گزارش پرسون از بی تدبیری در اقتصاد کشور؛

یکه تازی رانت خواران اقتصادی در میدان بی تدبیری/ سهم 4 کیلویی «موز» ملت کجاست؟

زمانی که مسئولان کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از تولید یکصدهزار تن موز در کشور و افزایش تولید آن در سالهای آینده خبر می دهد، چه علتی دارد که قیمت موز در بازار داخلی بیش از 5 برابر گران شود؟!.

به گزارش سایت خبری پرسون، متاسفانه کشور ایران به نوعی درگیر آمارهای غیرواقعی در حوزه اقتصاد شده است به گونه ای که بسیاری مسئولانی که این آمار غیرواقعی را انتشار می هند خود نیز دروغ های خود را باور می کنند.

در روزهای گذشته در رسانه ها مسئولان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از تولید بیش از 100 هزار تن میوه موز در این استان در سالجاری خبر دادند، و اعلام کردند که این عدد در سال کشاورزی آینده به بیش از 150 هزار تن خواهد رسید.

حال با توجه به این مقدار تولید موز تنها در یک استان جنوبی کشور علت گرانی و چند برابر شدن قیمت این میوه به چه علت است؟

اگر این مقدار موز را به تعداد جمعیت کشور تقسیم کنیم به هر ایرانی نزدیک به 4 کیلوگرم «موز» می رسد، ولی به عینه می بینیم که قیمت سرسام آور موز دست بسیاری از اقشار را عملا از این میوه کوتاه کرده است.

سهیل مومنی؛ کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: نیازسنجی بازار یکی از ضروریات هر اقتصادی است و تاریخچه این امر به زمان های بسیار گذشته برمی گردد و این موضوع یعنی نیازسنجی بازار مسئله جدیدی نیست و در زمان معاملات تهاتری که به هزاره های قبل از میلاد برمی گردد، وجود داشته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بسیاری از پروسه های اقتصادی در کشور عملا خلاف قوانین ابتدایی و بین المللی حرکت می کنند، عنوان داشت: باید بین واردات و صادرات یک رابطه مستقیم و متوازن برقرار باشد، نباید صادرات یا بالعکس واردات از سطح استاندارد خود عدول کنند، ولی متاسفانه به عینه شاهد این وضعیت در اقتصاد کشور هستیم و وضعیت کنونی اقتصاد کشور معلول این بی تدبیری متولیان اقتصاد است.

مومنی با اشاره به اینکه در بازار میوه، کشور همیشه دچار یک نوسان است، گفت: زمانی که مسئولان کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از تولید یکصدهزار تن موز در کشور و افزایش تولید آن در سالهای آینده خبر می دهد، چه علتی دارد که قیمت موز در بازار داخلی بیش از 5 برابر گران شود؟!.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: زمانی که اجازه نمی دهیم که بازار داخلی در بحث یک کالا به صورت کامل تامین شود و تنها نگاه ما به ارقام صادراتی باشد، بی شک باید شاهد چنین وضعیتی باشیم.

وی با اشاره به اینکه این نقایص اقتصادی در دیگر حوزه ها نیز به عینه قابل مشاهده است، بیان داشت: متاسفانه باید صراحتا اذعان کرد که هیچ تعادلی بین واردات و صادرات در کشور وجود ندارد و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، امیدی به اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیست.

مومنی با تاکید بر اینکه مسئولان اقتصادی با هنر استفاده از فرصت ها غریبه هستند، بیان داشت: خوشبختانه کشور ایران در بسیاری از حوزه ها و بخش ها، کشوری ثروثمند است، ولی بی مدیریتی و بعضا رانت ها و دور زدن قانون باعث شده است که به یک کشور فقیر در حوزه اقتصاد خُرد و کلان تبدیل شویم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای نمونه ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده زعفران هم از نظر کمی و هم کیفی است، امامپ در مقابل خرید یک گرم زعفران برای خانوارهای ایرانی بسیار سخت و مشکل آفرین است.

مومنی با تاکید بر اینکه نمی توان اقتصاد را بی توجه به تحولات جهانی مدیریت کرد، بیان داشت: اقتصاد یک مسئله بین المللی است، بدین معنا که اقتصاد جهان به گونه ای به هم گره خورده اند و هر کشوری که به دنبال باز کردن این گره و جدا شدن از این اجماع باشد، بی شک یک سقوط آزاد در اقتصاد خود داشت که نمونه عینی آن را در کشورمان می بینیم.

اسدالله سیروانی؛ یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان کالا نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: بنده بیش از 4 دهه است که در بحث واردات و صادرات فعال هستیم و بعد از گذشت این 40 سال هنوز شوک های اقتصادی زیادی به علت بی تدبیری و بی مدیریتی متولیان اقتصاد کشور می بینم به گونه ای که در هر مرحله ای از کار خود با هزار شک و تردید مواجه هستم.

این فعال اقتصادی عنوان داشت: هر لحظه باید انتظار تغییر قوانین در بحث صادرات و واردات را داشته باشیم که این امر به عینه به بنده و دیگر کسانی که در بحث صادرات و واردات فعال هستند ضربات بسیاری تاکنون وارد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علت نوسان های شدید در برخی از کالاها همانند میوه و... اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان در حوزه تره بار و میوه تنها به سود بیشتر فکر می کنند و از سوی دیگر نبود یک قانون منسجم باعث می شود که یک شبه یک میوه در بازار یا کمیاب شود یا چندین برابر گرانتر از قبل شود که همه اینها نشان از بیمار بودن اقتصاد کشور دارد.

سیروانی کرونا را یکی دیگر از علل این شوک اقتصادی بر کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه کرونا بر قوانین ناقص اقتصادی اضافه شده است و رسما و علنا فعالان اقتصادی را به بن بست کشانده است، تا زمانی که مدیریت تخصصی بر اقتصاد کشور به ویژه در بحث صادرات و واردات حاکم نباشد نباید انتظار داشت که وضعیت بهتر از این شود.

با توجه به سخنان این فعالان اقتصادی باید گفت که در دهه های گذشته به ویژه در سالهای اخیر بسیاری از فعالان اقتصادی و بازار عملا یا ورشکسته شده اند و در زندان به سر می برند و یا اینکه کار خود را رها کرده اند اما در مقابل کسانی که از رانت های کلان اقتصادی بهره می برند همچنان در این میدان بی تدبیری یکه تازی می کنند.

آیین مهر ـ استان کردستان

257372