به گزارش سایت خبری پُرسون،به عقیده فعالان میراثفرهنگی و گردشگری، هگمتانه پس از جهانی شدن نیاز به معرفی متفاوتی داشت تا جایگاه خود را در میان جاذبههای استان و کشور پیدا کند، اما این اثر به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی کشور نه تنها جایگاه شایستهای در میان جاذبههای کشوری ندارد بلکه در استان همدان نیز آنطور که باید معرفی نشده است.
شهریورماه سال ۹۹ میراثفرهنگی همدان در خبری اعلام کرد ۷۰ درصد همدانیها محوطه باستانی هگمتانه را از نزدیک ندیدهاند. این خبر زنگ خطری بود برای معرفی اثری که آن روزها مسیر جهانی شدن را طی میکرد. اگرچه ثبت جهانی هگمتانه بستر مناسبی شد تا این محوطه در شهر همدان به خوبی معرفی شود، اما این معرفی، تنها به شهر محدود شد و حتی در استان نیز به درستی شناسانده نشد.
طبق آمار ستاد خدمات سفر استان همدان، در نوروز امسال محوطه باستانی هگمتانه پس از غار علیصدر، آرامگاه بوعلیسینا و آرامگاه باباطاهر رتبه چهارم اماکن پربازدید جاذبههای گردشگری استان را کسب کرد و این در حالیست که چند سال گذشته نیز هگمتانه در همین جایگاه قرار داشته است.
اگرچه طبق آمار، ۳۲ هزار نفر در ایام نوروز از این محوطه بازدید کردند که نسبت به سال قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است، اما این سوالات مطرح است که جهانی شدن چه تاثیری در رونق گردشگری هگمتانه داشت؟ آیا این کهن جاذبه گردشگری نباید حداقل در میان جاذبههای استان سیر صعودی را طی میکرد؟ پس از گذشت حدود ۸ ماه از جهانی شدن، چقدر تبلیغات فاخر برای این اثر کمنظیر انجام شد تا پیش از معرفی آن به دنیا، آن را به کشور و حتی استان خود معرفی کنیم؟
یک فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: همزمان با جهانی شدن هگمتانه در سال قبل، این محوطه باستانی در شهر همدان به طور جدی معرفی شد اما خارج از استان هیچ کاری نه تنها برای معرفی هگمتانه بلکه برای معرفی همدان انجام نشده است.
محمد صیفیکار، ادامه داد: اگر هگمتانه جز اماکن پربازدید گردشگری در نوروز نبوده کوتاهی از دستاندرکاران استانی است که معرفی خوبی از آن انجام ندادهاند، باید تبلیغات خوبی در خارج از مرزها میشد که این اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: همدان در طول تاریخ محل تضارب و تعامل تمدنها، فرهنگ، ادیان، صنایعدستی و... بوده و هست، اما ما از این ظرفیت به درستی بهره نبردهایم.
صیفیکار با بیان اینکه هگمتانه باید با شیوههای جدید تبلیغات معرفی شود، افزود: حلقه مفقوده چرایی عدم استقبال گردشگران از هگمتانه این است که ما خارج از شهر همدان، هگمتانه را به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی کشور معرفی نکردهایم.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در هگمتانه شواهدی از دوران ماد تا معاصر وجود دارد و اگر تاکنون آنطور که باید معرفی نشده است، کمکاری کردهایم، تصریح کرد: برای معرفی هگمتانه به اتاق فکری متشکل از افراد باتجربه و جوانان صاحب فکر و خوش سلیقه نیاز داریم تا با جدیدترین شیوه تبلیغات این اثر جهانی را معرفی کنند، چراکه زمان تبلیغات قدیمی تمام شده و باید از ایدهها و نظرات جوانان بهره برد.
صیفیکار بیان کرد: در کنار معرفی غار علیصدر به عنوان یک موهبت الهی، نباید از معرفی دیگر جاذبههای استان غافل شویم، هگمتانه مجموعهای غنی از آثار ناب مثل کلیساها، حمام ارامنه، آثار کشف شده در ادوار مختلف است و سیر تاریخی موجود در محوطه باید به بهترین شکل معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه هگمتانه نیاز به تولید محتوای فاخر دارد، اظهار کرد: هگمتانه به معنای واقعی آماده میزبانی از مخاطبان نیست، معضل جدی پارکینگ باید حل شود تا ابتداییترین نیاز گردشگر با مشکل مواجه نشود، از طرف دیگر با ایجاد سازههای نو و نصب المانهای مناسب در مجموعه و همچنین برپایی غرفههای نمایشگاهی فاخر میتوان به جذب گردشگر کمک کرد.
اگرچه سال گذشته بافت تاریخی شهر همدان از پرونده ثبت جهانی جا ماند، اما جهانی شدن هگمتانه به تنهایی نیز دستاورد بزرگی بود که انتظار میرفت پس از جهانی شدن جایگاه بهتری در میان جاذبهها پیدا کند و به کمک گردشگری همدان بیاید.
لازمه این اتفاق، معرفی بزرگترین محوطه تاریخی کشور بود که تاکنون آنطور که شایسته است انجام نشده و با ادامه فعالیتهای کنونی نمیتوان منتظر استقبال گردشگران از هگمتانه بود، تولید محتوای فاخر، تبلیغات نوین و استفاده از افراد جوان و خوش فکر در این حوزه میتواند هگمتانه را آن طور که باید به جهانیان معرفی کن
منبع: ایسنا