اطلاعیه بیمه مرکزی در پی خبر عدم همراهی با پویش نه به تصادف؛

اقدامات صنعت بیمه در پویش نه به تصادف را واقع بینانه رصد کنید

«طراحی ، تنظیم و اجرای نظر سنجی ملی با موضوع پیامدهای اقتصادی _ اجتماعی حوادث رانندگی بر جامعه»، «تهیه ، تولید و پخش ۱۹۰۰ نوبت تیزر تلویزیونی در شبکه های استانی صدا و سیما» و «اکران محتوای مرتبط در بیلبوردهای شهری و جاده ای» ، برخی از محورهای مهم فعالیت بیمه مرکزی در این پویش است که با مشارکت فعالانه صندوق تامین خسارتهای بدنی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده و اکنون در حال اجراست.
تصویر اقدامات صنعت بیمه در پویش نه به تصادف را واقع بینانه رصد کنید

به گزارش سایت خبری پُرسون، درپی انتشار و انعکاس برخی مطالب با موضوع نپیوستن بیمه مرکزی به کمپین نه به تصادف، ضمن تشکر از رسانه‌ هایی که در چارچوب وظایف و رسالت های خبری خود به این موضو‌ع پرداخته و نقاط ضعف عملکرد بیمه مرکزی را از نگاه خود بیان نموده‌اند، موارد زیر برای تنویر افکار عمومی در این خصوص اعلام می شود.

۱- صاحبنظران و متخصصان ارتباطی بر این امر اتفاق نظر دارند که این کمپین قرار نیست که معضل وقوع تصادفات را ریشه کن کند و نتیجه‌ای آنی در پی داشته باشد بلکه هدف از این کمپین هشدار به هموطنان برای رعایت بیشتر قواعد و مقررات رانندگی از یکسو و مسوولان مرتبط با ایمنی جاده‌ و خودرو و سیاست‌گذاران این امر از سوی دیگر است هرچند اگر این پویش بتواند حتی یکنفر از میزان تلفات را کم کند دستاورد بسیار ارزشمندی است.

۲- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم بیمه نامه ای صادر نمی‌کند و فعالیت های بیمه گری این سازمان محدود به قبول بیمه های اتکایی است که بعنوان پشتیبان شرکت‌‌های بیمه مستقیم عمل می‌کند تا ریسک‌ها در شرکت‌های بیمه تجمیع نشود و لذا ارتباط مستقیمی با بیمه‌گذار و بیمه‌شده ندارد.

۳- یکی از گزارش‌های انتقادی بدون توجه به هدف از کمپین‌ نه به تصادف و اصولا هدف از این نوع کمپین‌ها و بدون بررسی میدانی عملکرد دستگاه‌های مختلف از جمله بیمه مرکزی و علی‌رغم فعالیت‌های گسترده بیمه مرکزی در این خصوص از اوایل اسفند ۱۴۰۳ که بخشی از نتایج آن در روزهای اخیر منتشر و بخشی نیز تا پایان کمپین ارائه خواهد شد، در ادعایی خلاف واقع این سازمان را غایب بزرگ کمپین نه به تصادف عنوان کرده است. چنین ادعایی در حالی مطرح شده که اولاَ منطقا و قانوناَ بیمه مرکزی مسوولیت محوری در این خصوص ندارد و ثانیاَ برخی از گزاره‌‌های بیان شده در گزارش مزبور، حاکی از آن است که تهیه‌کنندگان آن بیش از یک سال از تحولات صنعت بیمه حداقل در برخی زمینه‌ها عقب هستند. بعنوان مثال پس از گذشت یکسال، نویسندگان گزارش مذکور هنوز از کاهش ۲۹ درصدی در نرخ اتکائی اجباری اطلاع ندارند. اشکالات فاحش دیگری هم در این گزارش هست که توضیح آن به مجال دیگری واگذار می‌شود.

ناگفته نماند در کمپین در حال اجرا وظیفه و ماموریت مشخصی بر عهده بیمه مرکزی گذاشته نشده و اجرای برنامه‌های موجود توسط بیمه مرکزی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و شرکت‌های بیمه در این پویش بر اساس احساس مسوولیت اجتماعی از سوی آنها و حساسیت نسبت به پیامدهای تلخ حوادث جاده‌ای انجام می‌پذیرد.

۴- «طراحی ، تنظیم و اجرای نظر سنجی ملی با موضوع پیامدهای اقتصادی _ اجتماعی حوادث رانندگی بر جامعه»، «تهیه ، تولید و پخش ۱۹۰۰ نوبت تیزر تلویزیونی در شبکه های استانی صدا و سیما» و «اکران محتوای مرتبط در بیلبوردهای شهری و جاده ای» ، برخی از محورهای مهم فعالیت بیمه مرکزی در این پویش است که با مشارکت فعالانه صندوق تامین خسارتهای بدنی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده و اکنون در حال اجراست. ضمن آنکه سندیکای بیمه گران ایران و شرکت‌های بیمه ای هم مطابق با وظایف و ماموریت های خود برنامه‌هایی را در این راستا اجرا کرده یا در دست اقدام دارند. با این حال از همه رسانه‌هایی که در این خصوص دغدغه دارند تقاضا می‌شود با رصد عملکرد بخش‌های مختلف در کمپین نه به تصادف، پس از پایان کمپین مقایسه‌ای تطبیقی در این خصوص انجام دهند تا نحوه عملکرد بیمه مرکزی و صنعت بیمه در این کمپین به نحو واقع‌بینانه‌تری مورد ارزیابی قرار گیرد.

در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از دلسوزان و همه آنانی که با هر انگیزه و هر شیوه ای در مسیر کاهش مصدومان و تلفات ناشی از حوادث رانندگی تلاش می کنند امیدواریم که با اصلاح ساختاری و اساسی در برخی عوامل موثر بر تصادفات مانند جاده و خودرو، نیروی انسانی، قوانین و مقررات و رعایت آن از سوی مردم و مسوولان شاهد کاهش تصادفات در کشور باشیم.

بدیهی است که گزارش کامل و نتایج همکاری نهادناظر صنعت بیمه با پویش یادشده در آینده منتشر می شود و مسیر قضاوت در خصوص میزان توفیق صنعت بیمه در آن هموارتر خواهد شد.

منبع: پُرسون

920259

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون