به گزارش سایت خبری پُرسون، دکتر مهرداد هوشمند با بیان این که مدیران و مربیان مدارس نقش مهم و محوری در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی دارند، گفت : مدیران و مربیان مدارس و متولیان آموزش و پرورش میتوانند با برگزاری و اجرای جلسات و کارگاههای تخصصی برای دانش آموزان و والدین در زمینه مسائل آموزشی و تربیتی مخصوصا درباره علل، زمینهها و پیامدهای گرایش به رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی نظیر مصرف سیگار و قلیان ، مخدرهای صنعتی، الکل ، رفتارهای خشونت آمیز و… آگاهی و شناخت آنها را در این زمینه ها توسعه دهند و نقش کلیدی و محوری خود را در پیشگیری و کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی به خوبی ایفا کنند.
این استاد دانشگاه افزود: مدیران و متولیان مدارس میتوانند با ایجاد بستری مناسب و سالم برای برنامههای آموزشی و آگاهی بخشی در محیط آموزشی با همکاری و مشارکت خانواده ها، مشاوران و معلمان مجرب و علاقهمند نقش مهمی در تقویت مهارتهای اجتماعی و زندگی در دانشآموزان داشته باشند و از این طریق به ارتقا سلامت فردی و اجتماعی آنها از جنبه های مختلف کمک نمایند و نقش پیشگیرانه و سازنده خود را در پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر به خوبی انجام دهند.
دکتر هوشمند مطرح کرد: مدارس و محیط های آموزشی و تربیتی میتوانند با آموزش و تقویت مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، تصمیم گیری و مدیریت رفتارهای عاطفی و هیجانی به دانش آموزان کمک نمایند تا بهتر با شرایط و موقعیتهای پرخطر و فشار دوستان نامناسب و خطرجو و پرخطر مقابله کنند، به عبارتی متولیان مدارس میتوانند با آموزش مهارتهای زندگی و حل مسئله و اتخاذ تصمیم گیری های مناسب در موقعیتهای پرخطر، مصونیت فردی و اجتماعی آنها را تقویت و زمینه سلامت و شادابی بیشت فراهم نمایند و به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها کمک نمایند.
این مدرس آسیب های اجتماعی افزود: مدارس می توانند با ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی در حوزه مسائل اجتماعی و روانشناختی توسط مشاوران و بهره گیری از تخصص اساتید دانشگاه، به دانش آموزان در حل و کاهش مشکلات عاطفی، روانی و اجتماعی کمک نمایند. هر چقدر این آموزش ها و برنامه های حمایتی از جنبه مشاوره ای و روانشناسی بیشتر باشد، دانش آموزان بیشتر احساس امنیت و احترام میکنند و با علاقه بیشتری مشکلات خود را با مدیران، معلمان و مشاوران در میان میگذارند، که این امر میتواند سلامت و مصونیت آنها را از آسیب ها و مخاطرات اجتماعی بیشتر کند.
دکتر هوشمند همچنین مطرح کرد: مدارس میتوانند با ارائه الگوهای مثبت و سالم به دانشآموزان و دادن آگاهی لازم به آنها در زمینه انتخاب دوستان مناسب و اجتناب از دوستان نامناسب و همنشین های پر خطر، به سلامت و مصونیت دانش آموزان کمک نمایند.
این استاد دانشگاه در خاتمه افزود: طبق نظریه همنشینی افتراقی که یکی از نظریات مهم جامعه شناسی در حوزه انحرافات اجتماعی آست و به تبیین رفتارهای انحرافی از طریق ارتباطات اجتماعی میپردازد؛ افراد رفتارهای پرخطر و انحرافی را از طریق تعاملات و ارتباطات اجتماعی خود با افراد نامناسب و افتراقی میآموزند. به اعتقاد ساترلند که از نظریه پردازان مهم این نظریه جامعه شناختی است، اگر فرد بیشتر با افراد و گروه های منحرف و نابهنجارارتباط و معاشرت داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به سمت رفتارهای انحرافی و پرخطر سوق پیدا کنند و از الگوهای منحرف تقلید کنند، بیشتر می شود.