کردستان

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با پرسون:

کردستان به تجهیزات تشخیص تست کرونای انگلیسی مجهز شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کمتر از 24 ساعت می توانیم جواب تست کرونای انگلیسی را در داخل خود استان کردستان دریافت کنیم که این امر می تواند کمک بسیاری در کاهش موارد آلودگی به این  نوع کرونای جهش یافته داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: در برخی اوقات شاهد قطع بسیاری از درختان توسط برخی از مدیران به بهانه اجرای پروژه هستیم که بی شک این کار نه تنها از نظر دینی و انسانی مذموم می باشد، بلکه خود این کار می تواند در بلندمدت تاثیرات منفی بر طبیعت پیرامون ما داشته باشد.

فرمانده مرزبانی کردستان عنوان کرد:

افزایش 111 درصدی کشفیات در کردستان

فرمانده مرزبانی کردستان با اشاره به کشف ۴۴۴ هزار لیتر سوخت، کشف ۷۳ هزار دلار ارز و ۳۲ میلیون دینار، کشف 2 میلیون قلم داروی قاچاق ، دستگیری ۶۸ قاچاقچی بزرگ و تشکیل بیش از دو هزار پرونده در بحث قاچاق، خاطرنشان کرد: در کل می توان گفت که میزان کشفیات مرزبانی استان کردستان نسبت به سال گذشته 111 درصد افزایش داشته است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان:

صدور 108 مجوز الکترونیکی برای کانون مساجد استان

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان: براساس آخرین آمار بیش از 604 کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح استان کردستان دارای مجوز بوده و در حال فعالیت هستند.
یادداشت/ در آخرین روزهای سال 1399 قرار داریم و بسیاری از وعده های مجلس نشینان، مسئولان و دولتمردان همانند فوق العاده ایثارگری و... هرگز عملی نگردید و همچنان بازنشستگان در حسرت این وعده ها هستند.

«قطارچیان، نظام‌آباد، تازآباد، آغه زمان، قلعه چهارلان، سرتپوله و چهارباغ» از جمله محلات قدیمی شهر سنندج هستند، محلاتی با کوچه‌های باریک و معماری پلکانی که از عصر صفوی، قاجار و زندیه به یادگار مانده‌اند.
یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: اگر به دنبال حل مشکلات هستیم باید بخش خصوصی و دولتی به معنای واقعی از هم جدا شوند، زمانی که بخش خصوصی و دولتی به بخش «خصولتی» تبدیل می شود، نتیجه آن اوضاع کنونی کشور می شود و آمار بالای اختلاس ها در کشور نمونه ای از اجرای ناقص اصل 44 قانون اساسی است.

فرمانده انتظامی کردستان در گفت وگو با پرسون:

قاچاقچیان عتیقه در دام پلیس/ 17 شی تاریخی کشف شد

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به کشف 17 شی تاریخی و قدیمی از دست قاچاقچیان، بیان داشت: اخباری مبنی بر فعالیت و عبور و مرور مشکوک برخی از افراد در محوطه های تاریخی شهرستان قروه به ماموران پلیس امنیت رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که خانوارهای فاقد مسکنی که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم شده و یا می شوند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله می باشد.

استان کردستان به واسطه تاریخ غنی و پر فراز و نشیب این منطقه، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به غار تاریخی کرفتو، قلعه قمچقای، بازار سنندج، عمارت آصف وزیری، عمارت خسروآباد، عمارت مشیر دیوان، قرآن نگل و... اشاره داشت.

یادداشت/در این میان این نصابان ماهواره ها هستند که از این اقبال عمومی و ضعف صدا وسیما بهترین بهره را برده ماهانه درآمدی بیش از یک معلم با مدرک فوق لیسانس ویا بازنشسته را به جیب های خود سرازیر می کنند.

امام جمعه موقت سنندج گفت: اولین و مهمترین شرط برای رستگار شدن در دو عالم، ایمان قلبی و عملی به وجود مقدس خداوند متعال است و البته باید در این زمینه اعمالمان در مسیر الهی باشد.

برخی از مسئولان اقتصادی کشور هنور باور ندارند و یا اینکه نمی خواهند بفهمند که روغن در بازار نه تنها نادر شده، بلکه به کیمیای نایاب مبدل گردیده است.

یادداشت/ نوروز امسال چگونه باشیم و چگونه عمل کنیم؟!، هنوز برای بسیاری از ما در سایه است، هنوز مسئولان متولی در وزارت بهداشت و درمان درباره تعطیلات نوروزی، به صورت صریح و جامع اطلاع رسانی نداشته اند، از سوی دیگر ثانیه ها و دقایق به سرعت برای رسیدن به قرن چهاردهم گام بر می دارند، اما تکلیف تعطیلات نوروزی همچنان بلاتکلیف است.

پرسون از بازار سیمکارت های بی هویت گزارش می دهد؛

سیمکارت های بی نام و نشان؛ بلای جان شهروندان

نگاهی به افزایش چشمگیر مزاحمت های تلفنی، پیامک های توهین آمیز، هک پیامرسان ها و... تنها گوشه کوچکی از وجود بازار سیاه سیمکارت های بی صاحب و بی نام و نشان در سطح شهر سنندج و دیگر نقاط کشور است.

«روستای پالنگان» یکی از دیدنی‌ترین روستاهای استان کردستان است که مردمان محلی به آن پلنگان نیز می‌گویند. پالنگان با معماری شگفت‌انگیز پلکانی و طبیعتی زیبا و بکر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و لقب‌های «بهشت گمشده» و «ماسوله کردستان» دارد. روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان، نمونه‌ ارزشمندی از روستاهای پلکانی ایران است.
گفت وگوی پرسون با «چاله‌چاله»؛ شاعر کُرد:

شعری که از مردم دور باشد؛ به دل نمی‌نشیند

من نیز سعی می‌کنم از درد و رنج همین مردم که صبح تا غروب با آن‌ها سر و کار دارم، بگویم. شعری که از مردم دور باشد به دل نمی‌نشیند. من با شور و اشتیاق غزلِ معروف ابتهاج را ترجمه کردم: «در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند.»نخستین‌باری که این غزل را خواندم بغض کردم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: امسال هم به تاسی از سالهای گذشته در 10 شهرستان استان کردستان پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی در قالب جشن نیکوکاری برپا شده است.