گیلان

شالیزارهای گیلان اکنون در مرحله خوشه‌بندی قرار دارند، مرحله ای که اگر آب به اندازه کافی به گیاه نرسد، سبب پوکی دانه می‌شود اما گرمای حدود ۴۰ درجه ای هوا تنشی بزرگ را به مهم‌ترین حوزه اقتصادی استان وارد آورده که می‌تواند بر سرنوشت کشاورزی گیلان اثرات منفی داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید براینکه مطالبات چایکاران باید به موقع پرداخت شود، اظهار کرد: مبلغ ۳ میلیون تومان تسهیلات بهزراعی برای هر هکتار باغ چای کم است و می‌طلبد افزایش یابد.
رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صنایع مستقر در گیلان اغلب در رده بندی صنایع کوچک و متوسط قرار دارند، گفت: آستانه مقاومت صنایع بی‌نهایت نیست، باید از سهم مصرف برق صنایع در ضرایب محاسباتی با تعصب دفاع شود و مدیران برق برای صنایع گیلان چاره اندیشی بهتری اتخاذ کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بر اساس محاسبات، رنج ابتلا به بیماری در استان در حال افزایش است، گفت: با توجه به اینکه ممکن است ویروس کرونای دلتا وارد گیلان شود یا شده باشد، مردم باید رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
معاون فنی و آبخیزداری استان خبر داد؛

تدوین سند توسعه گیاهان دارویی برای نخستین بار در گیلان

معاون فنی و آبخیزداری گیلان از تدوین سند توسعه گیاهان دارویی برای نخستین بار در گیلان خبر داد و گفت: این سند در سطح ۵۳۰۰ هکتار ۱۰ شهرستان اجرایی خواهد شد که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات ملی سهم خوبی برای ترویج کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه محصولات صادراتی از گمرکات گیلان به 8 کشور دنیا صادر می‌شود گفت: مبادلات تجاری با کشورهای مختلف رو به افزایش است و بر اساس هدف ۷۵۰ میلیون دلاری صادرات برای امسال برنامه ها در کارگروه صادرات غیرنفتی پیگیری و رصد خواهد شد.
استاندار گیلان با بیان اینکه تعدد وظایف و گستردگی ماموریت‌های استاندارد گیلان با توجه به وجود سه بندر فعال آستارا، انزلی و کاسپین گفت: به واسطه پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتصال خط ریلی از رشت تا آستارا حجم صادرات غیرنفتی بیشتر نیز خواهد شد.
سخنگوی هیئت عالی نظارت استان گیلان گفت: انتخابات در هیچ شهری به تأیید کامل نرسیده و افراد معترض، مردم، کاندیداها و طرفداران کاندیداها این حق را دارند که شکایت کرده و شورای عالی نظارت نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی گیلان با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان به‌دلیل نبود اطلاع‌رسانی صحیح، در سامانه ثبت نام نکرده و کود پایه را هم تهیه نکرده‌ بودند، گفت: به نظر می‌رسد حدود 10 درصد کشاورزان استان، امسال با افت شدید میزان محصول مواجه باشند

ضعف در مدیریت توزیع آب و عدم توجه کافی در تخصیص سهم آب باعث شد اهالی وستای داماش گیلان علی‌رغم برخورداری از منابع قابل توجه آبی، یک هفته سخت را بدون آب پشت سر بگذارند.
مدیرعامل توزیع برق گیلان با بیان اینکه استخراج هر بیت کوین معادل مصرف برق یکهزار و ۲۰۰ خانوار است که باعث ضربه به شبکه توزیع برق می‌شود، گفت: افرادی که مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز را معرفی کنند، حداکثر تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد و همچنین نام این افراد نیز، محرمانه خواهد ماند.
شهردار لاهیجان با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۶ میلیارد تومانی برای پروژه بهسازی محل دفن زباله در این شهر گفت: این پروژه در حال حاضر پیشرفت ۳۲ درصدی دارد و طی سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: نقش کنوانسیون رامسر به عنوان کنوانسیون زیست محیطی فعال در زمینه حفاظت و حمایت از تالاب ها برجسته است لذا دولت ها با اجرای تعهدات خود در راستای کنوانسیون رامسر می توانند در نگهداری و بهبود تالاب های بین المللی نقش موثرتری ایفا کنند.
جانشین فرمانده سپاه گیلان در اقشار بسیج گفت: در بخش صنایع بسیج با همکاری سازمان صمت و با راه‌اندازی کلینیک عارضه‌یابی صنایع و شرکت‌های صنعتی به‌دنبال عارضه‌یابی صنایع و راه‌اندازی مجدد صنایع راکد و نیمه راکد است و برای رفع موانع از طریق دستگاه‌های تأثیرگذار اقدام می‌کند.
به بهانه اهدای 75 جلد کتاب از گنجینه شخصی فرماندار رشت به کتابخانه مرکزی شهرستان؛

افراد اهل مطالعه قادرند تنها با «زبان گفت‌وگو» بر جامعه اثر بگذارند

کتاب ها ورای سایر اشیاء هستند و برخلاف ظاهر بی‌جانشان موجودات زنده‌ای هستند که قادرند چنان الفتی در انسان ایجاد کنند که به سادگی قادر نیستیم آنها را از خود دورکنیم و تنها برای کسانی چنین دست‌چینی از مجموعه‌ شخصی خودمان انجام می‌دهیم که عمیقا ً دوستشان داشته باشیم. فرماندار رشت نیز در اقدامی ارزشمند 75 جلد کتاب از گنجینه شخصی خود را به مردم شهر رشت اهدا و نزد کتابخانه مرکزی در شرف افتتاح رشت به امانت سپرده است.
سرپرست اداره کل امور استان های وزارت صمت گفت: از مزایای مناطق آزاد، می تواند شتاب در بخش توسعه تولید و تجارت باشد ولی بسیاری از صنایع و تجار از آن به نحو مطلوب بهره برداری نمی کنند.
فرماندار رشت با بیان اینکه باید فضایی را فراهم کنیم تا نه فقط دانشگاهیان و دانش‌آموزان بلکه همه اقشار اجتماع خود را با کتاب عجین بدانند، گفت: چنانچه نتوانیم این نگرشِ مطالعه تنها در سال‌های تحصیل را تغییر دهیم یقین بدانید که ناموفق خواهیم بود.
سرپرست امور استان های وزارت صمت در سفر به گیلان مطرح کرد:

از سرمایه گذاران صنعتی با رویکرد دانش بنیان حمایت می کنیم

سرپرست اداره کل امور استانهای وزارت صمت با بیان اینکه گیلان دارای زیرساخت‌های توسعه در حوزه صنایع تخصصی است، گفت: وزارت صمت از ورود سرمایه گذاران صنعتی جدید با رویکرد دانش بنیان و صادراتی درخطه سرسبز گیلان حمایت خواهد کرد.
معاون سیاسی و امنیتی فرماندار رشت، تاکید کرد؛

رفع چالش‌های جوانان، تلاش مضاعف می‌طلبد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری رشت گفت: امروز کار کردن در خصوص امور جوانان در حد وظیفه کافی نیست اگر به دنبال جامعه و جوان پویا هستیم بایستی همه دستگاه ها و سمن و تشکل های مرتبط با جوان اهتمام و انرژی مضاعفی در این راه داشته باشند.