میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اینکه باید در برنامه هفتم توسعه، ساخت موزه ملی جدید به مساحت 25 هکتار در تهران صورت پذیرد، گفت: ساختمان کنونی موزه ملی دیگر کشش موزه داری مدرن را ندارد زیرا هم اکنون 3500 اثر در این موزه در حال نمایش است، درحالیکه موزه مادر ایران بالغ بر سه میلیون مواد فرهنگی دارد که 300 هزار اثر ثبت میراث ملی است ولی به دلیل فضای کم، امکان نمایش وجود ندارد.
رئیس میراث فرهنگی شاهرود:

برج و باروی بسطام مرمت می شود

رئیس میراث فرهنگی شاهرود از اجرای طرح مرمت برج و باروی قدیمی بسطام خبر داد و گفت: برای این طرح ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
کرونا زیست مجازی و دیده شدن با ابزارهای تکنولوژی روز را به موزه‌هایی که سال‌ها در رخوت بودند، یاد داد، در این دوره، موزه‌ها توقفی داشتند تا شکل دیگری از ارائه را به مخاطبانشان امتحان کنند.
مدیر کل امور موزه های کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران هر پنج روز یک موزه افتتاح می شود، گفت: در مقایسه با یکصد سال موزه داری در کشور، در دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین تعداد موزه در ایران بازگشایی شده است.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه ایران مبتکر ثبت جهانی میراث زنجیروار از جمله 56 کاروانسرا در مسیر شاه راه خراسان است، از تهیه پنج پرونده جهان اسلام از سوی ایران خبر داد.
قدیمی ترین درب کاخ گلستان با نام در باب عالی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از نیم قرن بازگشایی شد.

همزمان با هفته میراث فرهنگی در گیلان صورت می پذیرد؛

رونمایی از کتاب «گیلان در عصر قاجار» با حضور سفیر گرجستان

همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، کتاب «گیلان در عصر قاجار» با حضور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سفیر گرجستان، معرفی و بررسی خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی مطرح کرد؛

مرمت و احیای سردر تاریخی پردیس دانشگاه ارومیه در صورت تامین منابع مالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه سال ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در نتیجه این ثبت، رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی در این مکان الزامی است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای مراتب ثبت هشت اثر میراث‌فرهنگی ناملموس از جمله «بازی تاقیله‌بسر» و «بازی چه مه قوجایلی» ابلاغ کرد.

یک مسئول میراث فرهنگی کشور گفت: جیوه خفاش یکی از موضوعاتی است که خریدوفروش آن در فضای مجازی زیاد شده است؛ براین اساس قیمت گزاف لانه خفاش باعث تجاوز و دست‌اندازی سوداگران به آثار میراث‌فرهنگی شده است.
رئیس اسبق فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی موزه هدایا و وسایل شخصی و ورزشی خود در قالب خانه موزه‌ای برای تقویت انگیزه جوانان جهت خدمت بیشتر به ایران خبر داد.
سرپرست میراث‌فرهنگی استان فارس خبر داد:

یک رویداد جدید در تخت جمشید

یک مسئول میراث فرهنگی کشور از ایجاد بازارچه‌ اقوام ایرانی در محوطه تخت جمشید خبر داد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام آمادگی ایران برای مرمت مسجد کبود ایروان گفت: ایران می‌تواند برای آشناسازی معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران فم‌تور متشکل از خبرنگاران و آژانس‌های گردشگری برگزار کند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مرمت آسیاب تاریخی طاووس در سمنان، توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد.
یک مسئول میراث فرهنگی کشور از تشکیل کارگروه حفاظت از کوه بی‌بی شهربانو خبر داد و گفت: به دلیل قرار داشتن آثار تاریخی و ثبت ملی مهم نظیر استودان، برج‌ نقاره‌خانه، مقبره بی‌بی شهربانو، گنبد اینانج صیانت از کوه‌ بی‌بی شهربانو دارای اهمیت فراوان است.
معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

۲۵ سکه تاریخی مرمت شد

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت ۲۵ سکه تاریخی در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری استان خبر داد.

یادداشت/قدمت این سازه عظیم تاریخی بنا به روایتی به دوران شاه عباس صفوی دوم باز می گردد، که می توان این کاروانسرا را هم در زمره زنجیره نهصدو‌ نودو نهمین کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفویه به شمار  آورد.