به گزارش سایت خبری پُرسون، در نوروز ۱۴۰۴، کاهش آمار فوتیها نسبت به سال گذشته گامی مثبت تلقی میشود، اما واقعیت تلخی چون جانباختن ٨٢٨ نفر، مجروح شدن بیش از ۲۰ هزار نفر، و تصادفهای پرتکرار در استانهای پرخطر، همچنان زنگ خطر وضعیت ایمنی جادهها را به صدا درآورده است.
کاهش آمار تلفات تصادفات نوروزی ۱۴۰۴ را میتوان موفقیتی نسبی برای مسئولان و فعالان ایمنی جادهای دانست؛ اما استمرار این روند نیازمند عزمی جدیتر، اصلاح ساختار نظارتی صنعت خودرو، نوسازی ناوگان حملونقل، ارتقای زیرساختها و البته تداوم آموزشهای عمومی و فرهنگی است. واقعیت آن است که تا زمانی که عامل انسانی همچنان در رأس مثلث حوادث باقی بماند، هیچ آماری نمیتواند آسودگی خیال بیاورد.
کاهش تلفات جادهای در نوروز ۱۴۰۴ با ثبت کمترین آمار پنجساله
در نوروز ۱۴۰۴، با وجود ثبت بیش از یک میلیون و ۱۶ هزار تصادف رانندگی در سراسر کشور، آمار جانباختگان به ۸۸۰ نفر و مجروحان به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید که نشاندهنده کمترین میزان تلفات جادهای در پنج سال اخیر است. استانهای فارس، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیشترین آمار فوتی را به خود اختصاص دادند. کارشناسان، سه عامل اصلی بروز این حوادث را «عدم توجه به جلو»، «انحراف به چپ» و «سرعت غیرمجاز» عنوان کردند. پویش ملی «نه به تصادف» نیز در کاهش این آمارها نقش مؤثری ایفا کرده است.
کرمان، پیشتاز کاهش تلفات جادهای نوروز ۱۴۰۴ در کشور
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور اعلام کرد که استان کرمان در نوروز ۱۴۰۴ رتبه نخست کاهش تصادفات منجر به فوت را در کشور بهدست آورده است. هرمز ذاکری با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در محور راور، تأکید کرد که با وجود این حادثه تلخ، آمار تلفات در کرمان نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است. وی همچنین استفاده از دوربینهای لیزرگان نسل جدید را از اقدامات مؤثر این استان در کنترل تخلفات دانست و خواستار گسترش تجربه کرمان در سطح ملی شد. به گفته ذاکری، تدوین برنامه جامع ایمنی ترافیک کشور در دستور کار است که تمرکز آن بر اصلاح نقاط حادثهخیز و تقویت امداد و نجات خواهد بود.
بیش از ۱۹۴ هزار مراجعه به اورژانسهای آذربایجانشرقی در تعطیلات نوروز
در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۴، بیش از ۱۹۴ هزار نفر به اورژانس بیمارستانها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی مراجعه کردند. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از این تعداد، بیش از ۵۶ هزار نفر بستری، یکهزار و ۶۸۰ نفر تحت مراقبتهای ویژه، و بیش از ۳ هزار نفر نیز تحت عملهای جراحی اورژانسی قرار گرفتند. در راستای اجرای طرح سلامت نوروزی، تیمهای بازرسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۳۴ بیمارستان، ۶۰ درمانگاه شبانهروزی، مراکز دندانپزشکی و مؤسسات پرتوپزشکی استان بازدید و وضعیت ارائه خدمات را بررسی و پایش کردند.
تصادفات خسارتی زیر ۵۳ میلیون تومان نیازی به کروکی ندارند
رئیس پلیس راهور استان اصفهان اعلام کرد: از این پس، در تصادفاتی که میزان خسارت کمتر از ۵۳ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان باشد، نیازی به تهیه کروکی پلیس نیست. این رقم معادل یک چهلم دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۴ است که دیه کامل آن ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان تعیین شده است. به گفته سرهنگ علیاصغر زارع، در این موارد شرکتهای بیمهگر موظفند خسارات مالی وارد شده به زیاندیده را بدون نیاز به گزارش پلیس پرداخت کنند و طرفین تصادف میتوانند مستقیماً با مراجعه به شرکت بیمه، مراحل دریافت خسارت را طی کنند.
کاهش ۷ درصدی تصادفات جادهای در آذربایجانغربی طی نوروز ۱۴۰۴
در جریان اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۴، آذربایجانغربی با ثبت ۱۰۴۰ فقره تصادف جادهای در محورهای برونشهری، شاهد کاهش ۷ درصدی تصادفات نسبت به نوروز سال گذشته بود. به گفته ارسلان شکری، مدیرکل راهداری استان، تصادفات جرحی با ۱۶ درصد و تصادفات خسارتی با ۵ درصد کاهش همراه بودهاند. همچنین تعداد مجروحان با ۳۳۳ نفر، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کمتر شده و ۲۰ تصادف منجر به فوت نیز جان ۲۲ نفر را گرفته است. اجرای پویش «نه به تصادف» از جمله اقدامات پیشگیرانه در کاهش این آمارها بوده است.
کاهش ۳۰ درصدی جانباختگان تصادفات نوروزی در زنجان
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان اعلام کرد که طی نوروز ۱۴۰۴، تعداد جانباختگان تصادفات جادهای در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. اصغر اسماعیلی در اختتامیه پویش ملی «نه به تصادف» ضمن تأکید بر تأثیر اقدامات فرهنگی و اجرای این پویش، خواستار تداوم برنامههای آگاهیبخش برای اصلاح رفتارهای ترافیکی شد. وی مشارکت هنرمندان و چهرههای شاخص در این حرکت را مؤثر دانست و بر مسئولیت سنگین راهداری استان در ادامه این مسیر تأکید کرد.
عامل انسانی؛ ضلع اصلی مثلث حوادث ترافیکی است
سرپرست پلیس راه مازندران با اشاره به تأثیر مثبت پویش «نه به تصادف» در کاهش تصادفات نوروزی، عامل انسانی را همچنان ضلع اصلی مثلث حوادث ترافیکی عنوان کرد. سرهنگ هادی عبادی با اعلام وضعیت روان ترافیک در جادههای استان، گفت این پویش فرهنگی توانسته در بهبود رفتار رانندگان، کاهش سرعتهای غیرمجاز، استفاده بیشتر از کمربند ایمنی و رعایت فاصله ایمن مؤثر باشد. وی تأکید کرد که برای کاهش پایدار حوادث رانندگی، استمرار آموزش و اقدامات فرهنگی امری ضروری است، چراکه حتی خودروهای ایمن نیز در برابر خطای انسانی آسیبپذیرند.
درخواست پیوستن شهرداری تهران به پویش ملی «نه به تصادف»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با انتقاد از ناکارآمدی قوانین بازدارنده در حوزه تصادفات، خواستار پیوستن جدی شهرداری تهران به پویش ملی «نه به تصادف» شد. سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه شورای شهر با اشاره به آمار نگرانکننده جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی، تأکید کرد که شهرداری باید فراتر از اقدامات تبلیغاتی، با آموزشهای عمومی و اصلاح زیرساختهای شهری وارد عمل شود. وی با اشاره به اینکه تصادفات سالانه جان ۲۰ هزار نفر را میگیرد، از دولت و مجلس خواست قوانین مربوط به ایمنی ترافیکی را مورد بازنگری اساسی قرار دهند.
عوامل اصلی بروز تصادفات رانندگی در جادههای کشور
تصادفات جادهای یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور به شمار میروند و چهار عامل اصلی در بروز آنها نقش دارند: خطای انسانی، نقص فنی خودرو، شرایط نامناسب جادهها و وضعیت جوی نامساعد. خطاهای انسانی مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، حواسپرتی، خستگی، عصبانیت، و بیتجربگی راننده از مهمترین دلایل تصادف هستند. از سوی دیگر، وسایل نقلیه فرسوده و معیوب، جادههای ناایمن و کمنور، و شرایط جوی مانند باران و برف نیز نقش تعیینکنندهای دارند. رعایت قوانین، بررسی فنی خودرو و توجه به هشدارهای ترافیکی و هواشناسی میتواند سهم زیادی در کاهش این حوادث داشته باشد.
تناقض آماری در جانهایی که قربانی شدند/ خراسانرضوی رتبه سوم تلفات جادهای
در ایام نوروز امسال، با وجود تلاشها برای کاهش تصادفات جادهای، استان خراسان رضوی رتبه سوم تلفات جادهای کشور را به خود اختصاص داد. طبق آمار پزشکی قانونی، 66 نفر در تصادفات نوروزی این استان جان خود را از دست دادهاند و بیش از 1500 نفر مجروح شدهاند. این در حالی است که آمار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها 29 نفر فوتی را گزارش کرده که تفاوت قابل توجهی با دیگر دستگاهها دارد.
طبق گزارش پلیس راهور، تلفات جادهای استان در این مدت 44 نفر بوده است. همچنین آمار شهری نیز 12 نفر جانباخته دارد. تناقض در ارائه آمار از سوی دستگاههای مختلف، بخصوص دانشگاه علوم پزشکی مشهد که تنها به فوتیهای ثبتشده در محل حادثه اشاره دارد، باعث سردرگمی شده است. این در حالی است که طبق گزارش پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان تصادفات در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته 4.76 درصد افزایش داشته است.
توقیف ۱۲ هزار و ۴۷۶ دستگاه خودرو حادثهساز در جادههای خراسان رضوی
از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴، پلیس راه خراسان رضوی موفق به توقیف ۱۲ هزار و ۴۷۶ دستگاه خودرو حادثهساز شد. سرهنگ محمدرضا کورسی، جانشین رییس پلیس راه این استان، اعلام کرد که در این بازه زمانی، پنج هزار و ۹۹۰ خودرو به پارکینگ منتقل و برای ۶ هزار و ۴۸۶ خودرو توقیف ساعتی اعمال شد. همچنین ۳۷۹ دستگاه موتورسیکلت و ۲۷۴ گواهینامه نیز توقیف گردید.
این اقدامات بخشی از تلاشهای پلیس برای کاهش تصادفات و تلفات جادهای است. در نوروز امسال، ۶۶ نفر در تصادفات جادهای و شهری خراسان رضوی جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.
سکوت مسئولان در برابر فاجعه: نیاز به نظارت جدی بر صنعت خودروسازی
سردار رادان در اظهاراتی به ناایمن بودن خودروهای داخلی اشاره کرده و از سکوت مسئولان وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد در برابر این بحران انتقاد کرده است. این وضعیت نه تنها برای مسئولان عادی شده بلکه برای خانوادههای قربانیان این خودروها غیرقابل تحمل است. مسئولان صنعت خودروسازی سالهاست از ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها امتناع کردهاند، در حالی که این وضعیت به بهای جان هزاران نفر تمام میشود. در حالی که پلیس و نهادهای فرهنگی نقش خود را در کاهش تصادفات ایفا کردهاند، نظارت جدی دستگاههای مسئول بر صنعت خودروسازی و اعمال تغییرات اساسی در کیفیت و ایمنی خودروها ضروری است.
افزایش تردد خودروها در ایام سفرهای نوروزی
در ایام سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ (از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین)، متوسط روزانه بیش از دو میلیون و ۱۹۱ هزار تردد خودرویی در جادههای کشور ثبت شد که نشاندهنده افزایش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در مجموع، بیش از ۴۸ میلیون وسیله نقلیه در محورهای بینشهری تردد کردند.
همچنین تردد مسافران از مرزهای زمینی با رشد ۴۵ درصدی به بیش از ۱.۴ میلیون نفر رسید. بیشترین تردد روزانه خودرو در ۱۵ فروردین با عبور بیش از ۲.۷ میلیون خودرو ثبت شد. در این مدت، ۸.۳ میلیون مسافر با ناوگان حملونقل عمومی جابهجا شدند که ۲۵.۲ درصد افزایش داشته است. تعداد سفرهای ناوگان عمومی نیز با رشد ۴.۷ درصدی به بیش از ۷۵۵ هزار سفر رسید.
وداع باشکوه با پرستاری که جاودانه شد
پیکر الهه احمدی، پرستار فداکار بیمارستان امیر شیراز که بر اثر تصادف جان باخت، امروز با حضور باشکوه مردم تشییع شد. معاون پرستاری وزارت بهداشت، او را نمونهای از عشق و تعهد در حرفه پرستاری دانست. خانوادهاش با اهدای اعضای بدن او، پایانی متعالی بر زندگیاش رقم زدند.
کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی نوروز در رفسنجان
رئیس راهداری رفسنجان از کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی نوروز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد. این موفقیت حاصل همکاری پلیس راه، راهداری، هلالاحمر، اورژانس و آتشنشانی در ارتقای ایمنی جادهها بوده است.
توضیحات رئیس راهداری درباره حادثه مرگبار اتوبوس کرمان
در پی حادثه واژگونی اتوبوس عقاب افشان با ۱۵ کشته، رئیس سازمان راهداری اعلام کرد که مدل قدیمی (۱۳۸۵)، نبود ستون در اتاق اتوبوس و سرعت غیرمجاز از عوامل اصلی فاجعه بودهاند. این اتوبوس با ظرفیت ۴۳ نفر، ۶۰ مسافر حمل میکرد.
در جلسه کمیسیون عمران مجلس، استاندار و نمایندگان کرمان خواستار نوسازی ناوگان حملونقل و تأمین اعتبارات جادهای شدند. همچنین تأخیر در دوبانده شدن مسیر حادثهخیز مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس پلیس راه کشور نیز بر لزوم فرهنگسازی و اطلاعرسانی فوری تخلفات رانندگان توسط مسافران تأکید کرد.
کمبود ایمنی؛ حلقه مفقوده پویش “نه به تصادف”
سردار رادان با اشاره به وضعیت ناایمن خودروهای داخلی، این خودروها را “ارابههای مرگ” خوانده و تأکید کرده است که با وجود تلاشها برای آگاهیرسانی در پویش “نه به تصادف”، ایمنی خودروها همچنان یکی از مشکلات اصلی است. خودروهایی که حتی در برخوردهای ساده، آسیبهای جدی به سرنشینان وارد میکنند، نشاندهنده ضعف ایمنی در صنعت خودروسازی داخلی است. رادان تفاوتهای ایمنی خودروها را مطرح کرده و تأکید کرد که این تفاوتها، تنها به دلیل مشکلات ساختاری خودروها و عدم توجه به ارتقای استانداردهای ایمنی است.
***********
با وجود این دستاورد قابلتوجه، کارشناسان هشدار میدهند که خطای انسانی، نقص فنی خودرو و وضعیت جادهها همچنان مثلث خطر حوادث جادهای را شکل میدهند. ادامه پویش «نه به تصادف»، نوسازی ناوگان مسافری و تخصیص اعتبار مناسب برای بهسازی راهها، از ضروریات حفظ و ارتقای این روند مثبت است تا ایران در سالهای آینده نیز شاهد کاهش پایدار تلفات جادهای باشد.
منبع: پُرسون