میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

تعدادی تخته فرش نفیس در ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در سعدآباد ناپدید شده است. تصاویر برخی از این فرش‌ها در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» در سال 91 منتشر شده است.
پس از گذشت حدود هشت سال از کشف اسکلت بانوی هفت‌هزارساله از خیابان مولوی تهران، باستان‌شناس جوانی که کنجکاوی و مدوامت او منجر به این کشف مهم شد، می‌گوید:‌ محل کشف این بانوی هفت‌هزارساله، برخلاف وعده‌ها، نه تنها به سایت‌موزه شهری تبدیل نشد، بلکه سطح آن پوشانده و پارکینگ موتورسیکلت‌ها شده است.

در جریان حفاری‌ها برای نصب لوله‌های گاز در نزدیکی پایتخت پرو، یک گور ۵۰۰ساله کشف شد که جسد درون آن به شکلی «هندسی» با پارچه و طناب پوشانده شده بود.
همدان دیار الوند تا بوده به بابای شوریده و بی‌مانند خود افتخار کرده و به دوبیتی‌هایش بالیده است‌. شخصیت نام آشنای این شاعر در کنار آرامگاهش یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری همدان است و سالانه مشتاقان زیادی را به دیدار او می‌کشاند.
باستان‌شناسان اسکلت کامل فردی را که ۷۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد در لهستان کشف کردند.

در نشست اندیشکده پیشرفت گردشگری عنوان شد؛

خطر واگذاری و اجاره بناهای تاریخی

در نشست تخصصی درباره واگذاری بهره‌برداری و اجاره بناهای تاریخی به بخش خصوصی در اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران تاکید شد: ‌طرح اجاره بناهای تاریخی نه تنها موجب مرمت و حفظ بناهای تاریخی نمی‌شود، بلکه سبب مرمت غیراصولی و از بین رفتن هویت بناها و آسیب بیشتر به آن‌ها می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از تخصیص اعتبار ۵.۱ میلیاردی از اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای مرمت یخدان میرفتاح ملایر خبر داد و گفت: عملیات مرمت این بنا طی دو هفته آینده آغاز می‌شود.
بازی شطرنجی "سینیت" در حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد مسیح در مصر بازی می شد. بازی روی تخته جام آفریقایی "مانکالا" از سال ۱۴۰۰ پیش از میلاد مسیح انجام شده است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قول را به مردم کهگیلویه داد که با همت سرمایه‌گذار خصوصی، بافت تاریخی دهدشت، در سفر بعدی‌ام به این شهرستان، باید جزو زیباترین کاروانسراهای کشور باشد و هر کمکی لازم باشد انجام خواهم داد.
یک شناگر حین غواصی در دریای مدیترانه بقایای یک کشتی ۱۸۰۰ ساله و محموله‌ای از ستون‌های مرمرین آن را کشف کرد.
پژوهش «بررسی کتیبه‌های فارسی در جهان» از شرق چین تا قلب آفریقا که به صورت میدانی در دست انجام است، ‌ دستاوردهای نویافتۀ بسیاری داشته که می‌تواند ارزش زبان فارسی به عنوان یک «زبان میانجی» در بخش بزرگی از جهان را نمایان کند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، دبیرخانه دائمی پرونده غار باستانی کرفتو برای رصد و اقدامات مناسب در زمینه ثبت‌جهانی این اثر تاریخی تشکیل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حمایت تمام قد دولت از پروژه‌های بوم‌گرد خبر داد و تصریح کرد: ضمن انجام این حمایت‌ها نظارت‌های پسینی هم در دستور کار است و باید اقدامات به‌گونه‌ای پیش رود که ظرفیت‌های بوم‌گردی به پایداری رسند.