خوزستان

فقر نظری و ضعف تحلیل در برنامه‌ریزی‌ها و الگوهای توسعه در بحران‌ها و مشکلات اجتماعی ایران بیش از پیش نمایان می‌شود.
معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اعلام کرد: سفرها در این استان از تیرماه 51 درصد افزایش داشته است.
حق اعتراض در اصول مختلف قانونی اساسی از جمله اصل ۲۷ به رسمیت شناخته شده است. در این اصل برگزاری گردهمایی‌ها و تجمعات بدون حمل سلاح مجاز شمرده شده است. بنابراین نه تنها مردم خوزستان بلکه مردم کل کشور حق اعتراض و انتقاد دارند.
در میان مدیران توسعه‌گرا به ‌تدریج کلیشه‌ای شکل گرفته و آن این است که طرفداران یا مطالبه‌گران مسائل مربوط به محیط زیست را نوعی مزاحم یا بهتر بگویم، فضول و موی دماغ توسعه مدنظرشان می‌دانند.
خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد؛ سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. هم اکنون 43 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است. در سال های اخیر میلیون ها اصله نخل در جنوب خوزستان قربانی کمبود و شوری آب شده اند.
زمانی که نگاه بخشی و جزیره‌ای در کشور وجود داشته باشد و فقط کشور را در چند استان محدود بدانیم و از توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های غربی، شرقی، جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری غافل شویم، سبب می‌شود که کاری که می‌تواند طی یک روال عادی انجام شود تبدیل به بحران شود همانند الان از حوزه وزارت‌خانه خارج شود.
نماینده مردم خوزستان در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

مطالبه جدی مردم؛ استمرار جریان آبی پایدار در رودخانه‌های استان

مطالبه جدی که هم نمایندگان و خادمان مردم در مجلس دارند و هم مطالبه عمومی است، این است که در سال‌های گذشته طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان به ویژه رودخانه کارون بزرگ را داشته‌ایم که قطعاً تکرار و طرح کردن چنین برنامه‌هایی به ضرر جریان آبی پایدار در استان خواهد بود.
مراسم تودیع بهمن بهمرد فرمانده پیشین پایگاه چهارم شکاری دزفول به همراه معارفه جواد ولدی فرمانده جدید پایگاه امروز حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به استان خوزستان شده است، به طوری که این استان جنوبی کشور با 5 میلیون نفر جمعیت قطب کشاورزی کشور را در دست می گیرد؛ اما این روزها این قطب کشاورزی کشور با دارا بودن چندین رودخانه آب شیرین با کمبود آب کشاورزی مواجه شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات استان خوزستان و تدابیر موقتی برای حل این مشکلات تاکید کرد: انتظار می‌رود جناب آقای رئیسی برای حل اساسی مشکلات این استان اقدام کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به مسئولان ضمن تشکر از همه کمک‌ها در خواست کرد تا زمانی که مشکلات به صورت اساسی حل و فصل شود، کمک‌ها را تدوام ببخشند و فکر نکنند کم‌کاری در این زمینه گناه کوچکی است.
قالیباف در مجمع نمایندگان خوزستان:

درد خوزستان تبعیض است نه فقر/ مقابل کارشکنان می ایستم!

قالیباف با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت‌ها و نبود منابع مالی نیست گفت: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.
علی لاریجانی درباره مشکلات استان خوزستان نوشت: مشکل مردم عزیز خوزستان فقط کمبود آب نیست (و فقط) یکی از مشکلات آنان این امر است. توسعه خوزستان یک امر همه‌ جانبه است، اما از یک برنامه روشن برخوردار نیست؛ لذا مردم نمی‌توانند زندگی امروز و فردای خود را پیش‌بینی کنند.