید از مردم بترسیم، نه از حکمران‌ها.