میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

هر ساله در بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه مردم قزوین بر اساس سنتی دیرین در مصلایی که در میان باغ‌های هزار ساله جنوب‌شرقی شهر قرار گرفته، گرد هم جمع می‌شوند و سفره‌های عصرانه خود را برپا می‌کنند و غذاهایی همچون آش‌رشته و میان‌وعده سنتی این شهر به نام دیماج که در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و از نان لواش خردشده، گردو، سبزی، پنیر، پیاز داغ درست می‌شود به همراه هندوانه و انواع تنقلات، آجیل و شیرینی‌های سنتی باقی‌مانده از عید نوروز را در کنار یکدیگر تناول می‌کنند.
سفر به یکی از آخرین ارگ‌های تاریخی پادشاهان آریایی تبار؛

قلعه‌ جالب ایرانی با دو هزار سال قدمت که هنوز ساکنینی دارد

براساس شواهد تاریخی از این قلعه در طول بیش از دو هزار سال قدمت آن، به‌عنوان مرکز حکمرانی استفاده می‌شده و با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ اتاق در این قلعه و امکانات زندگی، در ایام مختلف در این قلعه تاریخی امکان سکونت بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم بومی منطقه همراه با امنیت کامل فراهم بوده است. در حال حاضر این قلعه سترگ باستانی همچنان مسکن و مأوای تنی چند از خانواده‌ها است.
مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده گفت: تعداد ۶۹ قلم از اشیای موجود در موزه‌های باستان‌شناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو که عمدتا شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی بوده در فهرست آثار ملی ثبت شد.
شاخص‌ترین رباط جاده ابریشم در ایران را بشناسید؛

قصری که شرف یک بیابان است/ کاروانسرایی با طراحی روان‌شناسی

رباط‌شرف یک اثر معماری و هنری ارزشمند است که به دست اساتید زبردست و توانا با اشراف کامل بر علوم ریاضی، فیزیک و روان‌شناسی ساخته شده است، بی‌جهت نیست که رباط شرف را «موزه آجر» لقب داده‌اند و به واقع بنای رباط شرف شاخص‌ترین کاروانسرا در مسیر جاده ابریشم ایران است.
دستور پخت جالب رشته‌خشکار با طبع معتدل؛

مهمان 300 ساله افطار گیلانی‌ها که شهرت جهانی دارد

شیرینی سنتی رشته‌خشکار با قدمتی ۳۰۰‌ ساله در مناطق غرب گیلان موسوم به گسکرات به ویژه بخش طاهر گوراب صومعه‌سرا طبخ می‌شد، برای اینکه طبع رشته، معتدل باشد از ترکیب دو نوع آرد برنج حاصل از انواع علی کاظمی و هاشمی که یکی طبع سرد دارد و دیگری طبع گرم استفاده می‌شود. این سوغات محلی حتی در خارج از مرزهای ایران نیز شهرتی جهانی دارد.
گردشگری در زیباترین کاروانسرای سرزمین قلعه‌ها؛

سرای سعدالسلطنه "جهانی" می‌شود

سرای سعدالسلطنه در سرزمین قلعه‌ها، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری ایران است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و به گفته مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی؛ ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید جهانی می‌شود.
فرماندار شهرستان پیشوا گفت: در پی سفر معاون اجتماعی معاون اول رئیس جمهوری از قلعه ایرج و پیگیری های انجام شده،  صدمین پایگاه ملی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قلعه ایرج شهرستان پیشوا راه‌اندازی می‌شود.
پژوهشگر و تهران‌شناس در تشریح تن پوش چوقا که در شمال به آن شولا و در تهران به آن ک‍پنک می‌گویند، گفت: ما ایرانیان برای هر تولید و اقدامی دلیل داشتیم و بدون دلیل زندگی نمی‌کردیم. بطوریکه حتی تن پوش مردمان‌ کاربردی بود و برگرفته از معماری و مفاهیم فرهنگی ایران بود، از جمله شولا که لباسی برای دوری حیوانات به کار گرفته می‌شد و حتی این لباس‌ها وارد ضرب المثل‌هایمان نیز شده است.
هر آنچه که باید درباره دریای پارس بدانید؛

تاریخ و چگونگی شکل گرفتن خلیج فارس/ خلیج العربی کدام دریا است؟

اگرچه دریای پارس نام خود را از قوم پارس که در حدود ۸۰۰ ق. م در خوزستان و سپس فارس حکومت می‌کردند، گرفته است، اما برای نخستین بار نام این دریا در متن لوگان زاگسی پادشاه اروک آمده است. پیش از آنکه قوم آریایی بر ایران تسلط پیدا کنند، آشوری‌ها این دریا را در کتیبه‌های خود به نام نامرتو که به معنی رود تلخ است، یاد کرده‌اند، احتمالاً این قدیمی‌ترین نامی است که از خلیج‌فارس باقی‌مانده است.
رنگ موی پاشیده شده روی نقش برجسته چشمه علی توسط گروه حفاظت ایکوم ایران بررسی و به صورت محدود، پاکسازی شد اما این مواد نفوذ زیادی به سنگ کرده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان:

دیوار حائل در جوار ژئوپارک شیرز ایجاد شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اتمام عملیات پروژه بهسازی و ایجاد دیوار حائل در جاده دسترسی به دره شیرز از توابع شهرستان کوهدشت خبر داد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار یزد مراتب ثبت ۹ اثر فرهنگی‌تاریخی در فهرست ملی و یک اثر در فهرست واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی را ابلاغ کرد.
یک مسئول میراث‌فرهنگی کشور از برگزاری نمایشگاه "ری از نگاه تصاویر کارتونی" در راستای معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی تهران خبر داد.
آغاز نوروز گاه‌شمار گیلانی برابر با روز ۱۷ مردادماه شمسی هجری، در میانه‌ تابستان است. و این امر ناشی از ناهماهنگی میان طول واقعی (اعتدالی) با گاه‌شماری بدون کبیسه است.گاه‌شماری دانش محاسبه‌ زمان و نظام نگاه‌داری حساب آن در هماهنگی با طبیعت است. گاه‌شماری گیلان نیز در سیر پیدایش تاریخی خود نشان‌دهنده دانش مردمان گیل و دیلم در علوم ستاره‌شناسی و کشاورزی است.
دبیر شهر جهانی زیلو در خصوص روند بررسی و دفاع از هنرهای دستی میبد عنوان کرد: طی 18 ماه پیگیری، جلسات متعدد و دفاع از داشته های میبد دوست داشتنی، مجددا از بین 120 شهر در حوزه هنرها صنایع دستی و سنتی، میبد و چند شهر دیگر توانستند این نشان را کسب کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی:

منبر تاریخی مسجد جامع ارومیه مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از آغاز عملیات مرمت منبر تاریخی مسجد جامع ارومیه خبر داد.
سر‌پرست‌ معاونت میر‌اث‌فرهنگی البرز از کشف دو محوطه باستانی در کرج و منطقه بیلقان جاده‌چالوس خبر داد و گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مقاومت ۲۰۰ ساله ایالت طبرستان در برابر حملات اعراب در قرون اولیه اسلامی را همین صعب‌العبور بودن منطقه دانست که با ساخت قلعه‌ها و بر‌ج‌ها‌ی دیده‌بانی و نگهبانی در محورهای مواصلاتی امنیت و اهمیت این گذرگاه طبیعی را دو چندان کرده است.