خواص عالی گرفتن روزه خشک که نمیدانید!

این روش روزه داری ممکن است دشوار به نظر برسد، اما فوایدی برای سلامتی دارد.
تصویر خواص عالی گرفتن روزه خشک که نمیدانید!

به گزارش سایت خبری پرسون، روزه خشک که به آن روزه مطلق نیز می‌گویند، به این معنی است که شما بدون مصرف مایعات روزه می‌گیرید. مایعاتی که نباید مصرف کنید، شامل آب، قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های دیگر است. افرادی که روزه خشک می‌گیرند، معمولاً نگران کم آبی بدن خود هستند؛ اما اگر روزه به صورت متناوب گرفته شود، خطری ندارد. شما می‌توانید هر 12 ساعت روزه بگیرید. به این معنی که 12 ساعت روزه باشید و 12 ساعت مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید. مدت زمان گرفتن روزه خشک به موقعیت (ورزشکار بودن یا نبودن) و وضعیت بدنی شما (در سلامت کامل یا داشتن بیماری زمینه‌ای) بستگی دارد.

روزه خشک را می‌توان به انواع مختلف تقسیم کرد. هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به انواع روزه خشک اشاره می‌کنیم:

روزه خشک دوره‌ای شامل پرهیز از غذا و آب برای دوره‌های خاص، معمولاً طی چند روز یا برای مدت طولانی، بر اساس یک برنامه منظم است. دوره‌های روزه داری می‌تواند از 24 تا 72 ساعت متغیر باشد که بسته به شرایط فرد، هر هفته، دو هفته یا ماهانه تکرار می‌شود. در طول روزه داری، هیچ مایع یا غذایی مصرف نمی‌شود. این موضوع می‌تواند به سم زدایی بالا و بهبود عملکردهای بدن کمک کند. این نوع روزه شدیدتر از روزه متناوب است و اغلب برای اهداف معنوی، ذهنی یا سلامتی مانند ترویج اتوفاژی، ترمیم سلولی یا وضوح ذهنی انجام می‌شود.

تناوب در روزه خشک چیست؟ این نوع روزه یک الگوی روزه داری است که در آن افراد برای فواصل معینی در یک چرخه 16 ساعته از غذا و آب خودداری می‌کنند. شما 16 ساعت روزه هستید و 8 ساعت می‌توانید غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید. همچنین تعداد روزها به شرایط شما بستگی دارد و ممکن است دو هفته یا چند روز ادامه یابد. این روش به دلیل تعادل بین فواید روزه داری و امکان اجرا توسط بسیاری افراد محبوبیت زیادی دارد. روزه خشک متناوب به کاهش چربی بدن کمک می‌کند، سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و باعث کاهش التهاب می‌شود.

شما در روزه خشک جایگزین، فرآیند روزه داری و غذا خوردن را به صورت یک روز در میان تغییر می‌دهید. در روزهای که باید روزه بگیرید، هم از غذا و هم از آب پرهیز می‌کنید و در روزهای غیر روزه می‌توانید آزادانه بخورید و بیاشامید. این روش امکان ایجاد دوره‌های منظم روزه داری را بدون فشار طولانی مدت ناشی از نخوردن غذا و مایعات را فراهم می‌کند و به بدن زمان می‌دهد تا بازیابی شود. همچنین در عین حال از فواید اتوفاژی، سم‌زدایی و بهبود متابولیسم بهره‌ مند می‌شوید. این روش به عنوان یک گزینه انعطاف پذیر شناخته می‌شود و برای افرادی مفید است که توانایی گرفتن روزه‌های متوالی (چند روز پیاپی) را ندارند.

ممکن است بپرسید مزایای روزه خشک چیست؟ در ادامه به فواید این روش روزه داری اشاره می‌کنیم:

1- کاهش وزن بدن
بسیاری از افرادی که روزه می‌گیرند، این کار را به دلایل کاهش وزن انجام می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که روزه داری متناوب می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند و اغلب به عنوان یک رویکرد اولیه برای درمان چاقی استفاده می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که کاهش وزن ناشی از روزه خشک در کوتاه مدت بیشتر مربوط به وزن آب است. شما یک شبه توده چربی بدن خود را از دست نمی‌دهید، اما احتمالاً به دلیل کاهش آب بدن، وزن کل بدنتان کاهش می‌یابد. روزه خشک ذخایر گلیکوژن بدن را کاهش می‌دهد که این موضوع رابطه مستقیمی با کاهش آب بدن دارد.

2- کاهش التهاب
اثرات کاهش التهاب در روزه خشک چیست؟ پاسخ التهابی بدن می‌تواند حاد یا مزمن باشد. در حالی که التهاب حاد بیشتر قابل توجه است (به عنوان مثال، درد، قرمزی و تورم)، التهاب مزمن نیاز به تشخیص پزشکی دارد و ممکن است ناشی از یک اختلال خود ایمنی، استرس بیش از حد و رژیم غذایی ناسالم با قند بالا باشد. روزه خشک پتانسیل کاهش و بهبود بیماری‌های ناشی از التهاب مانند دیابت، بیماری قلبی، آرتریت و بیماری‌های روده را دارد. در یک مطالعه مقطعی در سال 2012 میلادی، مشخص شد که شرکت کنندگان در آزمون در پایان هفته سوم، میزان سیتوکین‌های (مولکول‌های پروتئینی محلول در آب) پیش التهابی آنها به طور قابل توجهی کمتر بود.

3- اثرات ضد پیری
شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند روزه خشک ممکن است منجر به تاخیر در پیری شود. روزه داری باعث اتوفاژی می‌شود. اتوفاژی یک فرآیند طبیعی در بدن شماست که شامل خلاص شدن از شر سلول‌های آسیب دیده یا ناکارآمد می‌شود. فعالیت اتوفاژیک با افزایش سن کاهش می‌یابد و این باعث تجمع سلول‌های آسیب دیده می‌شود. نه تنها این موضوع، بلکه مشخص شده است که کاهش اتوفاژی باعث بدتر شدن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند سرطان و بیماری آلزایمر می‌شود. از طریق روزه خشک می‌توانید هموستاز را بازیابی کنید و ترمیم DNA را افزایش دهید. همچنین این روش روزه داری تعداد میتوکندری‌های شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید.

یکی دیگر از مزایای روزه خشک چیست؟ این است که حساسیت به انسولین یا پاسخ سلول‌های شما به انسولین را بهبود می‌بخشد. یک مطالعه در سال 2015 میلادی روی مردان سالمی که در ماه رمضان روزه می‌گرفتند، به افزایش قابل توجه حساسیت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین پس از چهار هفته روز ‌داری متناوب اشاره کرد. علاوه بر این، افراد شرکت کننده در آزمون به طور متوسط 1.52 کیلوگرم وزن کم کردند. افزایش حساسیت به انسولین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پیش دیابت، دیابت نوع 2، چاقی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

منبع: همشهری

765731

سازمان آگهی های پرسون