کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین خبرداد:

بیماری سل، در80 درصد موارد، ریه‌های بیمار را درگیر می کند

جوادی ،کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اینکه سل یک بیماری عفونی واگیر است و بر اثر میکروبی به نام باسیل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود؛ گفت: این بیماری در 80 درصد موارد، ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد و امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، شناخته شده است
تصویر بیماری سل، در80 درصد موارد، ریه‌های بیمار را درگیر می کند

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ علی جوادی کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اینکه سل یک بیماری عفونی واگیر است و بر اثر میکروبی به نام باسیل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود؛ گفت: این بیماری در 80 درصد موارد، ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد و امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، شناخته شده است.

افراد مبتلا برای تشخیص بیماری سل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند

جوادی، در مورد شناسایی نشانه ها و تشخیص این بیماری توضیح داد: شایعترین علامت سل، سرفه پایدار بیش از دو هفته و علائم دیگر، خلط، کاهش اشتها، کاهش وزن، تب و لرز، درد قفسه سینه و تنگی نفس می باشد. راه تشخیص این بیماری، انجام آزمایش در نزدیکترین واحد مراکز بهداشتی، پایگاه سلامت و یا خانه های بهداشت است.

کارشناس واحد بیماریهای واگیر افزود: انتقال بیماری سل از راه تنفسی می باشد و با سرفه، عطسه و صحبت کردن ممکن است به دیگران سرایت کند. یک فرد مبتلا به سل ریوی درمان نشده، ممکن است ۱۰ تا ۱۵ نفر دیگر را در طول یکسال آلوده کند.

جوادی، 25 مهر 1403 و به مناسبت روز ملی سل، تاکید کرد: صرف نظر از ملیت افراد، لازم است این بیماری، هرچه سریع‌تر شناسایی و درمان ‌شود تا چرخه انتقال به سایر افراد جامعه متوقف شود. مدت زمان درمان این بیماری شش ماه است و نباید از درمان تجربی ضد سل به عنوان یک مانور تشخیصی استفاده شود.

789949

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون