قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج اهدا شد

مدیرکل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک واقف دهگلانی به موزه نگل سنندج اهدا شد.
تصویر قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج اهدا شد

به گزارش سایت خبری پرسون، منصور مهرزاد روز شنبه در این رابطه اظهار کرد: این قرآن از شاهکارهای هنری دوره قاجار و میراث‌خانوادگی مرحوم میرزا محمد حسین‌پناهی اهل روستای قروچای شهرستان دهگلان بوده که نزد فرزندش مرحوم حاج اسماعیل حسین‌پناهی نگهداری می شد و توسط فرزندش فرهاد حسین‌پناهی به موزه نگل اهدا شد.

وی ضمن تقدیر از اقدام خیرخواهانه این واقف دهگلانی افزود: این قرآن نفیس با خط نسخ ایرانی در قطع ۳۱ در۲۱ سانتیمتر با ترجمه فارسی شکسته نستعلیق به نگارش در آمده است.

مدیرکل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه قرآن اهدا شده در سال‌های اخیر دچار آسیب‌ شده است و نیاز به مرمت دارد، بیان کرد: این قرآن به‌زودی توسط کارشناسان ترمیم اسناد و نسخ خطی احیا می‌شود تا آیندگان نیز از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شوند.

وی به تهیه و تدوین پرونده این اثر تاریخی و معنوی برای ثبت در فهرست آثار ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم در راستای حفظ و نگهداری اصولی از مواریث ارزشمند فرهنگی واسلامی، گام‌های محکمی برداریم.

قرآن نگل یکی از مهمترین جاذبه های دینی و فرهنگی و تاریخی استان کردستان است که نزد مردم منطقه علاوه بر ارزشمندی آن از منظر اعتقادات مذهبی و دینی، از نظر تاریخی نیز با ارزش است.

نگل از توابع بخش کلاترزان سنندج است که در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج و درمسیر جاده سنندج - مریوان قرار دارد و روزانه میزبان صدها نفر از مشتاقان زیارت قرآن نگل است.

منبع: ایرنا

507432