خوزستان

این روزها نوشتن برای خوزستان سخت است اما ساکت بودن هم سختتر است نمی‌خواهم به روال معمول ضجه و مویه بلند کنم.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور منتخب گفت که خوزستان به یک نگاه ملی واقعی و یک استاندار با اختیارات ویژه نیاز دارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر اعضای این کمیسیون به استان خوزستان خبر داد و گفت : بناست در این سفر گزارشی از چگونگی حل مشکلات خوزستان توسط اعضای کمیسیون تهیه شود.
در جلسه هفتگی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت که دیروز دوشنبه برگزار شد، مسائل مربوط به منطقه خوزستان، ریشه‌های نارضایتی مردم این استان، به خصوص در زمینه تامین آب مورد نیاز شهروندان و دیگر معضلات سیاسی و امنیتی این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فضای مجازی حالا چند روز است پر شده از شماره حساب‌های بانکی افراد ناشناس که همه‌شان هم مدعی‌اند می‌خواهند با کامیون، آب معدنی به خوزستان برسانند. مردم ایران نیز از آنجا که در هیچ مقطع زمانی و در هیچ بحرانی از کمک به هموطن دریغ نمی‌کنند، مبالغی برای این افراد واریز می‌کنند اما این آب معدنی‌ها قرار است، کدام جلگه، کدام زمین کشاورزی و دام چه مناطقی را سیراب کنند؟
یک منبع آگاه وزارت نیرو با اشاره به افزایش میزان خروجی آب رودخانه کرخه تا سقف 160 متر مکعب بر ثانیه گفت: حجم زنده و قابل استفاده پشت سد کرخه در حال حاضر بر اساس پایش‌های روز جاری 760 میلیون متر مکعب است و با این حجم از برداشت، تنها 54 روز با صفر شدن آب سد کرخه فاصله داریم.
نماینده مردم اهواز:

702 روستای خوزستان آب شرب ندارند

انتظار ما از دولت سیزدهم این است که رهاسازی آب را در استان خوزستان انجام دهند و از انتقال پروژه‌های آب از سرشاخه‌ها جلوگیری کنند.
این روزها نوشتن چقدر سخت شده است. از کجا می‌شود نوشت؟ از کدام درد؟ از کدام زخم می‌توان گفت تا دلی آرام گیرد و قراری حاصل آید؟ گویی ما ناگهان از آن سوی آسمان به سرزمینی از عجایب تلخ پرتاب شده‌ایم و در حیرتی عمیق مانند گنگ خواب‌دیده به همه ‌چیز خیره می‌شویم و سر در نمی‌آوریم که ماجرا چیست و ما کجا هستیم؟ از همه‌ چیز می‌ترسیم!
چرا خوزستان به اینجا رسید؟!

مدیریت؛ حلقه گم شده آب در ایران!

یادداشت/ در حال حاضر پنج روز از اعتراضات خوزستانی ها می گذرد مطالبه ای که در برگیرنده چند نکته درباره دور جدید این تحولات در منطقه جنوب کشور (خوزستان) شده است.
چرا مردم سوسنگرد و اهواز و ماهشهر و… آب ندارند؟ چرا شادگان و هورالعظیم خشک شده‌اند و جانداران‌شان از گاومیش‌ها تا ماهی‌ها و پرندگان دارند تلف می‌شوند؟ مگر ادعا نمی‌کردند سدها ساخته می‌شوند تا روزهایی مثل این روزها منابع آب مدیریت شوند؟ کو مدیریت؟ کو آب؟
رئیس قوه قضاییه از مردم خوزستان خواست تا اجازه ندهند دشمنان از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند و در عین حال به دادستان حوزه قضائی مربوطه مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.
خوزستان ویژه‌ترین منطقه و استان کشور است. از هر جهت ویژه است. اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی و طبیعی و فرهنگی، و ۸سال منطقه جنگی بودن؛ با دیگر استان‌های کشور تفاوت دارد. مشکلات آن نیز متأثر از عوامل گوناگون است، ولی به نظر می‌رسد که مهم‌ترین مساله استان سلطه نگاه غیر محلی و نه ملی بر استان است.
جانشین مدیر ارشد ستاد اجرایی فرمان امام در خوزستان گفت: به ۴۷۱ روستای استان اعتباری جهت بازسازی و رفع مشکلات تجهیزات آبرسانی روستاها اختصاص داده شد و همچنین تعدادی تانکر آب خریداری و دستور داده شد که ۱۰۰ دستگاه تانکر سیار آب اجاره شوند.