شناسایی ۲۶۷ روستای گردشگری در استان خوزستان

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای گردشگری روستایی در سال جاری در نظر گرفته شده است، گفت: از بین بیش از ۴ هزار روستای مورد مطالعه در سال گذشته ۲۶۷ روستا به عنوان روستای هدف و واجد شرایط جذب گردشگر شناخته شده‌اند.
تصویر شناسایی ۲۶۷ روستای گردشگری در استان خوزستان

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد حسین ارسطوزاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های جدید گردشگری برای سال 1403، اظهار داشت: با توجه شرایط مناسبی اقلیمی در استان خوزستان و بازگشت موج سرما و طولانی شدن آن تا اواسط ماه رمضان که همزمان با نوروز است، سفرهای نوروزی به این منطقه زودتر و از اواسط اسفندماه شروع می‌شود.

وی افزود: در این باره ستاد اجرایی خدمات سفر در سطح بالایی در استان خوزستان به ریاست استاندار، معاونین استاندار به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده است، ایجاد این ستاد به منظور سازماندهی و ارائه خدمات سفر در استان است.

ارسطوزاده در ادامه افزود: برنامه‌های ویژه‌ای برای گردشگری روستایی در سال جاری در نظر گرفته شده است. از بین بیش از 4 هزار روستای مورد مطالعه در سال گذشته، 267 روستا به عنوان روستای هدف و واجد شرایط جذب گردشگر شناخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: برای اولین بار در سال گذشته، برنامه و طرح مطالعاتی جامعه گردشگری روستایی در استان خوزستان اجرا و سند جامع مطالعات تهیه شده است. این مطالعات به عنوان سند بالادستی و چشم انداز گردشگری روستایی، می‌تواند به عنوان هدف برای تمامی دستگاه‌های مسئول در حوزه خدمات رسانی به روستاها استفاده شود.

ارسطوزاده افزود: در سال جاری، در برخی از روستاها زیرساخت‌های توسعه گردشگری توسط دستگاه‌های مختلف و یا سرمایه‌گذاران در قالب بوم‌‌گردی ایجاد شده است. این تاسیسات گردشگری به صورت سیستماتیک خدماتی ارائه می‌دهند و در فصل گردشگری (بهار) وارد مدار گردشگری می‌شوند. اما هدف ما این است که مشارکت عمومیت و گسترده‌تری در فعالیت‌های گردشگری روستاها به وجود آید. ما فصلی مناسب برای طبیعت‌گردی در استان خوزستان داریم و نیاز است که مقاصد جدیدی برای گردشگرانی که به استان خوزستان می‌آیند، تعریف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه این مقاصد جدید می‌توانند شامل روستاها و جاذبه‌های طبیعی استان باشند در ادامه بیان کرد: بسیاری از آداب و رسوم‌ها، فعالیت‌های کشاورزی و انواع مختلف گردشگری در روستاهای ما وجود دارد که بکر و دست‌نخورده هستند.

وی افزود: یکی از اهداف ما این است که گردشگران مقاصد جدید روستاها را تجربه کنند این اقدام باعث می‌شود جامعه محلی از اقتصاد گردشگری بهره‌مند شود، به طوری که ثروت و درآمد حاصل از گردشگری به صورت منصفانه و عادلانه در حوزه گردشگری توزیع شود.

ارسطوزاده در ادامه گفت: هدف دیگری که دنبال می‌کنیم، رونق گردشگری و ایجاد محرک‌های اقتصادی برای توسعه اقتصادی در روستاها است. با این طرح، سهم مشخصی از اقتصاد روستاها را در حوزه گردشگری افزایش خواهیم داد و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در این مناطق رونق می‌گیرند و اشتغالزایی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه برنامه جامع گردشگری روستایی در استان خوزستان با شعار «گردشگری و رونق گردشگری روستایی» به منظور توسعه گردشگری پایدار و تعامل بین محیط زیست، فرهنگ و جامعه محلی ایجاد شده است گفت: این برنامه جهت حفاظت و احیای میراث فرهنگی و طبیعی، آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه محلی، ترویج گردشگری مسئولانه و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری هدف گذاری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه جامع، روستاهای استان خوزستان به عنوان مقاصد جدید گردشگری شناخته شوند و با حفظ طبیعت و فرهنگ محلی، به توسعه پایدار گردشگری در این منطقه کمک کنیم.

منبع: تسنیم

611908