ریزش بخشی از بنای ثبت ملی «قلعه‌ خانی» مسجدسلیمان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان با اشاره به وضعیت اثر ثبت ملی «قلعه‌ خانی» گفت: سازه این قلعه از جبهه غربی فروریخته و به دلیل تداوم عدم رسیدگی و توجه ارتش که مالک آن است آسیب‌های بسیاری دیده و سال‌هاست به حال خود رها شده است.
تصویر ریزش بخشی از بنای ثبت ملی «قلعه‌ خانی» مسجدسلیمان

به گزارش سایت خبری پرسون، ایوب سلطانی، با اشاره به اینکه این قلعه تاریخی در سال‌های گذشته به ارتش واگذار شد و سند آن به نام ارتش است، گوش‌زد کرد: سازه‌ این قلعه نیاز مبرم به مرمت و ساماندهی دارد.

وی گفت: «قلعه ‌خانی» مورد خاصی است که اداره میراث فرهنگی به دلیل عدم تملک نمی‌تواند طرح‌های مرمتی را برای آن اعمال کند.

او خاطرنشان کرد: براساس بند یک ماده ۹۸ تمامی دستگاه‌های دولتی که آثار تاریخی در تملک دارند مکلف به نگهداری و مرمت آن‌ها هستند.

سلطانی گفت: از گذشته تاکنون هیچ‌کدام از مکاتبات اداره میراث فرهنگی با ارتش برای توجه و یا واگذاری این قلعه تاریخی به نتیجه‌ای نرسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در هفته آینده اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان با متولیان ذی‌ربط در ارتش با هدف تعیین تکلیف «قلعه ‌خانی» و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی این شهرستان که در تملک ارتش هستند جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.

«قلعه خانی» مربوط به دوره قاجار است و در داخل محدوده شهری مسجدسلیمان، محله چهاربیشه، خیابان آیت‌الله غفاری واقع شده و در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ۲۵۹۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

505440